Mohlo by vás také zajímat
Bublina kolem AI? Může to zajít ještě mnohem dál
Dmytro Spilka 27. listopadu 2024Americké akciové trhy žene vzhůru z velké části nadšení z potenciálu umělé inteligence. Po uvedení ChatGPT od OpenAI, kterou pomohl…
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
ČNB zase přikoupila zlato; Google Play se musí otevřít a EDF si stěžuje na jaderný supertendr i v Bruselu aneb souhrn ekonomických událostí 41. týdne 2024
Libor Akrman 11. října 2024Čína uvalí clo na brandy z EU; účet pojišťoven za povodně: 2 mld. Kč; příval českých makrodat; CSG kupuje startup…
- Článek
Ve stínu Facebooku: jak zkrotit portál YouTube, který generuje miliardy dolarů
Na největším videoportálu světa je mnoho nebezpečného obsahu. Extrémní propaganda, vymyšlené zprávy, mučení zvířat. I když se na YouTube valí vlna kritiky, finančně společnost zažívá nejlepší období.
Kritika videoobsahu, která vyústila ve střelbu po zaměstnancích. Řeč je o americké centrále videoportálu YouTube. Jeho šéfka Susan Wojcickiová měla poradu ve druhém patře v sídle firmy v kalifornském San Bruno, když uslyšela první výstřel. Pak následovaly další.
Někteří zaměstnanci se snažili z budovy utéct, jiní se zabarikádovali v konferenčních místnostech. To se stalo letos 3. dubna.
O den později oznámila policie, že podezřelým střelcem byla Nasim Aghdamová, která zranila několik lidí a poté si sama vzala život. Před incidentem na YouTube zveřejnila stovky videí, ve kterých portál kritizovala. Nelíbilo se jí, že její příspěvky nejsou dostatečně sledované.
Videa firma, jež patří do rodiny společnosti Alphabet stojící i za Googlem, po incidentu z portálu stáhla. Ředitelka Wojcickiová pak na Twitteru i firemním blogu slíbila, že se musí s decentralizovanou komunitou youtuberů více komunikovat.
Nepředvídatelný obsah
Obsah a chování mnoha lidí, kteří mají na stránkách svůj vlastní videokanál, se stávají stále méně předvídatelnými. A navíc stále častěji vykazují různé známky nebezpečnosti. Což se ale částečně odráží i na výrobcích a jejich reklamách, které videa doprovázejí.
Mnoho obchodních značek tak svými reklamami nevědomky sponzoruje kanály rasistů nebo islámských extremistů.
Příkladů špatného zacházení s obsahem je celá řada. Jedním z nejznámějších případů z poslední doby je americký youtuber Logan Paul, který se rozhodl začátkem roku natočit video v japonském lese Aokigahara známém spíše jako „les sebevrahů“. Vyvolal tak vlnu negativních reakcí a skončilo to rozvázáním prominentní smlouvy s videokanálem, kterou Logan měl.
Nejvýdělečnější youtubeři za rok 2017 |
Jde o pět nejvýdělečnějších youtuberů podle příjmů z reklamy, částky jsou v mil. USD. Zdroj: Mediakkix.com |
Podobně dopadla již loni další youtuberská hvězda – Švéd PewDiePie, který použil nevhodný vtip o nacistech. Po dalším zkoumání se ukázalo, že nešlo o ojedinělý případ, neboť i v jeho dalších výtvorech se objevily odkazy na nacismus nebo antisemitský obsah.
A do třetice špatných příkladů z kanálů YouTube – atentátník z Manchesteru, jenž v květnu 2017 zaútočil na koncertě zpěvačky Ariany Grande, si bombu s hřebíky a šrouby sestrojil na základě návodu na YouTube.
Několik šetření ukázalo, že algoritmy portálu nabízejí (nejen) dětem bizarní videa. Na stránkách se objevovala i falešná kampaň proti odpůrcům omezení střelných zbraní ve Spojených státech, kteří prý stojí za masakry na školách.
Obchodní politika
Všechny tyto excesy jsou důsledkem obchodní politiky YouTube, která vyznávala podle hesla laissez-faire svobodu uživatelů a dokázala ji dobře zpeněžit formou reklamy.
Portál se stal konkurencí tradiční televize, jeho obsah je autentičtější a svobodnější. Odvrácenou tváří této svobody je ale závadný obsah a výše zmíněné incidenty.
Ukočírovat každý měsíc 1,5 miliardy uživatelů se zdá nemožné. Pro inzerenty se jedná naopak o lákavé publikum zejména mladých lidí, které mohou svojí reklamou oslovit.
Firma YouTube se dlouho dostávala mimo (nejen) mediální kritiku svého obsahu na rozdíl od firem Facebook nebo Twitter, což je způsobeno i tím, že tento portál politici (například Donald Trump) nebo novináři nesledují nijak pozorně.
Navíc videoportál nepůsobí na první pohled jako sociální síť, takže není okamžitě vidět, jak se škodlivý obsah, zejména mezi mladými, lavinovitě šíří.
Boj o uživatele
I v důsledku negativní kauzy se zneužitím dat na Facebooku se však i YouTube dostává do hledáčku kritiků.
Hani Farid, hlavní bezpečnostní poradce neziskové organizace Counter Extremism Project, nedávno varoval, že společnost YouTube dlouhá léta, podobně jako Facebook i Twitter, upřednostňovala nárůst uživatelů před internetovou bezpečností.
Navíc při konzultacích o tom, jak potlačovat šíření dětské pornografie a terorismu, je společnost Google nejméně vnímavá k těmto hrozbám. „Při každém dalším incidentu firma reaguje, jako by byla nově šokována. Je jako kasino, které nemůže uvěřit, že jeho zákazníci tráví hazardem nepřetržitě 36 hodin,“ citoval Farida Bloomberg Businessweek.
Jak najít rovnováhu?
YouTube však vidí řešení problému opačně. Během roku 2017 společnost provedla nejrozsáhlejší změny ve své historii. Začala odstraňovat nevhodná videa v míře, která byla do té doby nemyslitelná. Odstraňovala i reklamu od nevhodného obsahu, aby její autoři přišli o část příjmů.
Dosud ale firma nedokázala představit jasnou politiku, jakým způsobem zveřejňování škodlivého obsahu zabrání. Teprve v poslední době začíná po kritice z Washingtonu brát zásady internetové bezpečnosti více vážně.
Portál pro sdílení videí stále zápasí s tím, jak najít rovnováhu mezi tvůrčí svobodou přispěvatelů a potřebou chránit společnost před „toxickým“ obsahem. „Celý svět se stal méně stabilním a je více polarizován,“ uvědomuje si obchodní ředitel globálního portálu Robert Kyncl. „Naše odpovědnost je proto stále větší,“ uznává Čech, který je druhou nejvýše postavenou osobou v YouTube.
Manažeři společnosti používají metafory o malém městě, které se rychle rozrostlo a dosavadní systémy nedokážou s expanzí držet krok. Proto je třeba vybudovat novou infrastrukturu celé firmy.
Minimální dohled byl záměr
Bývalý produktový manažer YouTube Hunter Walk ale přiznal, že budování minimální infrastruktury ve firmě bylo vědomé. Pro firmu Google, která portál v roce 2006 koupila, byly podle jeho slov prioritou nízké provozní náklady. Zejména v období finanční krize po roce 2008.
„To je podle mého jeden z prvotních hříchů YouTube,“ tvrdí Walk. Samotná společnost to ale odmítá. „Důvěra a bezpečnost byly vždy na prvním místě,“ uvedla společnost.
I když se dohled nad obsahem po roce 2008 zmenšil, objem videoobsahu raketově narůstal. V roce 2010 bylo každou minutu nahráno 24 hodin nových videí, nyní to je asi 450 hodin za minutu.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:
Budoucnost televizní zábavy čeká nadvládu Netflixu a Facebooku
Proč vám mizí na Facebooku přátelé? Jsme vězni facebookového „žaláře“
Giganti světového streamingu na burze: napodobí hudební Spotify filmový Netflix?
Nabízení podobných videí
I proto se firma zaměřila na vybudování lepšího systému, jak své návštěvníky po záplavě videí navigovat. A zároveň je i déle udržet „na příjmu“, což firmě generovalo další příjmy z doprovodné reklamy u videí.
V roce 2010 najala francouzského programátora Guillauma Chaslota, který začal pracovat na algoritmech, které udrží uživatele služby u dalších videí. Vývojáři našli relativně jednoduchý způsob. Po přehrání videa se nabídlo další, které mělo podobné téma a také vysokou návštěvnost. A zisky z reklamy rostly.
Bohužel to vedlo k tomu, že skandální videa, například popíračů holocaustu, vylétla s tímto opatřením nahoru a začala být ještě populárnější. Algoritmus pak nabízel další „podobná“ závadná či nesmyslná videa. Kolotoč nepravdy, manipulací a propagandy se roztočil.
Skandální obsah generuje příjmy
Fakta a čísla o YouTube |
Banka Morgan Stanley oceňuje portál YouTube, který nedávno zavedl nové placené služby YouTube Music a YouTube Premium, na 160 miliard dolarů. To je více než studio Disney, internetová televize Netflix nebo telekomunikační gigant Comcast. Je to asi čtvrtina hodnoty konglomerátu Alphabet, jež se odhaduje na 742 miliard dolarů. Nejvýnosnější videokanály YouTube loni podle Alphabetu rostly o 40 procent. YouTube má měsíčně 1,5 miliardy aktivních uživatelů, což je více než třetina lidí, kteří mají na celém světě přístup k internetu (4 miliardy). V průměru na webu stráví 8,5 minuty denně, což je o minutu více než na stránkách Google.com. |
Chaslot v roce 2013 firmu opustil s tím, že vedení nemělo zájem tuto „díru“ zalepit. Peněžní příjmy podle něj převládly nad odpovědností za zveřejňovaný obsah.
Naopak nejvíce profitovali ze skandálního obsahu jeho tvůrci i celá služba. Inzerenti slyšeli na to, že se z YouTube stává televize nové éry (která ovšem neví nic o vznikajícím obsahu) a firma přilákala největší televizní inzerenty světa.
YouTube přitom podle amerických zákonů není odpovědný za škody vyplývající ze zveřejněného obsahu a vedení firmy v tomto ohledu zastává pasivní pozici. Obchodní výsledky tomu nahrávaly.
I když firma Alphabet nezveřejňuje samostatně obrat videoportálu, analytici Morgan Stanley odhadují, že do roku 2019 se tržby vyšplhají na 22 miliard dolarů. Samotný portál má podle jejich odhadu hodnotu 160 miliard dolarů. To je více než u studia Disney, internetové televize Netflix nebo telekomunikačního gigantu Comcast.