Podle amerického prezidenta Donalda Trumpa je „Evropa stejně špatná jako Čína, jen trochu menší“.
„Mohou k nám vyvážet Mercedesy, a naše auta nechtějí,“ doplnil svoji stížnost Donald Trump. To vyvolalo na trzích obavy z blížícího se zavedení cel na dovoz evropských aut.
Německo v tandemu se střední Evropou (včetně Česka) je přitom největším vývozcem aut na světě, i proto Trumpovo vyhrožování nikdo nebere na lehkou váhu.
Evropská komise poslala na začátku týdne do Washingtonu detailní zprávu, která Donaldu Trumpovi vysvětluje, proč na zavedení cel bude bit především on sám a jeho voliči. Proč?
Krátkozrakost důsledků
Evropské automobilky přímo v USA vyrobí v tamních továrnách skoro tři miliony automobilů ročně, což je více než čtvrtina amerického trhu. I takové značky jako Chrysler jsou dnes ostatně evropské (registrováno v Holandsku, vedení v Londýně).
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:
Jak si Donald a Kim zadělali na Nobelovu cenu míru
Světová ekonomika opět v nejistotě, nejen kvůli Trumpovi
A jsou většinou, podobně jako američtí nebo japonští konkurenti na americkém trhu, závislé na dovozech řady komponentů a technologií. Vyšší cla by proto automobily na americkém trhu zdražila, mohla by omezit investice automobilek a ve finále i ohrozit pracovní místa.
Navíc značnou část produkce, kterou německé automobilky v USA (za pomoci dovozů z Evropy) vyrobí, následně exportují dál do třetích zemí.
Dopad jen kvůli BMW: minus 14 miliard USD
Automobilka BMW v tomto ohledu psala dopis do Washingtonu sama. Je totiž největším vývozcem aut z USA do Japonska. Její továrna v Jižní Karolíně, která vyrábí modely X, pošle více než tři čtvrtiny produkce za hranice USA.
Roboti v továrně BMW v americkém městě Greer (Jižní Karolína). Zdroj: Luke Sharrett/Bloomberg
I proto Evropská komise pro Američany spočítala, že by dodatečná cla v celkové výši 25 procent (na automobily a automobilové součásti) měla nakonec negativní dopad na americký HDP okolo 14 miliard dolarů.
A navíc by vůbec nevylepšila obchodní bilanci USA.
Čekání na Trumpovu brzdu
Argumenty nejsou v tomto směru nijak přibarvované, a pokud je americká administrativa svému prezidentovi vysvětlí, mohl by i jinak roztržitý Trump ve svém protievropském tažení trochu přibrzdit.
Vidina zavřených evropských továren v USA pro něj dozajista příliš lákavá nebude.
Haha! Prej: „pokud je americká administrativa svému prezidentovi vysvětlí.“ Vždyť se snaží o vysvětlování všeho možnýho a Trump stejně jen páchá škody a líže zadek každýmu diktátorovi, kterýho potká.
Hlavne ze ty levicacky neomarxista nadavas na svoje vysmeny diktatory. Z vas levicaku je kazdymu vzdicky do smichu typickej double thing na jedny stráne prosazovat revolucionarismus za socialni prava aby si byli vsichni rovni a na strane druhe pomlouvat zeme a vudce co tu vasi myslenku prevzali.
Naprosta komedie gratuluji
Hehe, ten ekonom za EU bude tedy odborník 🙂 Na auta vyráběná v USA se clo logicky nevztahuje – a proč do toho míchá vývoz už asi neví ani on sám. Cílem je vytvořit pracovní místa v USA a ne vyrábět v levných zemích jako ČR nebo SR a pak prodat v USA, kde je 50 miliónů lidí závislých na potravinových přídělech. Trump je obchodník, ví dobře co dělá a v zásadě to z pohledu USA dělá dobře.
Pán Ramesse určitě vystudoval ekonomiku a hravě překoná někoho kdo se zabývá tématem profesionálně ,jako je v ČR plno národních trenérů v hospodách a u televize co dokázali NIC ,ale udělali by to líp .
Odborník budete asi Vy,nejde jen o výrobu samotných aut,ale i technologií do nich a na ně by se clo vztahovalo také,protože všechny evropské automobilky mají vývoj v Evropě,nehledě na to,že i Chrysler je „papírově“ evropská automobilka,takže by také platila clo,s tím vývozem to je reakce na výroky Trumpa,že ev. automobilky u nich prodávají auta,přestože BMW 3/4 produkce vyveze pryč z USA,takže zaměstnávají jejich lidi a přesto tam většinu neprodají,Trump je arogantní,krátkozraký megablb s přehazovačkou,který si nevidí na špičku nosu
Trochu se pleteš ty, protože jestliže cla nasadí USA jakápak bude asi odpověď – Bmw nevyveze ani kousek.
Jo tak proto tedy jedna hřebíkárna v USA stěhuje svoji produkci do Mexika? Proto některé z firem chtějí přemístit své sídlo mimo USA? Ne jako sorry ale Trump je skutečně krátkozrakej, protože i v USA se vyrábí, ale právě třeba velká část ocele je dovážena a tak ty menší firmy zaniknou a stejně tak pracovní místa, protože se jim prostě neskutečně zvednou náklady. Ramessi, běž radší obhospadořovat egyptská pole 4000 let zpátky.
Logoka tvá díry má. Odkud myslíš že BMW USA bere své díly, pokud se jim to prostě nevyplatí montovat v USA přesunou výrobu jinam. USA přijde o zisk a pracovní místa. A navíc Trump je oligarcha, on má majetek všude na světě, jemu nevěřím že amerika je na prvním místě, myslím že na prvním místě je on a jen on.
Je to jednoduché. Je to hra, kdo z koho. A Trump ví, že pro USA to bude také problém, ale ne tak velký. On si těch pár mld FED natiskne, to mu problém nedělá. Ale ten kolotoč od subdodavatelů v EU z různých zemí pro Německo, když se zadrhne, tak se bude těžko rozbíhat s velký skřípěním. Je to vydíračka ale trumfy má v rukou Trump. Protože obchod, se rozbíhá snadněji než fabrika……
Dělat může co chce ,ale ekonomickou válku USA proti EU nemůže vyhrát,to ví každý kdo umí do 5 počítat.
A ten, kdo umí do 10 a více, ten to vidí jinak. 🙂
Obchodni valku nemuze vyhrat nikdo, vsichni prohravaji. Jde o hru Veznovo dilema.
Protože pokud amerika zavede cla na dovoz aut tak ostatní státy automaticky zavedou reciprocni cla také. Tudíž auta vyvážená do Japonska clu budou podléhat, nebudou konkurenceschopné a fabrika v americe se zavře. Co je na tom nejasného?
Ale jde o recipriční clo. Auta vyrobená v USA by podléhala clu třeba v Evropě… Nevím co na tom dělá Trump dobře?
Trump je obchodník z leknutí, kdyby nedědil tak je dneska průměrný US důchodce !
logicky pokud v usa vyrábím auta ( a díly jsou zatížené clem) a posílám 3/4 do japonska tak ty 3/4 vyrobím jinde a pošlu do japonska
Na vyrobena auta clo nebude. Ale bude na dovazene dily a tim dojde ke zdrazeni pro americke zakazniky a tudiz i k ohrozeni pracovnich mist.
A kde jste vzal 50mil. americanu zavislych na potravinovych pridelech, to vite jen vy.
Kdyby jste pořádně četl ten článek tak by vám došlo že clo se vztahuje i na komponenty a dily, které se dováží z eu a na kterých jsou v amerických továrnách závislí a to by zvýšilo celkovou cenu evropského auta vyrobeného v USA
Možná to tam míchá, protože na auta vyrobená v USA se musí dovézt díly z Evropy na které se cla vztahují, a vývoz zmiňuje v souvislosti s cenou takto prodražených vozů.
To Ramese: je vidět, že jste tu úvahu nepochopil.. cla sice budou jen na dovoz aut a autodílů, ale ve chvíli, kdy BMW v Jižní Karolíně vyrábí auta z dovážených dílů, které budou najednou o 25% dražší, tak to ohrozí její prodeje v Asii, kam vyváží, protože BMW bude dražší..
Trump má dobrou myšlenku, ale vůbec nezvládá její realizaci..
Přečtěte si ten článek buď celý nebo ještě jednou, než začnete psát nesmysly.
A proč ti odborníci nebojují proci clům, která má EU na zboží z USA?
Zrovna na automobily jsou 5x větší, než americká cla.
Mimochodem, než jsme vlezli do eurosojuzu, dalo se z USA ledacos koupit. Zkuste to teď.
Autor článku se patrně domnívá, že se se zavedením cla zvýší cena aut (např. kvůli clení komponent) a tím pádem sníží odbyt, v nejhorším případě se dokonce přesune „cizácká“ výroba mimo USA. Tím pádem by pravděpodobně na tom USA prodělalo, např. na třeba zmíněném japonském trhu by „evropský“ podíl totiž patrně neobsadily americké automobilky. Jen by se docílilo přesunutí výroby „cizáckých“ aut jinam = ztráta pracovních míst, zisku z daní v USA. Trump má nelehkou cestu k cíli.
Nicméně, ekonomické předpovědi jsou na tom podobně jako meteorologické… někdy často nevyjdou.
Jasný. Tramp je sekáč a pro svou zemi něco dělá narozdil od našeho skoureneneho prezidenta….
Clo se vztahuje i na komponenty, z kterých se ve Státech auto jenom smontuje. Pokud se uvalí clo na ně a přestane být provoz závodů výhodný, zavřou se a US přijde o exporty. Takže se zhorší obchodni bilance o přidanou hodnotu, která se vytvoří v tamním závodě a samozřejmě zaniknou i pracovní místa.
Ale vztahuje se na díly, které tam z Evropy budou dovezené, a těch není málo.
Ale on v tom článku nepíše nic o clech na auta vyrobená v USA. Oni zdraží technologie, a součásky dovezene z Evropy.
No vidím, že rames II není zas tak chytrý, jak se zdá. Je sice hezké že clo se netýká aut vyrobených v USA, má to ovšem pár ale. Tk za prvé ne všechny součástky a taky výrobní linky na výrobu těchto aut, pocházejí z USA, tudíž se musejí dovézt z Evropy a na tento dovoz už se clo vztahuje. Toto psal i autor ve svém článku, jen to chce lépe číst. A za druhé, ne všechny vozy evropských značek se vyrábějí v usa, stejně jako se například u nás nemontují všechny model škoda v jedné fabrice. Takže ty co se dovážejí budou opět zatíženy clem. Příště lépe čti a hlavně přemýšlej, než ze sebe vypustíš blábol.