Mohlo by vás také zajímat
Zbrojní průmysl v Česku rozkvétá v důsledku válečných konfliktů
Libor Akrman 10. prosince 2024Tržby i zisky českých zbrojařů několikanásobně vzrostly díky dodávkám na Ukrajinu. A slibný výhled nejen pro ně skýtají i pomalu…
Obchodní válka mezi USA a Čínou: Přinese pokles světového obchodu a vzestup nových center
Libor Akrman 4. prosince 2024Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další…
Ruská válečná ekonomika se pomalu bortí. Rubl je nejslabší od války
Pavel Peterka 28. listopadu 2024Ruská měna se dostala na nejslabší úroveň vůči americkému dolaru od začátku války na Ukrajině. Rubl se tak vůči dolaru…
- Článek
Kalašnikov rozšířil portfolio. Od světoznámých zbraní k suvenýrům
Více než 70 let je útočná puška AK-47 nezbytnou součástí ruské armády a v řadě dalších zemí zůstává nejoblíbenější zbraní. Nicméně výrobce této zbraně, firma Kalašnikov, loni vstoupil na zbrusu nový trh, který se zbraněmi vůbec nesouvisí. Společnost Kalašnikov nejprve na jaře oznámila, že se chystá dobýt trh s módou. Deník Izvestia tehdy podrobně popisoval […]
Více než 70 let je útočná puška AK-47 nezbytnou součástí ruské armády a v řadě dalších zemí zůstává nejoblíbenější zbraní. Nicméně výrobce této zbraně, firma Kalašnikov, loni vstoupil na zbrusu nový trh, který se zbraněmi vůbec nesouvisí.
Společnost Kalašnikov nejprve na jaře oznámila, že se chystá dobýt trh s módou. Deník Izvestia tehdy podrobně popisoval plány firmy do konce roku otevřít desítky obchodních řetězců po celém Rusku. V nabídce mělo být například sportovní oblečení, oblečení pro volný čas nebo suvenýry.
Z obří módní expanze zatím sešlo, ale na poslední jmenovanou položku se dostalo. Koncem loňského srpna firma otevřela na moskevském letišti Šeremetěvo obchod se suvenýry.
Do letadla s AK-47
Nakupující, kterých letištěm podle agentury Reuters projde přes 30 milionů ročně, si tak mohou koupit pera, tašky, deštníky, čepice, ale i modely zbraní z produkce ruské zbrojovky.
„Kalašnikov je jednou z nejpopulárnějších značek, na kterou si lidé vzpomenou, když slyší o Rusku,“ tvrdí šéf marketingu Vladimir Dmitriev. „Rádi proto každému nabídneme, aby si z Ruska mohl odvézt na památku suvenýr s naší značkou.“
K dispozici jsou i věrné repliky řady zbraní. Podle vyjádření vedení letiště modely pušek či pistolí nemohou způsobit v rámci bezpečnostních opatření na Šeremetěvu žádné problémy. „Je na první pohled patrné, že jde o imitace,“ dodává jeden z prodavačů obchodu.
Nová strategie
Největší ruský výrobce zbraní hledá cesty, jak vylepšit svoje tržby. Ty totiž výrazně utrpěly uvalením sankcí ze strany Evropské unie a USA. Právě tyto dva regiony byly do roku 2014 hlavními odběrateli a trhy pro většinu ruských zbraní.
Podle Dmitrijeva se před uvalením sankcí přes 70 procent loveckých a sportovních zbraní prodalo právě v Evropě a Americe. Kalašnikov se proto snaží nahradit světový výpadek na domácím trhu, který ale logicky vzato nedokáže pojmout množství vyráběných zbraní.
Proto hledá oblasti, do kterých by mohl investovat a uplatnit se s nimi na ruském trhu. „Musíme se nyní soustředit mnohem více na požadavky domácích zákazníků,“ uvedl Dmitrijev. Jak dodal, prodejní výsledky jejich e-shopu naznačují, že „jdou správnou cestou“.
Nápad na rozšíření zbrojního sortimentu o další nevojenské doplňky marketingového oddělení firmy „odpovídá i růstu ruského patriotismu v souvislosti s tématem války“, uvedl již dříve server BBC.
Podle Dmitrijeva budou v roce 2020 tvořit civilní produkty koncernu zhruba 50 procent tržeb. „Plánujeme představit nové produktové kategorie přístupné širokému spektru zákazníků, kromě suvenýrů půjde i o oblečení, modely zbraní a různé vybavení pro sport a další aktivity,“ uvedl šéf kalašnikovského marketingu.
Již loni v květnu poukázal na to, že Kalašnikov v rámci své civilní expanze v ruských městech rozjede řetězec 60 firemních obchodů s módou, kde se ovšem budou nabízet i zbraně
Strategie 2020
Není to poprvé, co se Kalašnikov pokouší změnit. Firma prošla výraznou restrukturalizací poté, co vláda v roce 2013 prodala minoritní podíl soukromým investorům. Důvodem byla tíživá finanční situace, kdy se firma potácela na hranici bankrotu.
Nicméně 51procentní podíl ve firmě drží státní společnost Rostec. Hlavní sídlo firmy se nachází v Iževsku na východě evropské části Ruska. Toto město je více než dvě století spjato se zbrojním průmyslem, kde se kromě pušek či pistolí vyrábějí i rakety. Také se zde vyrábějí automobily a motocykly značky IŽ.
Rozšiřování portfolia si firma vytkla ve své strategii 2020. V ní se chce zaměřit i na nové tržní segmenty, jako jsou multifunkční lodě určené specializovaným bezpečnostním agenturám. Další díl expanze se má zaměřit na vývoj bezpilotních letounů a mobilních stanic určených pro jejich řízení.
Nejvíce si zbrojní koncern slibuje od pozemních i vodních zbrojních stanic, které budou moci být ovládány na dálku. Podle informací na stránkách koncernu tyto stanice dokážou sledovat až 10 statických a jeden mobilní cíl najednou. Tyto stanice budou vybaveny jak pancířem, tak i palebnou silou.
Americký Kalašnikov
Přes výše zmíněné embargo a sankce jsou zbraně známé ruské značky na západních trzích dostupné.
Důvodem je existence americké odnože ruského koncernu, Kalashnikov USA, která se prezentuje jako americký výrobce. Působila v Pensylvánii, ale jak loni uvedla stanice CNN, odtud se přestěhuje na Floridu.
Důvodem stěhování poté, co byly zcela přerušeny exportní cesty z Ruska, mají být podle CNN mírnější zákony.