Mohlo by vás také zajímat
ECB povolila měnové kohouty, rozpočtový schodek se prohloubil a dolarových boháčů přibylo aneb souhrn ekonomických událostí 23. týdne 2024
Libor Akrman 7. června 2024Soukromníci dobývají vesmír; skupina Creditas jde na Slovensko; dolarových boháčů přibývá; v podílových fondech mají Češi poprvé přes bilion; hodnota…
Na pašerácké stezce. Rusko udržuje dopravní letadla ve vzduchu za pomoci překupníků
František Novák 20. května 2024Západní sankce nejprve způsobily kolaps dovozu náhradních dílů pro dopravní letouny ruských leteckých společností. Aerolinky však postupně našly nové způsoby,…
Nutnost nebo utopie? Evropské automobilky uvažují o spojení po vzoru Airbusu
Libor Akrman 21. února 2024Automobilový průmysl prochází rozsáhlou revolucí, protože přechází do éry, kterou budou definovat elektromobily. Nicméně odbyt zatím není takový, jak by…
- ANALÝZA
Po sto letech čeká Aero Vodochody nové výzvy s novým vedením
Historie Aera začala jen pár měsíců po vzniku samostatného Československa. Stejně jako náš stát se tak může pyšnit stoletou historií, během níž firma vyrobila na 11 tisíc letadel. Nyní však prochází turbulentní dobou. Se silným investorem v zádech, jímž je skupina Penta, ale věří, že se jí podaří dotáhnout strategii transformace na výrobu především vojenských cvičných letounů.
Největší český výrobce letadel, společnost Aero Vodochody, letos slaví sto let. Zároveň ale v posledních měsících prochází trochu turbulentním obdobím.
Mění svého generálního ředitele, vypadla jí část zakázek, kvůli čemuž bude propouštět, a několik let po sobě je ve ztrátě.
Zlatá éra první republiky
Pojďme ale postupně, od historie a stoletých oslav. Kořeny továrny na letadla sahají až do roku 1919, kdy byla podepsána předběžná dohoda zřizující novou společnost s ručením omezeným.
Zápisem do obchodního rejstříku 25. února téhož roku byla tato společnost v Praze oficiálně založena. Ještě v roce 1919 Aero přišlo s prvním vojenským letounem vlastní konstrukce A-1 a následně v roce 1921 s prvním civilním dopravním letounem A-10.
Během období první republiky se Aeru zkrátka dařilo a vyvinulo celou řadu letounů. Vyvrcholením byl v roce 1938 dvoumotorový dolnoplošný vojenský letoun A-304 a dvoumotorový dolnoplošný bombardér A-300.
Sto let Aera |
Vývoj a výrobu nezastavila ani německá okupace a druhá světová válka. Po ní bylo sice Aero znárodněno, pokračovalo však ve výrobě letounů pro československé vojenské i civilní letectvo.
Šedesát let ve Vodochodech
V roce 1953 se hlavní část výroby přesunula do nových prostor ve Vodochodech a v následujících letech se společnost zaměřila na velkosériovou licenční výrobu letounu MiG-15 a z něj odvozených typů. Proudové a nadzvukové letouny se v Aeru vyráběly po celá šedesátá a sedmdesátá léta.
Nejvýznamnější okamžik společnosti přišel v roce 1968. Pro celé Československo to byl sice rok temný, pro Aero však zůstane rokem, kdy byl proveden zálet proudového cvičného letounu vlastní konstrukce L-39 Albatros.
Tímto letounem se společnost proslavila po celém světě a od roku 1971 jich zákazníkům dodala přes 2 900. Díky tomu se Aero pyšní tím, že je historicky největší producent cvičných proudových letounů na světě.
Partnerství s velkými
Po pádu komunismu v roce 1989 společnost přišla sice o velkou část svých odbytišť v bývalém Sovětském svazu, umožnilo jí to však orientovat se spíše na Západ.
Navázala důležité spolupráce například s americkými společnosti Boeing a Sikorsky Aircraft, pro které vyráběla díly letounů a vrtulníků. S druhou jmenovanou, kterou vlastní americký zbrojní koncern Lockheed Martin, se Aeru předloni podařilo prodloužit smlouvu až do roku 2023.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Poplach v oblacích v číslech: proč jsou z letadel Boeing náhle už jen „pozemšťané“?
Kdo šetří, létá za tři, aneb proč je Ryanair králem evropského nebe?
Sto let od zavedení československé měny. Alois Rašín myslel především na republiku
Současné problémy
V současnosti se však Aero dostalo do problémů poté, co Sikorsky vypověděl kontrakt na dodávky kokpitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk. Američané se je místo ve Vodochodech rozhodli vyrábět v USA. Vliv na toto rozhodnutí měla politika prezidenta Donalda Trumpa, který tlačí na americké společnosti, aby přesouvaly výrobu do Spojených států a tím vytvářely pracovní místa na domácím trhu.
V důsledku výpadku této zakázky i snahy o úsporná opatření vlastník Aera Vodochody, investiční společnost Penta, oznámil plán na propuštění desetiny z 1 800 zaměstnanců.
Mimo to se Aero podílí také na dodávkách křídel pro letadlo A220 od Airbusu či vyrábí komponenty pro vojenský dopravní letoun KC-390 od brazilského Embraeru. Podnik vyrábí také skořepinové konstrukce, kterými společnost ST Aerospace přestavuje osobní verze letadel Airbus A320 a A321 na nákladní.
Přesto má Aero problém se splácením závazků a celkově s nedostatkem hotovosti.
Transformace výroby
Společnost však nyní prochází transformací, jejímž hlavním cílem je změna v orientaci výroby. Již třetím rokem se pod italským managementem snaží přeorientovat na projekty vlastní výroby letadel, zejména cvičného letounu L-39NG.
VIDEO: První let L-39 NG
Zdroj: Aero.cz, YouTube.com
Ten byl představen loni na podzim a má navázat na tradici slavného L-39. Prvních šest letadel bude připraveno pro zákazníky v roce 2020.
První, kdo by měl nový typ slavných L-39 dostat, je Senegal, který objednal u Aera čtyři letouny v bojové verzi. Další čtyři stroje by pak měla dostat k dispozici česká armáda prostřednictvím státního podniku LOM Praha, který zajišťuje výcvik pilotů.
V rukou Penty
Současným vlastníkem Aera je investiční skupina Penta, která společnost koupila v roce 2007. Ta nyní pomohla Aeru se splácením závazků ve výši stovek milionů korun a odvrátila tím hrozbu, že by se výrobce letadel dostal do větších finančních problémů.
Zároveň se však Penta rozhodla současné problémy řešit i personálně. Z Aera odešel finanční ředitel Michal Flídr, což bylo rozhodnutí Giuseppa Giorda. Na jeho místo povolal německého manažera Dietera Johna, který přišel z Airbusu. A předtím působil ve společnosti Bombardier Transportation nebo Eurocopter Group.
Nicméně o měsíc později, v půli března Penta oznámila výměnu na postu nejvyšším. Itala v čele podniku nahradí právě Dieter John, který by však měl pokračovat ve nastavené strategii rozvoje firmy zaměřené především na vojenskou výrobu.
Konsorcium firem s Pentou v zádech
Skupinu okolo Aera tvoří několik společností. Jedná se zejména o Aero Vodochody a Aero Vodochody AEROSPACE. Tyto dvě společnosti jsou konsolidovány pod společností OAKFIELD. Tu vlastní kyperská společnost, kterou již vlastní skupina Penta.
Stejná společnost vlastní také Letiště Vodochody. To se má v budoucnu otevřít pro nízkonákladové a charterové letecké přepravce. Celá struktura je dobře vidět na schématu.
Všechny české společnosti z této skupiny pravidelně zveřejňují finanční výkazy. Poslední k dispozici jsou z roku 2017. Ty jsou zobrazeny v následující tabulce.
TABULKA: Finanční výkazy společností kolem Aera Vodochody
Za rok 2017, finanční údaje jsou v tis. Kč.
Zdroj: Comsense, výroční zprávy firem
Nejdůležitější z pohledu výrobce letounů jsou konsolidované výkazy společnosti OAKFIELD. Je vidět, že celková bilanční suma přesáhla sedm miliard korun při velmi slušné úrovni zadluženosti méně než 53 procent.
Celkové konsolidované výnosy dosáhly téměř pěti miliard korun a čistý zisk byl 51,6 milionu. Skupina tedy v roce 2017 dosáhla solidních výsledků. Na posouzení loňské výkonnosti skupiny si ještě budeme muset počkat. Společnost Letiště Vodochody má statut neveřejného mezinárodního letiště. Jeho klienty jsou dnes především letecké školy.
Mírná ztráta
Podle prohlášení ředitele Aero loni dosáhlo podobných tržeb jako v roce 2017. Dostalo se však do mírné provozní ztráty zejména kvůli investicím do projektu L-39NG a zpoždění programu L-159T2 pro českou armádu. S tím však vedení počítalo.
Nyní je pro Aero prioritou získávat nové zakázky na L-39NG či na údržbu L-39 a L-159. Ty by společnosti zajistily plánovaný přechod zpět na výrobce vlastních letounů.
Ačkoliv tedy výpadek příjmů, způsobený zrušením zakázky pro společnost Sikorsky, odhadovaný na přibližně 300 milionů korun, není pro Aero zanedbatelný, je výrobce letadel přesvědčen, že jej nahradí příjmy z práce pro Airbus na A220 a u Embraeru na KC-390. Další budoucí zakázky na vlastní letouny Aera pak budou přinášet peníze navíc.
Český výrobce letadel se tedy potýká s určitými problémy, ty by však zatím neměly být likvidační. Navíc za ním stojí zkušený management s jasnou vizí a silná investiční skupina.
Máte pravopisnou chybu v nadpisu a ani na první fotografii není popisovaný letoun. Jestli je situace v AERO podobná úvodu článku, pak pěkně děkuji!
Pavel W.
Přečtu si jen popisek k úvodní fotce : L39 Delfín a jsem tak zhnusen ignorantstvím pana reaktora, že článek zase raději zavřu.
Proboha, běžte psát radši něco jiného, třeba horoskopy. L-39 je Albatros, Delfín je L-29 :-))) Franta
Milí znalci letecké techniky,
omlouváme se za chybný popis u fotky, čerpali jsme ze stránek Aera, kde ale u fotek popisky nejsou a tudíž došlo k zmíněné chybě.
Mýlit se je lidské, což nás ale neomlouvá, na druhou stranu nevím jestli ten názorový lynč je nutný… 🙁
Díky za pochopení
Libor Akrman, šéfredaktor Peak.cz
Děkuji za opravu i za přiznání chyby. Názorový lynč možná souvisí s beznadějí z toho, že podobné a jiné chyby jsou typickým znakem dnešní internetové žurnalistiky. Ale tím netvrdím, že to musí platit i pro tento server.