Mohlo by vás také zajímat
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
- Článek
Apple útočí na indický trh. Od dubna začne iPhony vyrábět přímo v Indii
Zlepšení výsledků na indickém trhu je jedním z dlouhodobých cílů společnosti Apple. Mobily pro tento trh začne již koncem dubna vyrábět továrna v Bangalore. iPhony z linek tohoto závodu jsou určeny pouze Indům. Potvrzeno. Na konci dubna ponesou iPhony výrobní značku Made in India. Agentuře Bloomberg to potvrdil Priyank Kharge, ministr informatiky indického státu Karnataka, jehož hlavním městem […]
Zlepšení výsledků na indickém trhu je jedním z dlouhodobých cílů společnosti Apple. Mobily pro tento trh začne již koncem dubna vyrábět továrna v Bangalore. iPhony z linek tohoto závodu jsou určeny pouze Indům.
Potvrzeno. Na konci dubna ponesou iPhony výrobní značku Made in India. Agentuře Bloomberg to potvrdil Priyank Kharge, ministr informatiky indického státu Karnataka, jehož hlavním městem je Bangalore. Apple prostřednictvím svého partnera Wistron z Tchaj-wanu začne právě zde vyrábět mobily pro tamní trh.
Indický trh má obrovskou kupní sílu a prosadit se na něm chce řada globálních firem. Včetně té nejhodnotnější – Applu. Tomu se dlouhodobě nedaří na indickém trhu prorazit, a tak nejnovější plán, jak „indické prokletí“ zlomit, spočívá ve vybudování vlastní továrny.
Nízký tržní podíl
Pro Apple je Indie rozhodně potenciálním zdrojem dalšího zisku. Chytré telefony s nakousnutým jablkem v logu mají na tamním trhu podíl menší než pět procent. Hlavní rival – korejský Samsung je na tom skoro pětkrát lépe, je tedy logické, že se Apple snaží posílit svoje pozice.
GRAF: Obrat firmy Apple podle regionů
Čtvrtletní údaje, v miliardách dolarů.
Zdroj: Apple
V loňském roce dovezl do Indie 2,5 milionu iPhonů. Na jednu stranu to bylo nejvíce v historii co do obratu a zisku. Nicméně z hlediska dalších regionů je Indie pro Apple zatím minoritním trhem.
Přes zlepšující se výsledky na indickém trhu zůstává Apple na chvostu deseti nejprodávanějších značek v zemi.
Kromě Samsungu jdou na odbyt výrobky místní společnosti Micromax Informatics a také čínských značek Lenovo, Xiaomi nebo OPPO.
GRAF: Rozdělení indického trhu s chytrými telefony
Jde o data za druhé čtvrtletí 2016, v procentech.
Zdroj: IDC
Jak odhaduje firma Counterpoint Research, v roce 2020 se bude v Indii prodávat 750 milionů chytrých telefonů. V roce 2015 se tam přitom podle serveru Fortune.com prodalo „jen“ sto milionů.
Recyklace už ne
Ještě loni chtěl Apple dobývat trh v Indii jinou cestou – prodávat použité, recyklované mobily. Právě dovozem použitých přístrojů, které by byly pro Indy cenově dostupnější, chtěl vylepšit svůj tržní podíl. Odpor místních značek i indické vlády, že nechtějí mít ze země smetiště pro staré Apply, však tento plán poslal k ledu.
Motivace „jablečné“ firmy však byla jasná: nabídnout Indům cenově dostupné přístroje.
Například telefon iPhone SE, jehož cena se pohybuje přes 300 dolarů, je pro Indy nepředstavitelně drahý. Také poslední model iPhone 7, který na trhu v USA stojí přes 600 dolarů, je v Indii po dovozních clech ještě o třetinu dražší. To z něj při průměrném ročním příjmu Indů 1 500 dolarů dělá cenově nedostupné zboží.
GRAF: Průměrná cena iPhone
Jde o čtvrtletní údaje, cena je dolarech.
Zdroj: Apple, theatlas.com
Bezmála 80 procent telefonů se na indickém trhu prodává za méně než 150 dolarů a nejlevnější smartphony jsou k dostání dokonce za cenu okolo 35 dolarů. Právě proto globální firmy v Indii často přistupují k jiné cenové politice než v ostatních zemích světa, pod heslem „India Only“.
Tamní trh je přitom mobily téměř nedotčený. Při výši populace, která čítá zhruba 1,2 miliardy lidí, z nichž smartphone vlastní zhruba jen čtvrtina, je jasné že se Apple musí na Indii zaměřit. Navíc dynamika růstu mobilní penetrace je velmi rychlá. Jen za loňský rok počet mobilů stoupl o 18 procent, čímž se Indie pasovala do pozice nejrychleji rostoucího trhu v segmentu chytrých mobilů.
Made in India
Nová indická továrna Apple je také jedním z příkladů politiky premiéra Nárendry Módího, který se snaží do země přilákat globální korporace, aby vyráběly přímo zde, čímž by daly místním obyvatelům nejen produkty, ale i práci.
Módí proto již v roce 2015 odstartoval program Make in India (Vyrábějte v Indii), kdy se pomocí různých druhů podpory firem snaží firmy do země přilákat.
Apple by byl pro Módího královským úlovkem. „Indická vláda ještě nikdy neustupovala v takové míře jedné firmě,“ všímá si Anshul Gupta ze společnosti Gartner, jehož citovala agentura Bloomberg.
Uvědomují si to i v „jablečné“ firmě, neboť podle Bloombergu předložil Apple indické vládě seznam podmínek, za kterých je „ochotný“ továrnu v Indii spustit. Zahrnují například 15 let daňových prázdnin na dovoz dílů, z nichž se budou iPhony vyrábět, nebo osvobození od dovozního cla na importy do Indie. Vzhledem k tomu, že finální dohoda je na spadnutí, Apple vlastně „vyšlapává“ cestičku i pro další globální podniky.
„Apple bude vyrábět iPhony v Bangaloru a veškerá produkce tohoto podniku bude určena indickému trhu,“ citoval Bloomberg ministra informatiky Priyanka Khargeho. Podle něj jsou navíc Indové připraveni Applu případně pomoci s dalším rozšířením výroby v zemi.
Na druhou stranu ale Apple, podobně jako jiné firmy, které chtějí na trhu působit, musí splnit požadavek indické vlády, že 30 procent dílů prodávaných přístrojů musí pocházet od indických dodavatelů. Lokální továrna by v tomto směru měla firmě výrazně pomoci.
Indická snaha mít továrny přímo v zemi se odráží i na statistikách. Zůstaneme-li jen u výroby mobilů, tak zatímco v roce 2016 se v zemi vyrobila více než čtvrtina všech v Indii prodaných přístrojů, o dva roky dříve to bylo bezmála o deset procent méně.
Apple však nemontuje svoje přístroje sám, ale má k tomu partnerské firmy. Ty za něj řeší potřebu kapitálu na vybudování továren a najmutí zaměstnanců. Indickou továrnu tak bude mít na starosti tchajwanská partnerská společnost Wistron.
Podle Bloombergu jde o trochu překvapivé rozhodnutí, neboť hlavním výrobním partnerem je firma Hon Hai Precision Industry.