Mohlo by vás také zajímat
Investiční bilancování: Milion po pěti letech. Někomu zbyla špejle a oči pro pláč, jiný hoduje
Vladimír Brůna 19. prosince 2024Někdo má rád adrenalin klopených zatáček vzhůru a nečekaných propadů kamsi dolů a opětovné stoupání. Jiný zase vsadí na konzervativní…
Investiční výhled na příští rok: Investoři by měli být velice selektivní
Michal Stupavský 10. prosince 2024V průběhu roku 2025 očekávají analytici Conseq Management, že alespoň některé americké a technologické společnosti s velkou tržní kapitalizací možná…
Deindustrializace v praxi: německý byznys model se vyčerpal. Nastane úpadek země do bezvýznamnosti?
František Novák 25. listopadu 2024Automobilový průmysl, chemický průmysl i strojírenství v Německu upadají. Německu se nedaří vrátit k ekonomickému růstu před covidem-19.
- ANALÝZA
Německá ekonomika brzdí. Má se český autoland bát?
O tom, že Evropa zpomaluje, už není pochyb. Nedaří se dokonce ani Německu, dřívějšímu premiantovi, tahounovi a motoru Evropy. Má se český průmysl strachovat o kondici hlavního obchodního partnera, nebo Německo dostalo jen neškodnou a snadno léčitelnou chřipku?
Zpomalující globální ekonomika, rizika spojená s brexitem či obchodní spory mezi USA a Čínou vedoucí k nižšímu hospodářskému růstu druhé nejsilnější světové ekonomiky. To jsou hlavní důvody, proč Německo nezažívá nejlepší časy.
Tyto faktory se plně odráží ve vývoji tamního HDP, který v rámci třetího čtvrtletí roku 2018 mezikvartálně poklesl o 0,2 %, zatímco v posledním čtvrtletí jen stagnoval.
Přestože předchozí roky byly ve znamení poměrně slušného růstu, poslední dvě čtvrtletí minulého roku německá ekonomika balancovala na hraně recese, přičemž pro letošní rok se světové instituce a analytici předhánějí ve snižování svých výhledů tamního ekonomického růstu.
GRAF: Mezikvartální vývoj německého HDP
(Za poslední celé čtyři roky, v procentech)
V rámci letošního roku by mělo Německo podle organizace OECD růst tempem 0,7 % meziročně, což je znatelně pomaleji, než se očekávalo dříve. Ještě v listopadu se hovořilo o 1,6% růstu.
Navíc první kvartál by měl být z pohledu navyšování hospodářské aktivity rovněž anemický; podle očekávání posílí německá ekonomika mezičtvrtletně jen o 0,1 %. Zřejmě bude tedy tamní hospodářství opět balancovat okolo černé nuly.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Český i německý průmysl se propadá. Naděje přichází z Číny, i když…
Německé průmyslové soukolí se zadrhává
Špatné zprávy přichází zejména z průmyslu. Sentiment v rámci výrobního sektoru, který představuje přibližně pětinu německé ekonomiky, dosáhl nejnižších úrovní za posledních 80 měsíců, alespoň měřeno optikou indexu nákupních manažerů.
V březnu tento ukazatel dosáhl hodnoty 44,1, což značí zhoršení situace, zároveň se jedná o třetí měsíc po sobě, kdy se index nákupních manažerů v průmyslu vyskytuje pod úrovní 50, která odděluje zhoršení a zlepšení sentimentu v rámci daného odvětví.
GRAF: Vývoj německého PMI v průmyslu
(Hodnota 50 PMI indexu odděluje zhoršení a zlepšení sentimentu v rámci daného odvětví)
Nové objednávky i exporty v posledních měsících klesají nejrychleji od krize. Trh práce zůstává nadále v dobré kondici, nicméně je otázka, jak dlouho tato situace ještě potrvá.
Některé velké firmy již hlásí plánované propouštění, a to zejména v rámci pro zemi klíčového automobilového průmyslu. Například Volkswagen oznámil, že během následujících několika let plánuje redukovat počet zaměstnanců v továrnách o 5 000 až 7 000 lidí, především kvůli přechodu výroby na elektromobily, jejichž produkce není tolik náročná na lidskou práci. Propouštět hodlají i další velké firmy jako například RWE, Bayer či Siemens.
Výnosy německých dluhopisů v záporu
Na zakašlání německé ekonomiky reagovala i Evropská centrální banka, která upustila od letošního plánovaného zvýšení úrokových sazeb. Naopak bude komerčním bankám poskytovat úvěry za zvýhodněných podmínek s cílem dodat na trh více likvidity.
To vedlo k dalšímu poklesu výnosů desetiletých německých státních dluhopisů, které se obchodují s prakticky nulovým výnosem do splatnosti. Emise s kratší maturitou jsou na trhu k mání s výnosem dokonce záporným, například dvouletý dluhopis nese přibližně –0,6 % ročně do splatnosti.
NAPSALI JSME PRO VÁS: Buďme obezřetní, zlaté časy v české ekonomice skončily
To svědčí o tom, že trh je výrazně pokřiven aktivitami ECB, která svou bezprecedentně uvolněnou měnovou politikou vytlačila ceny dluhopisů nesmyslně vysoko. Zároveň se jedná o náznak, že investoři německé, potažmo evropské ekonomice příliš nevěří a očekávají v příštích letech stagnaci růstu spojenou s nízkou inflací. Právě proto se uchylují k bezpečným státním dluhopisům.
Má se český autoland bát?
Případné problémy v rámci německé ekonomiky by měly přímý dopad i do tuzemska, neboť Německo je naším největším obchodním partnerem. V loňském roce se export k západnímu sousedovi v hodnotě 1 425 miliard korun podílel na bezmála třetině celého vývozu. Jednalo se o více než 26 % českého HDP.
Z velké části šlo právě o dodávky tamnímu průmyslu, jehož ochlazení by tuzemská ekonomika znatelně pocítila. Podle odhadů totiž zpomalení Německa o jeden procentní bod má negativní vliv na českou ekonomiku o zhruba 0,6 až 0,8 procentního bodu.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Automobilka Audi má problémy. Už není inovačním tygrem
Z toho důvodu lze očekávat určité ochlazení tuzemské ekonomiky, které by bylo svým způsobem i ozdravné, neboť v současnosti dochází zejména na trhu práce a v mnohých ohledech stále k jejímu přehřívání.
Podle dat z ČSÚ dosahuje aktuální míra nezaměstnanosti pouhých 2 %, přičemž největší hlad na trhu je právě po pozicích typu montážní dělník, svářeč či skladník. Tedy převážně po nekvalifikované pracovní síle ve výrobě.
Do budoucna bychom však měli pracovat na tom, aby se závislost na průmyslové výrobě v rámci ČR snížila, neboť se jedná o značně cyklické odvětví, zejména pokud se automotive sektoru týče.
Zatímco nyní je díky stále ještě doznívajícímu ekonomickému boomu situace v tuzemské ekonomice a na trhu práce výborná, velmi brzy může dojít k jejímu znatelnému zhoršení. Vždyť kterou jinou spotřebu lze tak snadno o několik let odložit než právě nákup nového automobilu?