Mohlo by vás také zajímat
Ikonické značky Stock a Škoda Auto slaví významná jubilea
Libor Akrman 12. prosince 2024Zatímco výrobce lihovin Stock Božkov letos v prosinci slaví 140 let od svého založení, kdy v italském Terstu zahájil výrobu…
V Evropě roste silný hráč ve výrobě tofu s kořeny na Slovensku
Veronika Kudrnová 16. října 2024Společnost The New Originals Company GmbH, vídeňský podnik stojící za značkou tofu a rostlinných pomazánek Lunter, výrazně rozšířila své působení…
Američané zkoumají nové možnosti těžby surovin. Helium z Minnesoty, měď ze Zambie
František Novák 14. března 2024Řada amerických firem se zaměřila na hledání nových nalezišť nerostných surovin po celém světě. Společnost Pulsar Helium chce těžit helium…
- ČLÁNEK
Jídlo budoucnosti: Lidl s hamburgery z hrachu odstartoval v Německu bezmasou horečku
Němci se nadchli pro bezmasé hamburgery americké firmy Beyond Meat. Poptávka po „bezemisním mase“ překvapila řetězec supermarketů Lidl, který je zařadil do sortimentu. V části poboček byly v řádu minut vyprodány. Že se z produktu z hrachu stává módní potravina, ukazuje i to, že akcie společnosti Beyond Meat od vstupu na burzu na začátku května výrazně posilují.
Chutná to jako maso, ale není to maso. Co to je? Tak by mohla znít hádanka, na kterou je následující odpověď: hamburger značky Beyond Meat. Jde o alternativu masa, jež je vyrobena zejména z hrachu a obarvena červenou řepou.
Jedná se o nízkouhlíkovou variantu hovězího masa, jehož produkce je z hlediska životního prostředí velmi nešetrná. Spotřebovává se v poměru na kalorie mnohem více vody a krmiva než při konzumaci obilovin nebo luštěnin. I proto se stává z této potravinové alternativy nový trend, jenž přitahuje i pozornost investorů.
Deset let od založení. Deset miliard dolarů |
Kalifornskou firmu Beyond Meat založil už v roce 2009 Ethan Brown. Jeho cílem bylo nahradit výrobky z kuřecího a hovězího masa a také vepřové klobásy. V roce 2014 společnost vyvinula produkt, jež má nahradit hovězí hamburgery. Firma byla před vstupem na burzu letos v květnu ohodnocena na 3,8 miliardy dolarů. V současnosti se valuace firmy pohybuje okolo deseti miliard dolarů (228 miliard korun). |
To se ukazuje na vývoji cenných papírů Beyond Meat. Za několik týdnů od vstupu na burzu se cena akcií zvýšila na šestinásobek. Z 25 dolarů na více než 150 dolarů (cena se již ale dostala i výše, když maximum bylo až 186 dolarů).
Ani analytici investičních bank Goldman Sachs nebo JP Morgan Chase nepředpokládali před primárním úpisem tak velký růstový potenciál. O podobně úspěšném IPO se může mediálně známým firmám Uber nebo Lyft, jež letos na jaře také vstoupily na burzu, jenom zdát.
GRAF: Vývoj ceny akcií firmy Beyond Meat
Od vstupu na burzu začátkem května do současnosti, v USD
Zdroj: TradingView
Za pár minut byly pryč
Se stejnou rychlostí, s jakou (zatím) rostou akcie „masa bez masa“, mizely hamburgery
kalifornské firmy z regálů německých poboček řetězce Lidl.
V některých pobočkách se podle německého serveru Chip.de dvojice hrachových burgerů na pultech neohřála ani několik minut. Ve většině filiálek byly zásoby vyprodány v několika hodinách.
V českém Lidlu zatím ne |
Peak.cz se zeptal Lidlu ČR, zdali se produkty Beyond Meat v dohledné době v jeho nabídce českých poboček objeví. „Tento výrobek prozatím nabízet neplánujeme. Ve stálé nabídce máme z rostlinných alternativ pouze tofu, které nabízíme v několika variantách. V tuto chvíli nedokážeme případnou poptávku po tomto produktu odhadnout, pokud by však byl dostatečný zájem, nevylučujeme, že jej do naší nabídky zařadíme,“ řekla Peak.cz mluvčí řetězce Zuzana Holá. Zároveň dodala, že Lidl v této oblasti určitý trend pozoruje a „z toho důvodu pro zákazníky v této oblasti chystá novinky“. |
Řetězec rovněž neodhadl správně německý trh s alternativní potravinou, když novinku prodával za zvýhodněnou cenu – v přepočtu za 125 korun.
V Česku zatím Lidl prodej produktů Beyond Meat neplánuje. Tento produkt si tak Češi mohou koupit jen z nabídky internetových prodejen Košík.cz a Rohlík.cz a v nabídce ho má i řetězec Makro.
Pro srovnání, zmíněný Rohlík.cz dvojici vegetariánských karbanátků o hmotnosti 227 gramů prodává za 159,90 korun. „Je to obrovský boom. Od masových výrobků jsou tyto rostlinné chutí i strukturou téměř nerozeznatelné,“ říká za Michal Perlík, manažer nákupu čerstvých potravin společnosti Rohlík.cz.
Potravina s příběhem
Kromě trendu odklonu od masa funguje v případě produktů Beyond Meat podle BBC i příběh o nízké uhlíkové stopě, kterou za sebou tento výrobek zanechává. Zejména u mladších zákazníků.
Firma Beyond Meat už oznámila, že pro tento rok odhaduje dvojnásobný obrat oproti minulému roku. A takzvané maso, které nemá nic společného s živočišnými proteiny, se má od roku 2020 vyrábět také v Evropě pro evropský trh v Nizozemsku.
Firma plánuje v Evropě spolupracovat s nizozemským výrobcem masa Zandbergen World’s Finest Meat. Jak ale připomněla agentura AP, v Evropě by firma Beyond Meat mohla narazit na evropské regulační orgány. Ty zvažují, že by výrobcům rostlinných náhražek masa zakázaly používat při popisu jejich výrobků výrazy maso a burger.
Výhoda pro e-shopy
Z nedostatku alternativních hamburgerů v německých pobočkách řetězce Lidl profitují i tamní internetový prodejci. Produkt se dostal do širokého povědomí u běžných spotřebitelů.
„Kampaň Lidlu u nás vyvolala velmi vysokou poptávku,“ potvrdil ředitel obchodu s potravinami Gourmondo Joachim Rabe. „Zatímco jejich zákazníci jsou frustrovaní, my se můžeme těšit z přílivu nových zákazníků,“ dodal k bezmasé revoluci na největším trhu v rámci EU.
Společnost Lidl se v Německu snaží, aby od ní zákazníci k internetové konkurenci neodcházeli. Jen v Německu má přes tři tisíce poboček.
Vznik disruptora potravinářství
Analytici JP Morgan po prvotní skepsi už nazývají Beyond Meat disruptorem na trhu s potravinami, který má v budoucnu změnit celý sektor s jídlem.
Firma už také oznámila inovace ve výrobě alternativního masa, které má být šťavnatější a ještě více připomínat maso při úpravě v kuchyni. Bude do hamburgerů přidávat kokosový olej, kakao a výtažek z jablek, aby rostlinný výrobek během úpravy zhnědl, napsal technologický zpravodajský web The Verge.
Pro firmu je největším konkurentem společnost Impossible Foods, jež poskytuje bezmasé hamburgery pro řetězec rychlého občerstvení Burger King. Obě firmy nicméně usilují o to, aby dodávaly bezmasou variantu do dalších řetězců s občerstvením v Americe.
Bezmasé burgery navíc prodávají i další řetězce, jako je Bareburger, White Castle a Carl’s Jr. A nedávno uvedla stanice CNN, že o rostlinné náhražce kuřecího masa ve svých produktech uvažuje i řetězec KFC.
Deset procent obratu do vývoje
I když Beyond Meat produkuje potraviny, do výzkumu a vývoje nových výrobků investuje deset procent z obratu. To je v potravinářském sektoru nevídané číslo, běžně to je desetkrát méně.
V tomto ohledu se blíží ryze technologickým firmám. Na Wall Street už vědí, že nový druh vegetariánství je svým způsobem novou technologií, která se bude stále více prosazovat.
Z původních investorů tomu věří Bill Gates nebo Leonardo DiCaprio, ekologické hamburgery propaguje i rapper Snoop Dogg.
VÍCE K TÉMATU NA PEAK.cz:
Šance pro vegetariány? Maso z laboratoře by mohlo obohatit jejich jídelníček
Daniel Ryška (Burger King ČR): Na expanzi dáme čtyři miliardy, musíme dohnat dluhy minulosti
Zkáza palmového oleje. Co může pomoci zachránit deštné pralesy?
Boj za práva zvířat
Zakladatel firmy Ethan Brown svými produkty nejen propaguje zdravější jídlo, ale také bojuje proti změnám klimatu a proti špatnému zacházení se zvířaty, živočišným velkofarmám, zneužívání antibiotik nebo nezdravému životnímu stylu.
Potenciál k růstu je ohromný. Trh s náhražkami masa by mohl mít jen ve Spojených státech hodnotu v roce 2035 sto miliard dolarů. Nyní to je asi 13 miliard.
Podle průzkumu společnosti Allied Market Research se Evropa v roce 2017 podílela na celosvětovém prodeji rostlinných náhražek masa 40 procenty. Analytici této firmy odhadují, že ve zmíněném regionu by se jejich prodej měl každoročně až do roku 2025 zvyšovat o sedm procent.
GRAF: Velikost trhu s alternativou k masu ve vybraných zemích
Jde o údaje za rok 2018, velikost trhu je v mil. USD.
Zdroj: Statista, Barclays, Euromonitor
V Americe se nyní vede v řetězcích s potravinami spor o to, zda náhražky patří do sektoru s masem, nebo do regálů s bezmasými produkty.
Jídlo budoucnosti
Že se jedná o potraviny budoucnosti, naznačuje i to, že největší producent balených potravin Nestlé na podzim vstoupí na americký trh s vlastní značkou Awesome Burger. Tyto hamburgery vyrábí firma Sweet Earth, kterou švýcarský koncern koupil před dvěma lety. V Česku pak letos v březnu uvedlo Nestlé na trh svou značku Garden Gourmet.
A vzhledem k narůstajícímu zájmu o konzumaci rostlinných proteinů, jak ze zdravotních, tak z ekologických důvodů, je jasné, že i trh s proteiny podobnými masu bude dále růst.