Mohlo by vás také zajímat
Obchodní válka mezi USA a Čínou: Přinese pokles světového obchodu a vzestup nových center
Libor Akrman 4. prosince 2024Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další…
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
- ANALÝZA
Impérium LVMH se veze na vlně zájmu o luxus. Čím to, že mu akcie rostou víc než Amazonu?
Američané Jeff Bezos, Bill Gates a nyní i Francouz Bernard Arnault, to jsou jména tří nejbohatších mužů světa. Šéf konglomerátu LVMH, který se specializuje na prodej luxusního zboží, se před nedávnem zařadil po bok prvních dvou, přičemž společným jmenovatelem je majetek přes 100 miliard dolarů. Pojďme si přiblížit právě tento konglomerát. Čím to je, že se mu v poslední době tak daří?
Luxus jede, alespoň to naznačují letošní výsledky luxusních značek na trhu. Zatímco akcie technologických gigantů jako Microsoft či Amazon od začátku roku posílily o třetinu, respektive o čtvrtinu, světové luxusní značky jsou na tom ještě lépe.
Ikonické brandy jako Christian Dior či Estée Lauder si polepšily o 40 procent, Hermès je na tom lépe o 30 procent. Nicméně lídrem v letošním růstu těchto ikon je LVMH, což je zkratka pro impérium Louis Vuitton Möet Hennessy, jehož letošní posílení se blíží 45 procentům.
Svatá bohatá trojice
První Evropan s majetkem přes 100 mld. USD |
Mezi nejbohatší lidi světa s majetkem přes 100 miliard USD (2,3 bilionu Kč) se dostal první Evropan. Je jím Francouz Bernard Arnault (70), šéf konglomerátu LVMH, který se specializuje na prodej luxusního zboží. Letos hodnota Arnaultova majetku vzrostla téměř o 32 miliard USD. To je nejvyšší přírůstek z 500 dolarových miliardářů, které sleduje Bloomberg ve svém indexu. |
Jeho šéf Bernard Arnault se díky skokovému růstu zařadil po bok boháčů s majetkem nad 100 miliard dolarů. V partě po boku Jeffa Bezose a Billa Gatese je prvním Evropanem.
V rámci skupiny s poněkud krkolomným názvem LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE je začleněno 75 prestižních značek, ať už se jedná o módní ikonu Louis Vuitton, šampaňské Moët & Chandon, či prodejce kosmetiky Sephora.
Jde tak o největší světový konglomerát společností s luxusním zbožím, jehož roční tržby činí bezmála 47 miliard eur.
Pojďme společně nahlédnout pod pokličku tohoto módního impéria, díky kterému se jeho vládce Bernard Arnault stal nejen nejbohatším Francouzem, ale i Evropanem.
Třicet dva let po klíčové svatbě
LVMH vzniklo v roce 1987 fúzí módní firmy Louis Vuitton a výrobce prémiových vín a destilátů Moët Hennessy.
Některé značky ležící pod křídly LVMH však mají velmi dlouhou historii. Kořeny nejdůležitější z nich, kterou je Louis Vuitton, sahají až do roku 1854. Vůbec nejstarší značkou v portfoliu LVMH je vinařství Château d’Yquem, jehož založení se datuje až do 16. století.
Od roku 1989 konglomerátu šéfuje Bernard Arnault, který je současně i předsedou představenstva konglomerátu. Podle Forbesu jde o jednoho z nejbohatších lidí na planetě, jehož jmění odhadl magazín v půli června letošního roku na 95 miliard dolarů.
Nicméně podle agentury Reuters jeho majetek už díky silnému růstu v letošních čtvrtletích převýšil stomiliardovou hranici. Významnou část majetku rodiny Bernarda Arnaulta tvoří právě akcie LVMH, drží totiž přibližně 47procentní podíl ve společnosti. Majorita akcií je pak obchodována na pařížské burze.
Základy podnikání v módním byznysu položil Arnault v osmdesátých letech, kdy převzal společnost ovládající značku Christian Dior za 15 milionů dolarů. Peníze tehdy získal od svého otce podnikajícího ve stavebnictví.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Není Prada jako Prada aneb jak může blockchain zajistit férový nákup ve světě luxusu
Původní byznys amerického prezidenta se zadrhává. Z Trump Toweru se lidé stěhují pryč
Největší tahoun zisků módní divize
Nejdůležitějším segmentem pro skupinu LVMH z pohledu výnosů je móda, která tvoří bezmála dvě pětiny celkových tržeb a téměř 60 procent zisku.
V rámci této části byznysu je rozhodně nejcennější značkou Louis Vuitton, která je dokonce považována za nejhodnotnější značku luxusního zboží na světě. Její cena se odhaduje na téměř 40 miliard dolarů.
Vděčí za to skvělé ziskovosti, která se typicky pohybuje nad 30 procenty, díky čemuž se jedná o jednu z nejziskovějších značek světa.
Louis Vuitton se proslavil zejména díky svým dámským kabelkám, nicméně nabízí i peněženky, boty a další módní doplňky.
Do portfolia LVMH však patří řada dalších ikonických módních značek, jmenovitě například Christian Dior, Kenzo nebo Loewe.
Je libo špičkové šampaňské či legendární koňak?
Dalším důležitým odvětvím pro LVMH je výroba a prodej kvalitních alkoholických nápojů. Kdo by ostatně neznal šampaňské Dom Pérignon nebo koňak Hennessy.
V loňském roce vykázala tato divize tržby 5,1 miliardy eur, když se prodalo 65 milionů lahví šampaňského a 93 milionů lahví koňaku zákazníkům převážně ve Spojených státech, Evropě a Asii. Hned po módě se jedná o druhé nejvýnosnější odvětví skupiny LVMH.
GRAF: Struktura tržeb LVMH podle divizí
Za rok 2018, v procentech
Zdroj: LVHM, Comsense
Nebo raději luxusní hodinky?
Nesmíme zapomenout ani na divizi věnující se prodeji hodinek a šperků, která generuje bezmála desetinu celkových tržeb. Mnozí pánové budou například znát výrobce luxusních hodinek Hublot, který sponzoruje fotbalovou Ligu mistrů.
Mezi šperkařské značky patřící pod LVMH se řadí například Chaumet či Bvlgari. Jen tato divize má celosvětově více než 400 obchodů, které vygenerovaly v loňském roce na tržbách 4,1 miliardy eur.
Do divize parfémů a kosmetiky patří celkem 13 jednotlivých značek, z nichž zmíníme Parfums Christian Dior, Guerlain či Kenzo Parfums. Jejich prodejem LVMH v loňském roce utržilo přes šest miliard eur, ziskovost však za segmentem módy pokulhává. Rozhodně ale nejde o nezajímavý byznys, na celkovém zisku skupiny se podílí necelými sedmi procenty.
Důležitým odbytištěm je Asie
Pro výrobce luxusního zboží je často důležitým trhem Asie. Ani v případě LVMH tomu není jinak, v poslední době byla totiž právě Čína hlavním tahounem růstu prodejů. V Asii vyjma Japonska leží bezmála 1 300 obchodů začleněných do skupiny, které vygenerovaly tržby 13,7 miliardy eur, jedná se tedy z tohoto pohledu o nejdůležitější trh vůbec.
V těsném závěsu za ním je Evropa, za kterou následují Spojené státy. Můžeme tak říct, že geograficky je skupina velmi široce rozkročená a její zákazníky lze najít prakticky ve všech vyspělých světových regionech.
GRAF: Struktura tržeb LVMH podle regionů
Za rok 2018, podíly jsou v procentech.
Zdroj: Comsense, LVHM
Tržby výrazně rostou, znatelně nepoklesly ani v krizi
Společnosti se v posledních letech velmi dobře dařilo navyšovat tržby, což jen potvrzuje to, že bohatí bohatnou stále více a můžou si dovolit utrácet za zbytné luxusní statky. Tržby LVMH za posledních pět let vzrostly o více než polovinu, za uplynulých deset let se vyšvihly dokonce na přibližně trojnásobek.
Tahounem byly zejména prodeje v již zmíněné Číně, které se zdají být alespoň prozatím imunní vůči geopolitickému napětí či případné konkurenci. V rámci těch nejoblíbenějších luxusních značek totiž prakticky nelze hovořit o substitutech.
Zajímavé rovněž je, že v krizových letech 2008-2009 nedošlo prakticky k žádnému poklesu tržeb, zatímco čistý zisk poklesl o pouhých 14 procent. Je to dáno tím, že typický zákazník LVMH sice krizí pochopitelně značně utrpěl, na jeho spotřebu to však nemělo prakticky žádný vliv.
GRAF: Vývoj základních finančních ukazatelů LVMH
Od roku 2014 do roku 2018, v mil. eur
Zdroj: LVHM, Comsense
Spokojení zákazníci, ještě spokojenější akcionáři
Pozitivně se vyvíjející hospodářská čísla se projevila i na akciích společnosti, které za posledních pět let posílily o 170 procent.
Za uplynulých deset let dokonce akcie vygenerovaly zhodnocení o 560 procent, a to bez započtení vyplácených dividend. Sázka na francouzský luxus se tedy rozhodně vyplatila.
GRAF: Vývoj akcií LVMH
Za posledních pět let, v eurech
Zdroj: tradingview.com
Ve srovnání s ostatními evropskými společnostmi podnikajícími v oblasti luxusní módy LVMH nevyniká jen tržní kapitalizací, ale i výkonností akcií v posledním roce.
Nejhůře na tom v tomto ohledu je švýcarský výrobce hodinek Swatch, jehož akcie se propadly na bezmála polovinu. Za jeho problémy stojí ochlazení poptávky z Číny a pokles prodejů levnějších hodinek na ostatních trzích v důsledku konkurence například ze strany Apple Watch.
Co se týče valuace, je LVMH rozhodně nad průměrem evropských módních společností; konkrétně se obchoduje za více než 23násobek očekávaných zisků.
Skupina však boduje svou velikostí, stabilně rostoucími hospodářskými výsledky či diverzifikovaným portfoliem produktů a značek. Její akcie se přesto vzhledem k historickému růstu zdají být nyní poměrně optimisticky oceněné. Dlouhodobě by se jim ale špatně dařit nemělo.
TABULKA: Srovnání vybraných luxusních značek podle finančních ukazatelů
Za rok 2018, fin. údaje jsou v mld. USD.
Zdroj: Comsense
Král světového luxusu
Společnost LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton lze bezpochyby označit za krále v oblasti luxusního zboží, ať už se jedná o kabelky, parfémy, hodinky či prémiový alkohol.
Firma bude v budoucnu těžit z výrazného nárůstu bohatství zejména v Číně, která by měla být i nadále tahounem prodejů.
Znatelně pozadu by však neměla zůstávat ani Evropa či Spojené státy, kde nadále platí, že k akumulaci majetku dochází především u těch nejbohatších vrstev.
Pokud bude tento trend pokračovat i nadále, o budoucnost LVMH se netřeba obávat.