Kdybychom měli soudit podle výsledků z minulého týdne, nevedla si česká a nakonec ani evropská ekonomika v posledních měsících zrovna nejhůř. Alespoň ne tak, jak stále naznačují soft ukazatele za poslední více než rok.
Na jedné straně jsme zde viděli slušný růst průmyslové výroby (včetně produkce automobilů) podpořený i solidním přírůstkem nových zakázek, na straně druhé slabší čísla ze stavebnictví, nižší inflaci a také pomalejší tvorbu nových pracovních míst.
Evropa neskomírá, i když…
Jde samozřejmě o neúplný vzorek, nicméně tragickému obrazu panujících nálad v podnikovém sektoru přece jen moc neodpovídá. Nakonec ani evropský průmysl si podle aktuálních údajů nevedl až tak zle.
Výroba se meziměsíčně zvýšila o necelé procento, což znamenalo meziroční navýšení o čtyři desetiny procentního bodu. Není to mnoho, nicméně přece jen růst vykazuje alespoň většina zemí EU.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Jan Bureš (Patria Finance): Připravme se na to, že německá ekonomika už tolik neporoste
Celní válka mezi USA a Čínou už dopadá také na české firmy. Může to ale mít i pozitivní efekt
Ale aby toho optimismu nebylo u startu do nového týdne příliš, stačí se podívat na čísla od našeho hlavního obchodního partnera – Německa – a počáteční nadšení ihned pomine.
Ani relativně pěkný meziměsíční přírůstek nedokázal zvrátit trend tamního průmyslu, a ten se tak propadl už o 4,3 procenta.
Asi nepřekvapí, že za tímto výsledkem najdeme především slabší výrobu aut, která tam (mimochodem stejně jako v Itálii) aktuálně ztrácí 6,5 procenta, zatímco ta česká si připsala podle údajů Eurostatu ztrátu necelých osm procent.
Co přinesou nová data?
Pro země stojící na automobilkách a „padající“ s nimi přijde tento týden jistě vhod nová várka dat o prodejích osobních automobilů v zemích EU.
Po nedávné nadílce chmurných čínských výsledků by alespoň tento významný trh mohl naznačit, že se tam začíná situace alespoň stabilizovat. Už ve středu 17. července bude jasné, jak se v červnu prodávala, nebo přesněji registrovala, auta v zemích EU.
Jen pro občerstvení – za prvních pět měsíců roku byl trh o 2,1 procenta níže než ve stejném období loni, což v reálných číslech znamená, že se vyrobilo 6,7 milionu vozů.
GRAF: Vývoj prodejů automobilů v EU
Meziměsíční srovnání v období červen 2017 – květen 2019, v procentech
Zdroj: ACEA
Nová čísla mohou naznačit, zda se evropským zákazníkům skutečně vrací chuť nakupovat auta, nebo zda třeba raději nevyčkávají na ta výkonná „zelená“.
Po autech inflace
Stejně jako statistika aut bude ve středu na programu i evropská inflace.
Nemělo by jít o žádné překvapení s ohledem na již zveřejněný bleskový odhad, a tak zejména ta jádrová bude moci ECB posloužit jako argument pro další uvolnění již tak uvolněné měnové politiky.
Jinak tento týden bude ve znamení především amerických čísel. Ať už jde o průmysl, stavebnictví, nebo trh práce, která ovšem už avizovaný pokles sazeb neodvrátí.