Mohlo by vás také zajímat
Bilionový Buffett; stížnosti na jaderný tendr a zaostřeno na NVidii aneb souhrn ekonomických událostí 35. týdne 2024
Libor Akrman 30. srpna 2024Na jaderný tendr si stěžuje u ÚOHS Westinghouse i EDF; Berkshire Hathaway překonala bilionovou valuaci; americká ekonomika zrychluje; Balíkovna se…
Na pašerácké stezce. Rusko udržuje dopravní letadla ve vzduchu za pomoci překupníků
František Novák 20. května 2024Západní sankce nejprve způsobily kolaps dovozu náhradních dílů pro dopravní letouny ruských leteckých společností. Aerolinky však postupně našly nové způsoby,…
Soukromé vrtulníky jsou stále více žádané. Bohatí lidé je vnímají jako symbol úspěchu
František Novák 12. února 2024O luxusní helikoptéry britského výrobce Hill za 600 tisíc liber je obrovský zájem. Zájemci platí nevratnou zálohu sto tisíc liber,…
- ČLÁNEK
Chcete udržet tajemství při jednání o fúzi? Nelétejte privátním tryskáčem
Létání firemním tryskáčem nemusí být dobrý nápad v případě, že chcete udržet tajemství o případné fúzi nebo jiné významné obchodní dohodě. Investiční fondy data o soukromých letech pečlivě analyzují.
Privátní tryskáč Gulfstream V společnosti Occidental Petroleum byl v dubnu spatřen na letišti v Omaze. Tato událost se okamžitě stala spekulací pro investory o tom, že těžaři vyjednávají o finanční injekci s investiční společností Berkshire Hathaway amerického miliardáře a investora Warrena Buffetta.
O pár dní později se ukázalo, že spekulanti měli pravdu a investici obě strany potvrdily. Buffett k oznámené investici ve výši 10 miliard dolarů do Occidental Petroleum uvedl, že věří tomu, že cena ropy v dlouhodobém horizontu poroste.
Tato historka ukazuje na způsob, jak hedgeové fondy a jejich analytici využívají data o letech soukromých tryskáčů. Na jejich základě totiž mohou předpovídat pravděpodobnost uzavření velké finanční transakce případně fúze.
Podobná událost totiž téměř vždy znamená dopad na ceny akcií. Například u zmíněné texaské Occidental Petroleum cenné papíry krátce po oznámené dohodě na začátku května rostly, než se opět propadly.
GRAF: Vývoj ceny akcií firmy Occidental Petroleum
Za posledních 6 měsíců, v USD.
Zdroj: tradingview.com
Zdroj alternativních dat pro investory
Takzvaná alternativní data, která za sebou „nechávají“ soukromá letadla, poskytují specializované firmy pro velké investiční fondy a další investory.
Informace o letech manažerů Occidental Petroleum poskytla firma Quandl, kterou koupila společnost Nasdaq loni v prosinci. Na tuto praxi upozornil týdeník Bloomberg Businessweek.
Samotná agentura Bloomberg poskytuje klientům reporty od firmy JetTrack, která monitoruje letiště na více než 25 tisících místech po celém světě.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Poplach v oblacích v číslech: proč jsou z letadel Boeing náhle už jen „pozemšťané“?
Letecká brána Česka: jak hospodaří pražské Letiště Václava Havla?
Boeing zbrojí na souboj s Airbusem. Posilou bude brazilský Embraer i nadzvukový Aerion
Podpůrná informace
Odborníci na počítačovou bezpečnost z Oxfordské univerzity společně se švýcarskými kolegy sledovali po dobu 18 měsíců letadla 36 veřejně obchodovaných firem na světě a identifikovali sedm případů významných případů akvizic a fúzí.
„Asi by to neměl být váš hlavní zdroj informací pro případné investice. Tato metadata mohou sloužit spíše jako podpůrná informace nebo upozornění na to, že se může něco dít. Do jisté míry to ale rozhodně může být užitečné,“ vysvětlil Matthew Smith, jeden z autorů studie, kterou prezentovali v loňském roce.
Zda takové informace mohou dát investorům výhodu oproti ostatním, může být sporné. Alternativní data jsou v současnosti stále dostupnější a jejich objem roste. Stoupá tak pravděpodobnost, že se v cenách akcií mohou projevit už v době, kdy manažeři soukromým tryskáčem dosednou na letovou plochu u obchodního partnera.
28 tisíc neviditelných private jetů
Běžně jsou letadla v komerčním provozu zobrazována, například přes stránky FlightAware, jež patří k největším na světě v monitoringu letů.
Data také poskytuje americký Federální úřad pro letectví ( FAA). V případě, že majitel soukromého letadla nechce, aby se informace o jeho letu zobrazovaly, musí o to FAA speciálně požádat.
Podle FAA není „vidět“ 28 tisíc soukromých letadel – nicméně statistika zahrnuje nejen luxusní soukromé letouny, ale i třeba malé ultralighty.
GRAF: Kde je nejvíce soukromých tryskáčů
Počet letounů podle vlastnictví v dané zemi v roce 2016, procento ukazuje nárůst oproti roku 2006.
Zdroj: Statista
Většina letadel je ale vybavena zařízením Automatic Dependent Surveillance–Broadcast (ADS-B). To přenáší data z transpondéru letadla – volací značku, typ modelu, jeho polohu a rychlost letu.
Stránky ADS-B Exchange uvádí, že získání těchto dat je snadnou a poměrně lacinou záležitostí. Už s anténou za sto dolarů (2 270 korun) a schopností si objednávat náhradní díly přes Amazon to může zvládnout každý.
Navíc už od začátku roku 2020 bude povinné tento systém používat nad územím Spojených států. Každý, kdo má odpovídající přijímač, pak může pohyb těchto letadel sledovat. Stránky ADS-B Exchange tato nefiltrovaná data poskytují online.
Sledování letů diktátorů
Nejrušnější letiště pro soukromá letadla |
1. Paříž Le Bourget, Francie 2. Teterboro Airport, New Jersey, USA 3. Londýn Luton Airport, Spojené království 4. Los Angeles Van Nuys Airport, USA 5. Dubai World Central / Al Maktoum International Airport, SAE.Zdroj: jet4charter.com |
Data o pohybu letadel nevyužívají jen manažeři investičních fondů. Existuje i projekt Dictator Alert, který sleduje dvě stovky strojů autokratických vůdců zejména afrických a blízkovýchodních zemí. Na Twitteru zveřejňuje, kdy letadla přistála v Ženevě. Dá se totiž předpokládat, že ve Švýcarsku má mnoho z diktátorů soukromé bankovní účty.
Projekt založila dvojice novinářů, François Pilet a Emmanuel Freudenthal, kteří mají vlastní soukromou anténu pro příjem dat z transpondérů u letiště.
Z posledních letů zaznamenali například vládní letadla ze Spojených Arabských Emirátů, Saúdské Arábie nebo Ázerbájdžánu.
Bude se blokovat?
Sledování soukromých letadel se ale příliš nelíbí americké národní asociaci pro obchodní lety (NBAA). Požaduje, aby Bílý dům lépe chránil data o jejich letecké aktivitě.
„Podnikatel by neměl přijít o své bezpečí, soukromí ani obchodní tajemství, jen proto, že nastoupil do letadla,“ zdůraznil mluvčí asociace Dan Hubbard. Ve spolupráci s regulátorem FAA chce dosáhnout toho, aby nové technologie mohly blokovat vysílání signálu ADS-B u soukromých letadel.
Je proto velmi nepravděpodobné, že se z létání opět stane soukromá záležitost bohatých lidí „Technologie pro sledování soukromých letadel je levná s široce dostupná,“ konstatoval viceprezident firmy Cirium David White. Společnost analyzuje letecká data. I když se snaží někteří podnikatelé své lety pečlivě tajit, odborníci na tuto činnost vědí, na jakých letištích je mají hledat. „Není to raketová věda,“ dodal White.