Mohlo by vás také zajímat
Michal Pivrnec (Green Future): Plasty ze žlutých popelnic zrecyklujeme všechny kromě PET lahví
Libor Akrman 17. května 2024Česká společnost Green Future představila revoluční technologii na termochemickou recyklaci plastů. Dokonce se chlubí, že jako první na světě vyvinula…
Zemědělství budoucnosti: plovoucí farmy včetně krav
František Novák 27. prosince 2023Sektor zemědělství je jedním z těch, který čelí velkým výzvám. Zejména živočišná výroba a produkce masa se staly terčem kritiky…
Odpad jako zdroj příjmů a energie. Projekty biologických reaktorů jsou stále populárnější
František Novák 4. prosince 2023Do roku 2050 má objem odpadu růst o 70 procent. I proto přibývají projekty pro jeho energetické využití jak houby…
- ČLÁNEK
Nový trend pro život v kanceláři? Konec s odpadky a přechod na cirkulární ekonomiku
Chcete šetřit peníze i životní prostředí? Přenastavte svou kancelář na tzv. cirkulární kancelář. Institut cirkulární ekonomiky sepsal deset konkrétních kroků, jak minimalizovat produkci odpadu v kanceláři, a pokud už nějaký vznikne, jak ho co nejlépe využít.
Přeměnit fungování celé firmy na cirkulární je komplexní a časově náročný proces.
Cirkulární ekonomika |
Přestože není dána učebnicová definice, cirkulární ekonomika je často popisována jako koncept, ve kterém neexistuje odpad. Nachází inspiraci v přírodních ekosystémech, které jsou založeny na dokonalých a funkčních cyklech organických živin. Cirkulární ekonomika tuto představu aplikuje ve světě lidí. Mezi základní principy, které cirkulární ekonomiku definují, patří: uzavírání toků materiálů ve funkčních a nekončících cyklech, kde neztrácejí hodnotu, čerpání energie z obnovitelných a udržitelných zdrojů a navrhování takových produktů a služeb, které nemají negativní dopady na přírodní ekosystémy ani lidské zdroje. |
Cirkulární ekonomika totiž není jen o odpadu, je o změně celého byznys modelu, ekodesignu, preferenci obnovitelných zdrojů a dalších klíčových prvcích, které lze aplikovat do firemních plánů.
Cirkulární kancelář je pro každého: od CSR manažera, který se snaží do společenské odpovědnosti svojí firmy zahrnout i odpovědnost environmentální, až po zaměstnance, který chce pracovat v prostředí, které je šetrné k přírodě.
Institut cirkulární ekonomiky i proto sepsal deset konkrétních kroků, jak minimalizovat produkci odpad v kanceláři, a pokud už nějaký vznikne, jak ho co nejlépe využít.
1. Zeptejte se zaměstnanců
Než se pustíte do zavádění cirkulárního nastavení kanceláře, analyzujte si současný stav. Pomůže vám to nastavit si další kroky na míru, stanovit si cíl a priority a taky mít s čím porovnávat výsledky svého snažení.
- Jaké odpady v kanceláři vznikají a kam putují?
- Jaké je environmentální chování zaměstnanců?
- Jak fungování kanceláře hodnotí office manažer a kde vidí potenciál pro zlepšení?
- Jak fungování kanceláře hodnotí zaměstnanci, kde vidí potenciál pro zlepšení?
- Jak funguje způsob stravování? Jaké odpady vytváří?
Zaměstnanci se budou aktivněji zapojovat do přeměny kanceláře na cirkulární, pokud budou podobným způsobem i žít.
K životu bez odpadu inspirují například blogerky z blogu Czech Zero Waste a jejich mobilní aplikace Bezodpadová výzva.
2. Třiďte odpad
Třídění odpadu je naprostý základ. Mějte dostupné koše na tříděný odpad, zrušte samostatně stojící koše na komunální odpad (vzdálenost ke koši hraje roli v ochotě třídit).
Kromě běžných složek se zaměřte i na sběr drobného elektra, baterií nebo textilu (můžete uspořádat nevšední akci typu SWAP, výměnu oblečení nebo z něj nechat vyrobit reklamní předměty).
3. Podívejte se do koše
V návaznosti na předchozí bod je pro lepší pochopení toho, jaké odpady v kanceláři vznikají, v jakém množství a jak moc se třídí, vhodné provést fyzickou analýzu odpadu.
To znamená vysypat směsný odpad a jeho složky roztřídit podle druhu (papír, sklo, plasty, kovy, bioodpad a další) a zvážit. Množství ještě vytříditelného odpadu nám ukáže potenciál pro nastavení efektivnějšího třídění, váha nám napoví, kterého odpadu vzniká nejvíce (na ten bychom se měli zaměřit).
4. Vyhněte se věcem na jedno použití
- Pijte vodu z kohoutku (pokud není chuťově dobrá, pořiďte si na ni filtr).
- Na záchodech používejte ručníky nebo fukary na ruce. V případě, že používáte ubrousky, nálepkou upozorněte zaměstnance, že k utření rukou bohatě stačí jeden.
- Nepoužívejte jednorázové nádobí.
- Sešívejte bezsponkovou sešívačkou.
- Používejte mazací tabule místo flipchartů, pište na ně znovuplnitelnými fixy.
- Nakupujte kvalitní a ekologické kancelářské potřeby, místo zvýrazňovačů používejte zvýrazňovací pastelky.
5. Tiskněte úsporně
Optimalizace tisku zvýší efektivitu, ušetří peníze i papír. Tiskněte oboustranně na recyklovaný a certifikovaný papír (FSC). Tiskněte černobíle a ekologickou barvou. Používejte znovunaplnitelné tonery.
Pokud by vás zajímaly další způsoby optimalizace tisku, přečtěte si článek Jak snížit náklady na tisk na blogu PREMO. Popisuje, jak zvolit úspornou tiskárnu, jak nakupovat tonery i jak přistupovat k nastavení pravidel pro tisk ve firmě.
V této oblasti můžete spolupracovat se společností, která se zabývá optimalizací tiskového prostředí a analýzou využívání tiskových zařízení.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Coffee first! Firmy jsou kávou posedlé, kanceláře dokonce designují podle kávovaru
Kancelář budoucnosti aneb kde a jak budeme pracovat za 20 let?
Nový trend: Z kanceláří se line vůně čerstvého kompostu
6. Stravujte se lokálně, zdravě a bezodpadově
Pokud máte přímo ve firmě restauraci či kavárnu, ohledně jejich přechodu na cirkulární fungování se můžete inspirovat projektem cirkulární kavárny.
Podporujte také používání normálního nádobí a lokálních biopotravin, snižte nabídku masitých jídel. V případě, že vám jídlo dováží cateringová firma, domluvte se s ní, aby vám jej vozila v jídlonosičích místo jednorázových krabiček.
Pokud zaměstnanci chodí na jídlo mimo kancelář, doporučte jim restaurace v okolí, které nabízí bio a lokální potraviny. Pokud si zaměstnanci nosí jídlo v krabičkách, inspirujte je k nošení vlastních místo jednorázových (můžete mít nějaké erární v kuchyňce pro případ, že si je zapomenou doma).
Nepoužívejte kávovar na kapsle, ale na zrnkovou kávu. Tu nakupujte ideálně do vlastních obalů a ve fair trade a bio kvalitě. Čaje kupujte sypané nebo v rozložitelných sáčcích. Mléko kupujte ve vratném skle nebo v mlékomatu, vyzkoušet můžete taky rostlinné mléko v prášku (výhodou je, že se vám nezkazí). Pokud mají zaměstnanci v kanceláři k dispozici svačinky, nabízejte ovoce, sušené ovoce, oříšky, sušenky (ideálně nakoupené v bezobalových obchodech).
7. Ukliďte si před vlastním prahem
Ať už pro vás uklízí úklidová firma, nebo máte na úklid zaměstnance, je důležité, aby pochopili, o co v cirkulární kanceláři jde, a uklízeli podle vašich zásad. Zaměřte se na to, aby správně zacházeli s vytříděným odpadem a používali ekologické čisticí prostředky. Oba požadavky zahrňte do smlouvy.
Udržujte zdravou kancelář i své zaměstnance. Vyměňujte filtry v klimatizaci, nepřetápějte a větrejte. K vybavení kanceláře používejte přírodní materiály. Mějte v kanceláři živé rostliny (zalévejte je před koncem pracovního dne).
VIDEO: O výhodách cirkulární ekonomiky
Zdroj: youtube.com
8. Šetřete vodou i energiemi
Pokud stavíte novou budovu či momentálně rekonstruujete, zařiďte se na využívání dešťové a šedé vody. Pokud ne, vodou můžete šetřit i v rámci jednoduchých změn. Na kohoutky použijte úsporné perlátory, na záchody šetrná splachovací zařízení.
Pro úsporu energií vyměňte žárovky za úsporné, nenechávejte elektronická zařízení v režimu stand-by a v případě nákupu nových preferujte ty energeticky úsporné, ideálně s desetiletou opravitelností. Vyberte si dodavatele energie z obnovitelných zdrojů.
9. Snižte uhlíkovou stopu z dopravy
Ve městech můžete podpořit ekologickou dopravu příspěvkem na MHD, podporou cyklistiky (bezpečné parkování, možnost sprchy) či chůze.
Pokud sídlíte mimo město a většina zaměstnanců do práce dojíždí, podporujte je v carpoolingu – sdílení auta. Preferujte videokonference před osobní účastí na jednáních na opačné straně světa. Svoji uhlíkovou stopu „offsetujte“ – „vykupte“ zelenými projekty.
10. Cirkulární dary a reklamní předměty
Vyhněte se rozdávání nesmyslných reklamních předmětů nebo dárků. Pokud už nějaké reklamní předměty potřebujete, vybírejte ty, které mají praktické využití a jsou vyrobené z odpadu.
Například firma Respiro vdechuje nový život a příběh odpadu z firem: vyřazeným reklamním banerům, které dokáže přetvořit v batoh či tašku. Firma Forewear vytváří dárkové předměty ze starého textilu, Tierra Verde upcykluje pytle od surovin pro svou výrobu.
Článek původně vyšel na serveru More Than Office.