Mohlo by vás také zajímat
Pod drobnohledem: Čtyři Trumpovy kroky, které ovlivní ekonomiku USA i globální trhy
Kristina Hooper 20. prosince 2024Již 20 ledna nastoupí Donald Trump podruhé do úřadu amerického prezidenta. Analytici společnosti Invesco se blíže podívali na to, jaká…
Koruna si ke konci roku připisuje zisky. Vydrží dobrá nálada v roce 2025?
Jan Čermák 17. prosince 2024Česká měna v závěru roku atakuje hranici 25 korun za euro. Bezprostředně po amerických prezidentských volbách na tom přitom byla…
Nečekaný (a nechtěný) efekt Green Dealu? Zkolabuje-li autoprůmysl, spousta Evropanů bude hledat práci
Lukáš Kovanda 11. prosince 2024V EU krachuje výroba elektrobaterií v podání evropských firem, zato ty asijské dále expandují. Asie tak upevní své místo v…
- ANALÝZA
Německo na prahu recese. Dolů ho táhnou skomírající automobilky a vývoj v Číně
V posledních měsících nepřicházejí z Německa vůbec pozitivní zprávy. Německá ekonomika balancuje na hraně recese, kterou nyní očekává i tamní centrální banka Bundesbank. Hlavním viníkem problémů dřívějšího premianta eurozóny je jeho automobilový průmysl, který trpí zejména děním v zahraničí, ať už zpomalujícím čínským trhem, nejasnostmi kolem brexitu, či eskalací obchodních válek.
Německá ekonomika aktuálně neprožívá nejlepší časy. V druhém kvartálu došlo k jejímu mezičtvrtletnímu poklesu o 0,1 procenta. Je tak jednou nohou v recesi, kterou tradičně ekonomové definují jako pokles ekonomické aktivity trvající alespoň dvě po sobě jdoucí čtvrtletí.
Důvod je nasnadě, neboť Německo je výrazně exportně orientovanou ekonomikou, která trpí současným globálním zpomalením a s tím související nejistotou.
To potvrzuje i propad indexu nákupních manažerů v průmyslu výrazně pod hodnotu 50, což svědčí o výrazném zhoršení v oblasti nových zakázek či výroby.
GRAF: Vývoj německého indexu nákupních manažerů (PMI) v průmyslu
Za poslední tři roky, v bodech
Export překvapil
Na druhou stranu aktuální čísla o německém exportu za červenec 2019 byla překvapivě pozitivní. Údaje, podle nichž v červenci stoupl export o 0,7 procenta na 111,2 miliardy eur, znamenají solidní začátek třetího čtvrtletí.
A také signalizují určitou odolnost německého exportu vůči napětí v mezinárodních obchodních vztazích a nejistotě kolem odchodu Británie z Evropské unie.
„Není to však žádný důvod k odvolání poplachu, protože přetrvává řada rizik a konfrontací v zahraničním obchodě a pokračuje všeobecné ochabování ekonomiky,“ dodal k číslům prezident německého obchodního svazu BGA Holger Bingmann.
Za vším hledej Čínu
Patrně největším viníkem současného zpomalení Německa je však Čína. Prakticky dvacet let trvající růst tamního trhu s automobily se totiž v loňském roce zastavil. A růst to byl skutečně jedinečný: zatímco v roce 2005 se v Číně prodaly čtyři miliony osobních vozů, v roce 2017 to bylo již 24,7 milionu.
GRAF: Vývoj prodejů osobních aut v Číně
Od roku 2005 do roku 2018, v milionech kusů za rok
Zdroj: Comsense
Čína tak byla řadu let hlavním tahounem celosvětových prodejů. Tento trend se nyní zlomil, v loňském roce totiž tamní trh zaznamenal meziroční propad o čtyři procenta.
Podle posledních čísel se navíc zdá, že negativní vývoj na čínském trhu akceleruje. Za prvních sedm letošních měsíců se v Číně prodalo o 11,4 procenta vozů méně než ve stejném období před rokem.
Důležitost německých aut
Pro německé automobilky je přitom Čína nejdůležitějším trhem vůbec. V loňském roce totiž téměř čtvrtina všech automobilů prodaných v Číně byla německého původu.
Prémioví výrobci BMW a Daimler na tamním trhu umístili přibližně třetinu své produkce, zatímco Volkswagen dokonce 40 procent.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Německo se potácí na pokraji recese. Kdy se projeví na české ekonomice?
I při případné recesi se Němci mají o co opřít aneb kapitáni německého průmyslu očima čísel
Důležitost prodejů v Číně pro koncern VW podtrhuje fakt, že nejprodávanějším vozem na tamním trhu je model Lavida. Navíc v první desítce nejoblíbenějších modelů jsou ještě další tři, které nesou na přídi znak VW. Na německé výrobce tak silně dopadá fakt, že automobilový trh v Číně klesá již 13 měsíců v řadě.
Automobilky pod tlakem
Prodeje zejména BMW a Mercedesu negativně ovlivňují současné obchodní třenice mezi USA a Čínou, neboť němečtí prémioví výrobci významnou část svých modelů pro čínský trh vyrábí na území USA.
Nemalým problémem je však i nízká spotřebitelská důvěra v Číně způsobená právě obchodní válkou. K tomu se přidává i očekávané zavedení přísnějších emisních standardů, což vede k tomu, že zákazníci se nyní do nákupů příliš nehrnou a čekají na nové modely.
Čínský trh zároveň negativně ovlivnila zrušená daňová úleva na nákup malých vozů na konci roku 2017.
Smutní akcionáři automobilek
Tyto faktory se silně projevují v útlumu německého autoprůmyslu. Během prvních sedmi měsíců letošního roku se globální prodeje tamních automobilek propadly meziročně o 12 procent, zatímco export automobilů z Německa dokonce o 14 procent.
To se logicky projevuje i na akciích automobilek, jejichž vývoj investorům příliš radosti nepřináší.
Zdroj: Comsense
Akcie prémiových výrobců BMW a Daimler poklesly za poslední rok více než o čtvrtinu, důvodem jsou právě obchodní spory USA s Čínou. Značky BMW a Mercedes se totiž v loňském roce podílely na exportech vozů z USA do Číny nadpoloviční většinou (57 procenty).
Investoři tak reagují na obavy, že obchodní válka nebude v dohledné době zdárně vyřešena. A v důsledku toho budou muset čínští zákazníci za dovážené luxusní německé automobily platit více, což se negativně projeví na prodejích.
Naopak VW rozmary amerického prezidenta prozatím trápí výrazně méně, neboť významnou část svých vozů prodaných v Číně vyrábí lokálně, konkrétně má v zemi 33 továren. Jeho akcie tak v posledním roce zdaleka nejsou pod takovým tlakem.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Německo se potácí na pokraji recese. Kdy se projeví na české ekonomice?
Investiční příležitost, nebo hodnotová past?
Při pohledu na ocenění německých automobilek zaplesá srdce nejednoho hodnotového investora. Všechny tři významné automobilky se obchodují za skutečně nízké valuační násobky.
Například akcie Volkswagenu se dají aktuálně koupit za lidový pětinásobek očekávaných zisků v příštích 12 měsících. Pro srovnání, ocenění německého akciového indexu DAX se v případě tohoto ukazatele pohybuje na úrovni 11,6.
Ziskovost automobilek je přitom velmi slušná, čistá marže se pohybuje ve všech případech okolo čtyř až pěti procent, což na kapitálově náročný byznys není vůbec špatná hodnota.
I zadluženost je v relativně rozumných dimenzích. Přesto akcie německých automobilek i přes skutečně více než solidní vyplácené dividendy přinesly investorům v posledních pěti letech ztráty.
Tabulka: Akcie německých automobilek přinesly investorům v posledních pěti letech ztráty
Složitá budoucnost na obzoru
Nízké ocenění má však své důvody. Automobilky podnikají v kapitálově velmi náročném oboru, který je navíc vysoce konkurenční. Jejich podnikání je výrazně cyklické, prodeje automobilů si procházejí značnými výkyvy v závislosti na ekonomickém prostředí, ve špatných časech zkrátka poptávka po obměně vozového parku znatelně klesá, společně se zisky automobilek.
To se naplno projevilo v poslední krizi, kdy například společnost General Motors musela být před bankrotem zachráněna finanční injekcí vlády Spojených států.
Německé automobilky nemají před sebou lehké časy. Kromě klesající poptávky se musejí potýkat se stále rostoucími nároky emisních norem. Ty způsobují bolehlav nejen vývojářům, ale i finančním ředitelům, neboť při jejich neplnění hrozí automobilkám značné pokuty.
Nástup inovací a disruptorů
Ještě větší výzvou je však vývoj v oblasti elektromobility či technologií autonomního řízení, s čímž je kromě enormních nákladů spojena i značná nejistota.
Kalich hořkosti plní do dna i výhled nárůstu popularity sdílení automobilů či alternativních způsobů dopravy typu Uber.
Vlastnictví automobilu se tak zejména ve velkých městech stává čím dál větší zbytečností. Vždyť podle studií v průměru 95 procent času stojí naše auta nehnutě na parkovištích.
Za všem hledej ženu…………………..V Bruselu to teď přeci řídí šlechtična…………
„Skomírající automobilky“…. 🙂
Pan Navrátil bude zřejmě „expert“.
Tamní automobilky závidí Německu celý svět, německé automobilky jsou světovým lídrem, ročně vyrobí jen v samotném Německu cca 6 milionů aut, musíte pak připočítat výrobu „německých“ aut v Česku, ve Španělsku, v Polsku, na Slovensku, v Rusku, v Brazílii, v Argentině, v Turecku, v USA, v Číně atd.
Pozn.: např. v Číně je cca 1/4 aut „německých“…..
skutečně skomírající business…………………….
Po Kovandovi další exot. 🙂
No…Konečně se stane Česko nejbohatší zemí Evropy…
Ano, je potřeba řešit emise, ale mělo by to být pro všechny nastaveno stejně. Nejen automobilový průmysl, ale i letadla, zámořské lodě, továrny atd. Měl by někdo konečně vyčíslit, kolik stojí výroba kilowaty pro dobíjení elektromobilů a případná likvidace autobaterií. Pak se teprve můžou řešit, na kolik je provoz elektromobilů emisně čistý. Nařídit někomu aby dělal něco co ještě není vývojem dořešeno, je nezodpovědné, proto že na to doplatí jen ti co živí rodiny jako zaměstnanci. Myslím kdyby se odvíjely platy těch v Bruselu a jim podobným od vývoje akonomiky a né odhlasovaným platem, bylo by vše jinak. Rozhodují o tom lidi, kteří nemají ani ponětí co to všechno obnáší, jejich výmysl slnit.
Pracuju v Německu a práce děláme pro automobilky. Věř mi, že ten strach co bude je tam ohromnej. Práce ubejva, nový zakázky jsou poloviční než loni. Všichni jen čekají co udělá Brexit, Čína a Trump