Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
ČLÁNEK
Češi vytvořili ekosystém, který má dostat 3D tisk do škol
Česká technologická společnost Y Soft, která patří ke globálním lídrům v oblasti správy tisku a digitalizace dokumentů, představila online knihovnu výukových lekcí 3D modelování pro učitele. Brněnská firma věří, že tím učinila poslední krok potřebný k prosazení 3D tisku ve školách.
V rohu učebny na stole neúnavně, ale poměrně tiše vrčí šedá bedna připomínající mikrovlnnou troubu. V ní se od jedné stěny ke druhé rychle pohybuje tryska, která s robotickou přesností pokládá jednu vrstvu barevného filamentu na druhou.
Když se tryska po nějakém čase uklidní, učitel pomocí čipu otevře dvířka a vytáhne předmět fazolovitého tvaru. „Tak takto přesně vypadá naše ledvina,“ otočí se směrem ke studentům zdravotnické školy.
A nějak tak by mohla vypadat i výuka budoucnosti na vysokých, středních i základních školách. Minimálně v to věří a také to razantně prosazuje podnikatel Václav Muchna prostřednictvím firmy Y Soft, kterou založil před téměř 20 lety. Ta dnes patří k největším světovým firmám v oblasti správy tisku a digitalizace dokumentů.
Zakladatel Y Soft Corporation Václav Muchna. Foto: Y Soft
Hurá do 3D tisku!
Před pěti lety ale Y Soft nečekaně vstoupil právě do segmentu 3D tisku. Tehdy se spojil s firmou vyrábějící 3D tiskárny bee3D Davida Miklase, kterou od něj později odkoupil. Překvapivé to bylo proto, že Y Soft vždy byl hlavně softwarovou firmou zaměřenou na B2B segment. S hardwarem a B2C neměl žádnou zkušenost.
„Chtěli jsme řídit tisk na 3D tiskárnách, nakonec jsme je ale začali prodávat,“ vzpomíná Muchna v zákulisí Prague Education Festivalu při čekání na svou prezentaci.
Místo není náhodné, brněnská firma se totiž začala s 3D tiskem orientovat na oblast vzdělávání a při příležitosti festivalu představila tzv. be3D Academy. Jde o online depozitář 3D modelů a lekcí navržených pro zjednodušení výuky ve školách pomocí využití 3D objektů.
„Dělali jsme celosvětový průzkum a z něj vyšlo, že 87 procent škol omezuje k přístup k 3D tiskárnám,“ vypočítává Muchna, který věří, že 3D modelování pomáhá studentům k hlubšímu pochopení probírané látky.
„Chceme udělat výuku kreativnější, více zapojit učitele, ovšem oni na to nemají příliš času, takže jim to musíme naservírovat na stříbrném podnose a změnit číslo 87 procent, aby se blížilo limitně nule,“ dodává s tím, že poslední součástí je právě dodání materiálu a lekcí pro učitele, kteří by pak měli snáze zakomponovat výuku s 3D tiskem do učebních osnov.
Tři stavební kameny
Y Soft uvedením své online knihovny postavil pomyslný třetí stavební kámen celého ekosystému. Již dříve totiž upravil své tiskárny be3D edee tak, aby byly bezpečné i zabezpečené. Bezpečné proto, aby s nimi mohli jednoduše manipulovat i školáci.
Zabezpečené proto, aby nedocházelo ke krádežím vytisknutých předmětů. Tisk totiž nebývá zadarmo, k čemuž Y Soft také vytvořil software opravňující jednotlivé uživatele otevřít tiskárnu a využívat ji. Koneckonců, s tím má zkušenosti už z klasických sdílených tiskáren v kancelářích, kde jeho produkt SafeQ mimo jiné šetří firmám tiskové náklady.
„Tento koncept 3D tiskáren na světě neexistuje, dodnes nevíme o nikom, kdo by dokázal zpoplatnit a zároveň zabezpečit tiskárny tak, abyste je pravdu mohli dát na chodbu,“ tvrdí Muchna.
Nové partnerství
Brněnská firma, která v minulém fiskálním roce poprvé překonala tržby jedné miliardy korun, nyní stovky tiskáren, software i online knihovnu rozmisťuje v rámci vybraných pilotních trhů. Mezi ně patří severské země, Austrálie a Česko.
V Česku navíc navázal partnerství se vzdělávací organizací Elixír do škol, která nově podpoří rozvoj 3D tisku ve školství v téměř 30 školách, kde má svá centra. Y Soft do každého z nich zdarma dodá dvě tiskárny.
„Učitelé s nimi mohou učit studenty a druhou věcí je, že je sami mohou používat k potřebám výuky,“ vysvětluje ředitelka organizace Petra Prošková a vzápětí uvádí konkrétní příklady. „Jeden pan učitel si vyrábí pomůcky pomáhající ve výuce fyziky. Druhá paní učitelka na to šla jinak. Vytiskla model motoru a použila to ke vzdělávání dalších učitelů, aby viděli, jak 3D tisk funguje. A naladila je na to, aby to samé začali dělat ve třídách,“ pochvaluje si Prošková.
Šéf Y Soft Corporation a ředitelka organizace Elixír do škol Petra Prošková.
Popíchnutí výrobců
Y Soft ale rozhodně není tím, který by chtěl na trhu konkurovat například známému českému výrobci 3D tiskáren Josefu Průšovi nebo jeho americkému konkurentovi MakerBot. „Naším snem je postavit softwarovou platformu nad 3D tiskárnami, a ne vyrábět mraky 3D tiskáren,“ opakuje Muchna, který ale vidí problém v tom, že na trhu neexistují zamykatelné 3D tiskárny a zřejmě ještě nějaký čas nebudou.
„Nejdřív musíme zabrat dostatečný tržní podíl, aby Průša a spol. začali cítit, že jim lezeme do zelí, a aby udělali zavřenou tiskárnu. Pak je můžeme do našeho systému zapojovat,“ říká na závěr a věří, že Y Soft kromě vzdělávání v budoucnu vstoupí i do dalších oborů. Jen už ne s 3D tiskárnami, ale jen se softwarem pro ně.
Jan Strouhal se dlouhodobě zabývá ekonomickými a technologickými tématy. V průběhu kariéry prošel několika mediálními domy, aktuálně působí v magazínu Forbes. Více...
Všimli jsme si, že používáteAdBlock. Reklamy jsou však pro náš server důležitým zdrojem příjmů, díky nimž můžeme tvořit bezplatný a kvalitní obsah pro naše čtenáře.
Prosíme, podpořte nás a při návštěvě Peak.cz pozastavte nástroj AdBlock.