Mohlo by vás také zajímat
Jak si vybrat bezpečné a zodpovědné kasino online
Komerční sdělení 18. července 2023Během hraní kasinových her v online kasinech je důležité, na jakém herním portále se člověk rozhodne registrovat a jakým způsobem…
Změny na trhu práce a jak se v nich neztratit
Komerční sdělení 1. listopadu 2022Jak se zorientovat na rychle se měnícím trhu práce a jaké trendy by měl každý uchazeč o zaměstnání brát na…
Online akce o budoucnosti trhu práce – READYCON už i v Česku
Komerční sdělení 18. října 2022Největší online akce přinášející aktuální poznatky o měnícím se trhu práce a trendech v jednotlivých oborech přímo do tříd středních…
- ČLÁNEK
Ještě než usednete k televizním pohádkám. Jací jsou Češi a jejich televize?
Denně se na televizi dívají skoro dvě třetiny národa, z oblíbených témat vede kutilství a seriály. Jaké máme ještě další televizní chování? To se dozvíte díky webovému projektu Atlas Čechů, který nasbíral velký objem dat a jejich inovativním zpracováním nabízí zajímavý nový pohled na českou společnost.
Lidé, kteří v Česku denně sledují televizi, se nadprůměrně bojí terorismu a myslí si, že cizinci se mají české většině zcela přizpůsobit. Vyplývá to z webového projektu Atlas Čechů, který díky velkému objemu nasbíraných dat i jejich inovativnímu zpracování nabízí zajímavý nový pohled na českou společnost.
Atlas Čechů umožňuje vedle klasických kategorií, jako je vzdělání či finanční situace, kombinovat různé skupiny obyvatel Česka také podle jejich chování – mediálního, spotřebitelského či s ohledem na jejich zájmy i trávení volného času. (více o projektu najdete v rozhovoru s jeho autory pro HlídacíPes.org, pozn.red.).
Z nasbíraných dat se tak dá vyčíst například nejen to, kolik lidí v Česku denně sleduje televizi, ale také, koho tito lidé volí či jaké mají zájmy nebo oblíbenou značku piva.
U těch, kdo si televizi zapnou denně, vedou pořady o bydlení a zahradě. Baví je seriály a český pop. Pravidelně sledované stanice jsou u nich především Nova a Prima Family.
Ženy divačky
Atlas Čechů rozdělil pravidelné diváky i podle pohlaví – u žen vyplynulo, že jsou spíše chudší, často přežívají od výplaty k výplatě, mají brigády, nebo nepracují (případně jsou na mateřské dovolené či v důchodu).
Na 90 procent těchto pravidelných divaček TV nebylo nikdy delší dobu v zahraničí. Bojí se terorismu a když už někam vyrazí, je to převážně do turistických oblastí.
Ve volném čase čtou horoskopy, milují muzikály, český pop a dechovku. Pletou, šijí, luští sudoku a křížovky.
Muži – kutilové
Mezi pravidelnými diváky – muži je dost starších a bezdětných. Na rozdíl od žen divaček u TV nežehlí, nevaří, zato sami sebe označují jako kutily, kteří zvládnou leccos svépomocí opravit.
Politika je pro ně významné téma, o kterém rádi mluví. Je pro ně typické, že chodí volit. Mají často doma počítač, hrají na něm hry a pohybují se v on-line prostředí, kde také sledují vysílání. Internet je pro ně po televizi druhým nejsilnějším zdrojem zpráv (třetí je rozhlas).
Jsou to pivaři (nejčastěji Braník, Gambrinus, Krušovice) a pasivní fandové, zpravidla také sázkaři. Milují českou kuchyni a neřeší, jestli je zdravá. Mají řidičský průkaz, často i na motorku a autobus. Naopak umění ani literatura nejsou nic pro ně.
V televizi je baví hlavně pořady o dění ve světě, přírodě, sportu, financích, bydlení a zahradě. Z konkrétních kanálů je to hlavně ČT Sport a Prima Cool.
GRAF: Denní sledování televize
Zdroj: Atlas Čechů
„Preference diváků, jak jsme je popsali z informací Atlasu Čechů, vlastně dobře kopírují reálná televizní vysílací schémata. Pořád se daří stálicím: kutilským a kuchařským pořadům, na kterých se potkávají muži i ženy, či seriálům ze známých prostředí podehraných klasicky českou popovou hudbou,“ komentuje výsledky průzkumu sociolog Vojtěch Prokeš, který se na Atlasu Čechů podílel.
Mladé klasická TV netáhne
Nejméně každodenních diváků je mezi Čechy ve věkové kategorii 18-29 let (jen 8 procent populace). Na 91 procent z nich umí anglicky alespoň na základní úrovni, mohli by tedy sledovat i cizojazyčné obsahy. Přibližně 70 procent z nich dává pravidelně příspěvky na sociální sítě a 40 procent sleduje youtubery.
Hrají počítačové hry, chodí častěji do kina. Zároveň ale říkají, že ve volnu nemají co dělat a jen málokdy si dělají plány na víkendy.
Přestože jsou na internetu jako doma, primárním zdrojem zpravodajství je pro ně televize, ať už ji sledují z vlastního přičinění, nebo prostě proto, že je doma zapnutá a sledují ji rodiče.
Diváci hnutí ANO
Z Atlasu Čechů také vyplývá, že mezi pravidelnými diváky některých konkrétních televizních kanálů je nadprůměrný počet voličů určité politické strany.
Například každodenní diváci televize Nova volí nadprůměrně často hnutí ANO, ještě výraznější je pak podpora hnutí Andreje Babiše mezi pravidelnými diváky TV Barrandov a Prima Family. Naopak lidé, kteří denně sledují ČT24, ČT1 či ČT2, volí výrazně více ODS.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Budoucnost televizní zábavy čeká nadvládu Netflixu a Facebooku
Ekonomická neefektivita Vánoc aneb proč to s dárky příliš nepřehánět
Seriály HBO v číslech. Černobyl netrhl rekordy sledovanosti, boduje ale v hodnocení
On-line diváci
Z tohoto profilu pravidelných televizních diváků ale výrazně vybočuje chování těch, kdo televizi nesledují klasicky, ale on-line (35 procent lidí). Tato skupina je obecně mladší, vzdělanější (30 procent vysokoškoláků) a bohatší.
On-line média jsou pro tyto Čechy primárním zdrojem zpráv, čerpá je tam 85 procent z nich. Jsou to lidé, kteří si umí vše zařídit přes internet.
Na pracovním trhu jsou flexibilnější, jsou otevřeni nabídkám, práci najdou snadno. Jsou k tomu účelu zvyklí používat profesní sociální síť LinkedIn.
GRAF: Diváci, kteří sledují televizi online
Zdroj: Atlas Čechů
Skoro polovina (46 procent) z nich pracuje „hlavou,“ čtvrtina (23 procent) má podřízené. Baví je výzvy a rutina je ničí víc než stres.
Na dovolenou jezdí pokaždé jinam a preferují neturistické destinace. 84 procent z nich mluví anglicky.
Ve volném čase jsou dost aktivní, kulturně i sportovně. Od klasických diváků TV se liší i přístupem ke stravě: on-line diváci se snaží jíst zdravě.
Článek, jehož autorem je Vojtěch Berger, původně vyšel na serveru Hlídací pes.org.