Mohlo by vás také zajímat
Deindustrializace v praxi: německý byznys model se vyčerpal. Nastane úpadek země do bezvýznamnosti?
František Novák 25. listopadu 2024Automobilový průmysl, chemický průmysl i strojírenství v Německu upadají. Německu se nedaří vrátit k ekonomickému růstu před covidem-19.
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
Volkswagen se otřásá v základech. Je odrazem útlumu evropských automobilek
Libor Akrman 30. října 2024Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Krizi potvrdily i…
Zeptali jsme se odborníků, jak kritický bude výpadek autoprůmyslu kvůli koronaviru
Už před koronavirem bylo zřejmé, že rok 2020 bude pro evropský automobilový průmysl těžký. Musel se vyrovnávat s poklesem poptávky na trzích po celém světě, vedle toho stál před úkolem výrazně srazit emise nových vozů, aby se vyhnul citelným pokutám. S tím souvisí i nutnost přimět spotřebitele, aby konečně začali nakupovat například elektromobily. Ale že to dojde kvůli koronaviru až k zastavení výroby v v Evropě asi nečekal nikdo. Automobilový průmysl tak „přepisuje“ i výhled české ekonomiky a nejen její, zeptali jsme se odborníků, zdali by výpadek sektoru mohl stáhnout některé ekonomiky (včetně české) do recese.
ANKETA PEAK VOICE
Může výpadek automobilového průmyslu stáhnout evropské země včetně Česka do recese?
Petr Dufek, analytik ČSOB
Verdikt? |
ANO, ale nebude sám |
Útlumem, či přímo propadem prochází řada dalších odvětví a oborů, takže na automobilový průmysl zdaleka nelze svádět vše.
Rok 2020 měl být pro automobilový průmysl už tak velkou výzvou, neboť se musel vypořádávat s klesající poptávkou na exportních trzích a vedle toho i se „zeleným evropským tažením“.
Nabídkový šok (omezování výroby v důsledku nedostatku komponent a nyní i z důvodu pandemie) provází i poptávkový šok, který plnou silou (nejen) na Evropu teprve dopadne. Jak se s tím dokáže automobilový průmysl vyrovnat, není vůbec zřejmé. Je otázka, jak začnou firmy napříč ekonomikou revidovat svoje investiční plány, domácnosti svoje nákupy a nakonec zda vlády dokážou přijít s nějakým programem na podporu hospodářského růstu.
Ve hře je tolik neznámých, že asi nemá smysl v tuto chvíli spekulovat o tom, jak dlouhá či hluboká recese bude a kdy přesně se z ní automobilky otřepou. Až se tak stane, budou opět řešit jiné zásadní problémy, například jak přesvědčit spotřebitele, aby si místo solidního silného SUV koupil elektromobil s malým dojezdem a neuvěřitelně dlouhou dobou „tankování“.
Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor
Verdikt? |
ANO, může |
Ano, může. Ne až tak samotný výpadek na dva až tři týdny, ale fakt, že náběh výroby zpět nebude do stavu vysoké poptávky. Bude trvat řadu měsíců, než budou překonány komplikace vyplývající z boje s COVID-19.
Během tohoto období, ale i po něm lze očekávat výrazně oslabenou důvěru v budoucnost firem i domácností na velkých evropských trzích. Zároveň někteří lidé během omezení pohybu a cestování zjistí, že (nová) auta pro ně nejsou nezbytná.
To vše povede ke slabé poptávce a můžeme čekat výrazný dvouciferný meziroční propad v prodeji nových aut.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Zrušený autosalon v Ženevě bude stát automobilky jen „drobné“. O co návštěvníci přišli?
Německo na prahu recese. Dolů ho táhnou skomírající automobilky a vývoj v Číně
Petr Smutný, partner PwC a odborník na restrukturalizace
Verdikt? |
ANO |
Během poslední krize se objednávky „pouze“ propadaly o desítky procent, teď se ale automobilová výroba zastavila úplně, což má dalekosáhlé důsledky na celý dodavatelský řetězec.
Záležet tedy bude hodně na tom, jak rychle se situace kolem epidemie koronaviru vyřeší, a hlavně na tom, zda se brzy vrátí i poptávka.
Je-li ale recese definovaná jako dva kvartální poklesy za sebou, tak současný šok je pro ni určitě dostatečně velkým impulsem.
Martin Sklenář, analytik Saxo Bank
Verdikt? |
ANO |
Pozastavení výroby Škody Auto z důvodu preventivních opatření a ochrany zaměstnanců před šířením koronaviru je aktuálně plánováno na dobu nejméně dvou až tří týdnů.
Škoda Auto je s produkcí přesahující 900 tisíc vozů ročně jednou z klíčových výrobních firem v České republice. Zároveň patří k největším zaměstnavatelům v zemi – počet jejích zaměstnanců čítá přes 30 tisíc. Odstávka a přerušení výroby budou tedy velkou ztrátou nejen pro samotnou automobilku, ale i pro stát; každý den odstávky bude mít ekonomické a sociální důsledky. Obzvlášť v případě, že opatření budou prodloužena. Již v pouhých dvou až třech týdnech lze očekávat, že ekonomický dopad se bude pohybovat v řádech desítek milionů eur.
Evropský automobilový průmysl se ocitl v kleštích. Nejen Škoda Auto, ale i TPCA, VW na Slovensku i další automobilky již hlásí obdobný scénář: dočasně zavíráme továrny a výrobní závody.
Několik desítek, možná stovek tisíc zaměstnanců v eurozóně zůstává doma za pravděpodobně horších platových podmínek než při normálním stavu. A co teprve dodavatelé a subdodavatelé těchto průmyslových gigantů?
Mluvíme o možném černém scénáři. Tisíce firem, které jsou z 30 až 50 procent povětšinou závislé na dodávkách do těchto automobilek, mají velký problém. Nižší zisky při době odstavení provozu dva až tři týdny jsou to nejmenší.
Podle mého názoru to bude trvat delší dobu, odhaduji, že provozy „poběží“ v modifikované formě klidně několik měsíců. Pak už se rozhodně bavíme o obrovském vlivu i na jednotlivé země eurozóny v podobě poklesu HDP, nárůstu nezaměstnanosti v řádu procent a důsledků dalších důležitých faktorů, které mají samozřejmě vliv na nastartovanou recesi.