Zatímco řada zemí EU ještě nestihla dát do kupy statistiky z reálné ekonomiky za únor, k dispozici jsou už březnová tvrdá data z evropského automobilového trhu. Podle čerstvě zveřejněných statistik se registrace nových vozů v EU meziročně propadly o 55 procent, respektive téměř o 700 tisíc vozů.
Na vině je nástup koronakrize, který vedl k uzavírání autosalonů a celkově přesměroval pozornost zákazníků úplně jiným směrem.
GRAF: Vývoj prodeje automobilů v EU
Měsíční údaje za poslední tři roky, v absolutních počtech prodaných aut. Procenta naznačují meziroční propad automobilového trhu v daném měsíci.
Zdroj: ACEA
Zatracená pandemie
Asi nepřekvapí, že tvrdě byly zasaženy země nejvíce postižené pandemií koronaviru. Na prvním místě tak skončila Itálie (-85 %) následovaná Francií (-72 %) a Španělskem (-69 %).
Téměř 38 procent si odepsal i největší evropský trh – Německo. Pro úplnost snad jen můžeme dodat, že Británie, která už ve statistikách stojí mimo EU, vykázala propad o 44,4 procenta.
GRAF: O kolik propady jednotlivé trhy v EU
Meziroční propad za březen (03/2020 ku 03/2019), v procentech.
Zdroj: ACEA
Pokud bychom se podívali na výsledky jednotlivých výrobních skupin, tak nejvíce zasaženým je Fiat (FCA -77 %), Peugeot (PSA -68 %) a Renault (-68 %).
Volkswagen (VW) jako největší evropský výrobce udal na trhu o 42 % méně než loni v březnu a Škoda Auto jako nejvýznamnější tuzemský producent o necelých 39 %.
Recese je nevyhnutelná
Tristní čísla z automobilového trhu nejsou s ohledem na již dříve avizované výrobní odstávky až tak překvapivá. Na druhou stranu dávají tušit drtivý dopad koronakrize na automobilový průmysl, který je i ve velkých zemích EU významným tvůrcem HDP, byť ne třeba tak zásadním jako v Česku.
V každém případě však lze už nyní říct, že do recese vstoupily evropské země už na konci prvního kvartálu letošního roku. A Česko nebude s ohledem na odstávky – nejen v autoprůmyslu – výjimkou.
VÍCE K TÉMATU:
Automobilový průmysl se obává těžkých časů. Zotavení nemusí přijít rychle
Zeptali jsme se odborníků, jak kritický bude výpadek autoprůmyslu kvůli koronaviru
Zrušený autosalon v Ženevě bude stát automobilky jen „drobné“. O co návštěvníci přišli?
Vzhledem k tomu, že i když první automobilky hlásí návrat k výrobním pásům, tristní čísla můžeme očekávat i za duben.
Budou pravděpodobně v řadě případů ještě horší než ta březnová, a tak nelze předpokládat, že by se automobilkám podařilo do konce roku vykompenzovat stávající propad a vrátit se jen tak lehce k dřívějšímu normálu.
Kdo koupí nová auta?
Cestu k němu sice může urychlit například diskutované „šrotovné“ v Německu. Nicméně zůstane stále velkou otázkou, jak se k nákupům nových osobních automobilů budou stavět firmy investující do svých čtyřkolových flotil. A také jak se bude dařit zvyšovat export na mimoevropské trhy.
Zájem domácností o nová auta bude totiž až třetí v řadě.