Čerstvě zveřejněná dubnová čísla z průmyslu docela zřetelně ukázala, jak to dopadne, když zamrznou dodavatelské řetězce a firmy v největším tuzemském průmyslu se rozhodnou dobrovolně zastavit výrobu. Výsledkem je propad produkce, který nemá v naší historii obdoby.
GRAF: Vývoj průmyslové výroby v Česku
Od roku 2000 do dubna 2020, v procentech
Zdroj: tradingeconomics.com
Výroba se v tomto měsíci propadla ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o více než třetinu.
V automobilovém průmyslu – výkladní skříni a motoru ekonomiky – dokonce o osmdesát procent. S výjimkou papíren skončil v červených číslech celý průmysl, a jak rovněž naznačily statistiky nových zakázek, s poklesem musí počítat i pro příští měsíce.
Pyrrhovo odražení se ode dna
Díky ukončení odstávek se sice průmysl odrazil už v květnu nejspíše ode dna, avšak k návratu na předkoronavirovou úroveň zůstane i tak ještě hodně daleká cesta.
Nové zakázky se totiž v dubnu propadly o 42 procent (v automobilovém průmyslu o 78 procent). Jak už dříve naznačily některé průzkumy, respektive měkké ukazatele, nedostatkem objednávek trpělo naše největší odvětví i v květnu.
Razantní útlum průmyslu nemohl nezanechat otisk na výsledcích zahraničního obchodu, a tak se Česko dopracovalo i k rekordnímu schodku obchodní bilance.
GRAF: Vývoj bilance zahraničního obchodu ČR
Za poslední tři roky, v mld. Kč
Zdroj: ČSÚ
Téměř sedmadvacetimiliardový schodek jde jednoznačně na vrub propadu vývozu osobních automobilů, který v tomto měsíci poklesl o 80 procent, respektive 70 miliard korun.
Útěchou budiž, že nešlo přímo o výpadek poptávky, ale v podstatě delší bezpečnostní odstávku, která ve dvou největších automobilkách v průběhu měsíce skončila. I proto by už květnová čísla z průmyslu neměla vypadat tak tragicky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Češi opět utrácejí jako před pandemií, brzy ale možná nebudou mít za co
Konec zlatých časů. Mzdy brzdí, zatímco nezaměstnanost roste
Budoucnost leží v zakázkách
Mnohem zajímavější než skutečný pokles výroby budou tentokrát nové zakázky. Teprve ty začnou pomalu odkrývat, jak moc se třeba obávat potenciálního poptávkového šoku na zahraničním i domácím trhu.
Spekulovat nad tím už teď asi nemá moc smysl, a tak nezbývá než si měsíc počkat na květnovou sadu nových dat nebo sledovat indexy nákupních manažerů a výsledky dalších pravidelných průzkumů.
Tato data navíc napovědí, v jaké míře se budou tuzemské firmy zbavovat zaměstnanců nebo škrtat své investiční plány.