Mohlo by vás také zajímat
Jaderný tendr pro Korejce; EU dál povede von der Leyenová a BMW jde do Mošnova aneb souhrn ekonomických událostí 29. týdne 2024
Libor Akrman 19. července 2024Svět postihl obří IT výpadek; nový majitel Vítkovických sléváren na obzoru; tištěné Lidové noviny končí; Electro World se už sune…
Vysílat se nebude! Apple narazil s „drtící“ reklamou na nový iPad
Libor Akrman 10. května 2024Na americkou společnost Apple se na internetu snesla vlna kritiky kvůli reklamě, ve které jsou předměty, včetně hudebních nástrojů a…
Kyberzločinci umí i „romantické podvody“, těží hlavně z údajů na sociálních sítích
Libor Akrman 2. května 2024První máj, potažmo celý květen, je tradičně vnímaný jako čas lásky a romancí. Zároveň ale toto období nahrává kyberpodvodníkům, kteří…
- Analýza
Česká e-commerce stále roste. Vládne jí pětice obřích e-shopů
Češi loni na internetu poprvé utratili více než 100 miliard. I to je potvrzením, že jsme si nakupování on-line velmi oblíbili. Pojďte se podívat na pětici největších hráčů a také na čísla o stavu zdejší e-commerce v roce 2016.
Nejvíce Češi nakupují telefony, parfémy a pneumatiky, zatímco nejvíc obchodů nabízí oblečení a jeho doplňky, potřeby pro dům a zahradu nebo elektroniku. Alespoň takový je obraz české e-commerce za rok 2016.
Přestože pro některé lidi je nakupování na internetu stále velkým strašákem, stále více Čechů využívá e-shopy k nákupům všeho, od elektroniky přes hračky až po zboží denní potřeby, jako jsou potraviny nebo drogerie.
Za rok 2016 v tuzemsku rostl počet aktivních internetových uživatelů, kterých bylo na konci roku už 6,9 milionu. Více než polovina z nich k tomu pravidelně používá mobilní telefon. Jde tedy o rychle rostoucí segment. Pohodlí, jež nakupování na internetu nabízí, je velkým lákadlem.
Není se tak čemu divit, že za rok 2016 přibylo dalších zhruba 500 internetových prodejců, kterých bylo loni už více než 38 500.
GRAF: Vývoj tržeb v českém e-commerce
Od roku 2001 do roku 2016, v miliardách korun.
Poprvé se také celkový obrat tuzemských e-shopů loni dostal přes hranici 100 miliard korun. V roce 2015 to přitom bylo „pouze“ 81 miliard korun. Loni tak česká e-commerce rostla už druhý rok v řadě o více než 20 procent.
Celosvětový obrat nakupování přes internet byl zhruba 1,92 bilionu dolarů (přibližně 47,5 bilionu korun). Tuzemský výsledek vzhledem k velikosti Česka a počtu obyvatel tedy není nijak malý.
Je třeba si uvědomit, že tržby e-shopů loni tvořily stále pouze zhruba 9,2 procenta z celkového obratu maloobchodu v Česku. Jen pro srovnání, před deseti lety to byla dvě procenta. Pořád je zde velký potenciál růstu.
INFOGRAFIKA: Česká e-commerce za rok 2016 v číslech
Oblíbenost druhů dopravy | Oblíbenost druhů plateb |
Zdroj dat: Shoptet, Zboží.cz
Top 5 českých e-shopů
Přední příčky největších českých e-shopů dle tržeb si dlouhodobě drží známé obchody Alza.cz, Mall.cz a DATART.cz.
Na čtvrtou pozici se dostal podnikatel Michal Zámec se svým Notinem (dříve Parfums.cz). A první pětici internetových obchodů podle největších tržeb uzavírá CZC.cz, který se však letos v únoru stal definitivně součástí Mall Group.
GRAF: Tržby největších e-shopů za rok 2016
Většina firem dosud nepublikovala své hospodářské výsledky, jde proto o odhady a propočty Peak.cz.
Zdroj: finanční výkazy a internetové stránky společností
Pozemšťanům v Česku vládne Alza.cz
Již několik let je lídrem českého internetového trhu Alza.cz. S obratem 14,3 miliardy korun nechává své konkurenty daleko za sebou.
Společnost založil v roce 1994 Aleš Zavoral, který v současné době působí jako předseda představenstva. E-shop, jehož doménou byla především elektronika, ale nyní už prodává všechno možné, působí v celé Evropské unii, přesto Česká republika a Slovensko zůstávají pro Alzu klíčovými trhy.
TABULKA: Základní ukazatele Alza.cz
Jde o poslední zveřejněné ukazatele k půli března 2017.
Jediným akcionářem společnosti je holdingová společnost L. S. Investments Limited se sídlem na Kypru. Přesná vlastnická struktura však není známa. Alza má více než 600 zaměstnanců a 43 poboček.
Z původně internetového obchodu zaměřeného především na elektro se Alza vypracovala na největší český e-shop, jenž nabízí široké spektrum zboží i služeb a který také vykazuje skvělou úroveň ziskovosti.
Mall v rukou miliardářů v pozadí
S poměrně velkým odstupem za Alzou si druhou příčku co do výše tržeb drží Mall.cz. Jde o společnost založenou v roce 2000 jako Bilezbozi.cz, s. r. o., která se původně zaměřovala především na prodej elektra a právě bílého zboží.
Podobně jako její největší konkurent Alza, i tato společnost se během let vyvinula na miliardový e-shop s rozmanitým sortimentem, působící v Česku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Chorvatsku. Vznikla firma Internet Mall jako dceřiná společnost nizozemské společnosti Netretail Holding B. V. Tu následně v roce 2016 po schválení od antimonopolního úřadu koupila investiční skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.
Tahanice o srovnávač cen Heureka |
V souvislosti se vznikem Mall Group a nákupem srovnávače cen Heureka.cz došlo k vyhrocení konkurenčního boje. Alza dokonce ukončila spolupráci s tímto srovnávačem, který v roce 2016 využilo 53 procent nakupujících. Na tuto kauzu se soustředila poměrně velká mediální pozornost a objevily se obavy ze ztráty nezávislosti. Alza dokonce spustila web Bezheureky.cz, na němž radila ostatním e-shopům, jak fungovat bez tohoto srovnávače, který sice využívá velké množství zákazníků, ale možná také shromažďuje od společností až příliš mnoho informací a vlastní pravidla si podle mnohých uzpůsobuje tak, jak se mu to hodí. Celá kauza skončila u soudu, jenž rozhodl, že informace na stránce Bezheureky.cz jsou nepodložené, a nařídil Alze tento web zrušit. |
Celkově za stoprocentní podíl v Netretail Holdingu a ve společnosti Naspers OCS Czech Republic, provozující nejpoužívanější online srovnávač Heureka.cz, Havrlant zaplatil více než 200 milionů eur (5,4 miliardy korun).
Na obchodu se finančně podíleli miliardáři Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a Petr Kellner prostřednictvím své skupiny PPF. Vznikla tak skupina Mall Group, do které kromě obchodů Mall spadá také na elektroniku zaměřené CZC, kosmetický Vivantis, potravinářský Koloniál nebo online prodejce zájezdů Invia (část podílu v Invii již Rockaway prodala čínské skupině CEFC, pozn. red.).
A skupina nemá jen české a slovenské aktivity. Několikamilionové investice šly do albánského vyhledávač Gjirafa.com, německé „e-cestovky“ Ab-in-den-Urlaub.de (AIDU) a z téže země pocházející Fluege.de, která prodává letenky.
Celkově měla tato skupina za rok 2015 tržby téměř 13 miliard korun, čímž Alze vznikla poměrně silná konkurence. Co se týče zisku, Mall se dostal dle posledních výkazů do ztráty 131,5 milionu korun. To je oproti výrazně ziskové Alze velmi negativní výsledek.
TABULKA: Poslední zveřejněné finanční ukazatele Mall.cz (Internet Mall, a. s.)
Zdroj: Comsense
Úspěšný přerod v „e-DATART“
DATART sice nevznikl vyloženě jako internetový obchod, přesto jeho důležitou součást tvoří právě internetové prodeje.
Společnost založili v roce 1990 Pavel Slávam, Pavel Bádal a Petr Soukup a soustředili se na velkoobchod se spotřební elektronikou a datovými nosiči. Maloobchodní aktivita v DATARTU vznikla až v roce 1992.
Nyní se jedná o významného hráče na poli elektroniky a dle tržeb třetí největší obchod. Generálním ředitelem je jeden ze zakladatelů, Pavel Bádal. V minulosti DATART koupila britsko-francouzská skupina Darty Group, která však v roce 2014 odprodala většinový podíl zpět zakladatelům.
TABULKA: Poslední zveřejněné finanční ukazatele DATART International a. s.
Zdroj: DATART.cz
Od parfémů k Notinu
Za Notino, známější pod dřívějším názvem Parfums.cz, stojí společnost Internet Shop s. r. o., kterou založil a vypracoval na největší český e-shop zaměřený na parfémy a kosmetické přípravky Michal Zámec.
V dnešní době Parfums.cz působí v České republice, na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku, Maďarsku, Rumunsku, Velké Británii i USA. Přejmenování na Notino bylo právě z důvodu sjednocení značky ve všech zemích, kde působí.
Notino bylo v roce 2011 vyhlášeno společností Deloitte jako druhá nejrychleji rostoucí společnost v ČR. Jenže raketový růst se projevil nejen v tržbách, které podle posledních zveřejněných finančních výkazů rostly o více než 40 procent, ale také v zadluženosti, jež dosáhla téměř 94 procent.
TABULKA: Poslední zveřejněné finanční ukazatele Notino
(Internet Shop, s. r. o.)
Zdroj: Internet Shop, s. r. o.
CZC již pod křídly obra
Páté největší tržby na českém internetovém trhu má společnost CZC.cz. Jedná se o obchod specializovaný na počítače a elektroniku, který v roce 1998 založil Josef Matějka se svojí manželkou.
Matějka držel až do února letošního roku většinový, 65procentní podíl. Zbylých 35 procent koupila již v roce 2015 Mall Group řízená Havrlantem. Minulý měsíc Matějka odprodal i svůj bezmála dvoutřetinový podíl, a Mall Group tak CZC.cz zcela ovládla.
TABULKA: Poslední zveřejněné finanční ukazatele CZC.cz
Zdroj: CZC
Jakub Havrlant oznámil, že chce v nejbližší době se svojí Mall Group dosáhnout tržeb ve výši jedné miliardy dolarů. To by fakticky znamenalo téměř zdvojnásobit současný obrat celé skupiny. Podle Havrlanta ale je na trhu dostatečný prostor k takovému růstu.
Lze tak očekávat podobný vývoj jako v případě energetické skupiny EPH. Její budoucí jediný vlastník Daniel Křetínský je mimochodem majetkově zainteresován i v Mall Group, která se díky mohutným akvizicím rozrostla na významného hráče na poli energetiky ve střední a východní Evropě.
A co dál? Růst
Jak je vidět z čísel pětice největších e-shopů i z výkonu e-commerce za uplynulý rok, jde o velmi progresivní odvětví, které bude ještě stoupat. Navíc rozvoj technologií a dalších způsobů plateb spolu s mobily dávají českým e-obchodníkům slibný výhled nejen pro letošní rok, ale i do dalších let.