Mohlo by vás také zajímat
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
ČNB zase přikoupila zlato; Google Play se musí otevřít a EDF si stěžuje na jaderný supertendr i v Bruselu aneb souhrn ekonomických událostí 41. týdne 2024
Libor Akrman 11. října 2024Čína uvalí clo na brandy z EU; účet pojišťoven za povodně: 2 mld. Kč; příval českých makrodat; CSG kupuje startup…
- ANALÝZA
Technologický útlak za devět miliard: útok Seznamu na Google nakonec zaplatíme všichni
Česká internetová jednička Seznam.cz vyzvala v předžalobní výzvě firmu Google k vyplacení náhrady škody 9,072 miliardy korun za omezení hospodářské soutěže v oblasti internetového vyhledávání. Seznam.cz tvrdí, že při rozšiřování svých aplikací naráží na bariéry, které vznikly navázáním obchodní spolupráce Googlu s globálními výrobci zařízení s operačním systémem Android. Co stojí v pozadí celé kauzy?
Je otázka, co si vlastně myslet o tom, že jedna z nejúspěšnějších českých internetových firem se cítí být omezována Googlem a chce od něj získat přes devět miliard korun za monopolní příkoří.
Je asi správné, že se toho vedení Seznamu ujalo s pílí řádného hospodáře. Přece jen, nechat si ujít takovou příležitost, by bylo asi špatně. Je ale s otazníky, nakolik je Seznam.cz opravdu tak mohutně utlačován. Finanční výsledky a pozice o tom prostě nesvědčí.
Technologičtí giganti, monopoly a jejich peníze
Není jednoduché to rozlousknout, ale jedno je jisté: svět ovládají technologičtí giganti, jako je právě Google (přidejte Facebook, Microsoft, Apple a pár dalších). Svět jako celek i jednotlivé země dopustily, že se těmto obrům podařilo získat monopolní postavení v řadě aspektů.
Máme pouze dva dominantní mobilní operační systémy, peníze z reklamy míří čím dál více do stále stejných míst, vyhledávání na internetu ovládl jeden vyhledávač a podobné je to u prohlížečů.
Nakonec i v Česku máme trochu podobnou situaci, byť v daleko menším měřítku. Reklamní rozpočty míří prioritně na několik málo míst (jedním z nich je výše zmíněný Seznam.cz) na úkor středních a menších hráčů.
Koronavirová krize pozici gigantů a monopolů navíc jenom posílila. Zároveň však posílila také snahy těch, co neposilují, získat něco zpět od těch velkých. Byť, nutno dodat, to není nic nového.
Za obsah se platí, nebo ne?
Příkladem je i svět mediálních domů a vydavatelství. Už řadu let se média od Googlu či Facebooku snaží získat peníze a svým způsobem i oprávněně.
Zejména druhý jmenovaný je připravil o návštěvnost, uživatele chce udržet co nejvíce na své platformě (a rozhodně je nepustit ven) a za obsah médiím platit nechce. Google sice není tak agresivní, ale postoj k placení za obsah má stejný jako Facebook – také nechce.
Na druhou stranu média bez něj nebudou schopna existovat, závislost na vyhledávání jako zdroji návštěvnosti je neřešitelná.
Dohled nad techno-obry zpřísňuje i EU |
Provozovatelé internetových platforem ponesou větší odpovědnost za obsah příspěvků a budou muset účinněji postupovat proti šíření nelegálních textů či prodeji nelegálního zboží. Velké technologické firmy budou zároveň pod hrozbou pokut muset změnit dosavadní praxi často omezující činnost menších konkurentů. Počítají s tím nová pravidla fungování digitálního trhu a služeb, která navrhla Evropská komise. Dvojicí dlouho připravovaných norem, která patřila k nejočekávanějším návrhům prvního roku práce nové Evropské komise, reaguje Brusel na rychlý vývoj digitálního prostředí. Dosud poslední směrnice, kterou EU stanovila pravidla obchodování na internetu, se datuje do začátku tohoto století. (Zdroj: ČTK/EU) |
Apple se v téhle složité hře drží trochu stranou, ale „jablečná“ platforma je extrémní příklad uzavřeného ekosystému, kde největší problém současnosti je výše odvodů, které si bere od autorů aplikací, a neochota se přizpůsobovat vývoji.
Ať platí, kdo má peníze
Je logické, že pokud někde nejsou peníze a zároveň to vypadá, že je možné ukázat na viníka, co peníze má, vzniknou snahy peníze přesunout. Proto média chtějí po Facebooku, Applu či Googlu, aby jim platily za využívání obsahu.
Proto chce například i česká Heureka.cz po Googlu 395 milionů korun za to, že zvýhodňoval vlastní srovnávače cen. Mimochodem, stejně jako u Seznamu to Heureka nemá „z vlastní hlavy“.
V roce 2019 se objevila žaloba několika evropských cenových srovnávačů. Žádají přes 1,5 miliardy eur. A to také na základě toho, že Google od Evropské unie v roce 2017 dostal pokutu 2,4 miliardy eur za zvýhodňování vlastních nákupních služeb.
Otázka ale je, proč někdo s tolika penězi jako Seznam.cz chce ještě více peněz od někoho v prakticky stejném postavení. A proč je nechce od dalšího velkého hráče, tedy i od Applu.
Utlačovaný Seznam.cz
Seznam.cz požaduje od Googlu kvůli zneužívání dominance v Androidu přes devět miliard korun. Má to být „náhrada škody“ způsobené Googlem tím, že Seznam.cz nemůže „šířit své služby v mobilních telefonech“.
„Jde zejména o nedovolené podmiňování přístupu k aplikačnímu obchodu Google Play využíváním vyhledávacích produktů Googlu na mobilních zařízeních, dále o pobídky Googlu vůči výrobcům těchto zařízení na předinstalace vlastních aplikací na úkor konkurentů a v neposlední řadě o bránění ve vývoji a distribuci konkurenčních operačních systémů Android.“ Alespoň takto Seznam.cz ústy Michala Feixe formuluje „sofistikovaný systém překážek“ Googlu.
Češi se opírají o rozhodnutí Evropské komise z roku 2018, které potvrdilo, že se Google dopustil porušení předpisů EU na ochranu hospodářské soutěže. Požadovaná částka je přitom za roky 2011 až 2018.
Kdo hledá, najde
Připomeňme, že v roce 2019 Seznam.cz navýšil meziročně tržby o 4,7 procenta na 4,69 miliardy korun a hospodařil se ziskem (před zdaněním) 1,4 miliardy korun s 30procentní profitabilitou. Miliardové zisky přitom Seznam.cz začal mít někdy v roce 2014.
Nechme teď stranou, že Seznam.cz jako poškozený (z finančního hlediska) nepůsobí. Také nechme stranou, že Google nebránil a nebrání distribuci konkurenčních systémů postavených na Androidu. A je absurdní se tvářit, jako že by Seznam.cz snad mohl Googlu či Applu konkurovat s vlastním operačním systémem.
Daleko zajímavější je otázka předinstalace služeb Seznamu na mobilní telefony. Třeba vyhledáváním, které není schopné konkurovat žádnému ze světových vyhledávačů (Google, Bing) a které se už řadu let nikam neposunulo.
Obdobně e-mailové služby, které zůstávají schopností a funkčností pozadu za většinou konkurenčních služeb. Jedna z mála úspěšných věcí od Seznamu by asi smysl dávala – Mapy.cz. Jenže dnes jsou mapy hlavně o navigaci a pokrytí celého světa. A ani tam nedokáže Seznam.cz konkurovat celosvětové konkurenci. A nebude toho schopen, i kdyby vysoudil z Googlu těch devět miliard.
VÍCE K TÉMATU:
Komu patří česká média? Zahraniční vlastníci se stahují, esa drží čeští miliardáři
Nový trik hackerů: zneužívají internetový analytický nástroj Google Analytics
Evropská cenzura internetu, nebo pomoc vydavatelům?
Přijde soud?
Ono „vysoudil“ je navíc dost podstatné slovo. Seznam.cz poslal Googlu předžalobní výzvu s požadavkem zaplacení do 30 dní. V Googlu to paniku nejspíš nezpůsobilo, protože pokračování toho všeho musí být soud.
Kolik to bude případně stát a kolik let se něco takového potáhne, je těžké odhadovat. Jediné, co je jisté, že dokázat škody bude nesmírně obtížné.
Nutno dodat, že poněkud v neprospěch Seznamu bude hrát to, že letos v červenci uzavřel dohodu s čínským Huaweiem o předinstalování vyhledávání přes Seznam.cz a dalších mobilních aplikací od Seznamu. V době, kdy USA na Huawei uvalily sankce a odepřely mu přístup k Androidu.
Přiživit se na aktuální vlně
Proč tedy vlastně Seznam.cz zamířil jen na Google, když stejným způsobem by mohl požadovat škodu po Applu, Facebooku, Microsoftu či ještě nezmíněném Amazonu? A možná i po největších výrobcích mobilních zařízení a také všech tvůrcích prohlížečů?
Nejspíš proto, že se nemá o co opřít. Na Google se míří dobře, protože je zde rozhodnutí Evropské komise, stejně jako antimonopolní řízení v USA. V říjnu tamní ministerstvo spravedlnosti zahájilo proti Googlu největší antimonopolní případ posledních dvou desetiletí (a vedle Googlu totéž o pár týdnů později začali řešit s Facebookem).
Možnost přiživit se na podobných vlnách je vždy lákavá a může vést k úspěchu. Když už ne ve výši devíti miliard, tak v nějaké jiné podobě. Google se bude v příštích letech snažit podobné spory řešit mimosoudním vyrovnáním a dohodami. Což je možná něco, s čím i Seznam.cz tak trochu počítá. Pro Google je nakonec devět miliard korun podstatně méně ohrožující než stejně velké částky v dolarech.
Všechno je to tak trochu hra, ve které ti bohatí chtějí být ještě bohatší. Hlavně proto, že existuje někdo bohatší než oni.
Ve finále, kdyby Seznam.cz vyhrál, těch devět miliard zaplatí uživatelé a zákazníci Googlu. Tedy i čeští uživatelé. V praxi tohle už máme ověřeno z nedávného výsledku digitální daně. Zvýšené náklady se započetly do ceny reklamy.