Výzvou je také zpochybňování globalizace a bilaterálních a multilaterálních dohod ohledně volného obchodu ze strany nové americké vlády, lépe řečeno nového prezidenta Donalda Trumpa.
Prakticky okamžitě po svém nástupu „hodil do koše“ sice ještě nepodepsanou, ale prakticky dojednanou transpacifickou smlouvu (TPP), a tím vytvořil v pacifické zóně prostor pro ještě větší vliv Číny.
Zároveň zadělal na vznik pochybností o tom, zda má zájem se zeměmi v této oblasti během svého působení v Bílém domě vůbec obchodovat. S jediným zdůvodněním: tato dohoda je pro nás nevýhodná!
Cui bono? Číně?
Čína se pochopitelně okamžitě přihlásila, že toto obchodní vakuum vyplní.
Hlavním terčem nové americké obchodní politiky v této oblasti je automobilový průmysl. Osobně si však nedovedu představit, že americké automobilky začnou přesouvat svoji výrobu do USA, jak si to prezident Trump přeje.
Čínský trh je klíčový i pro americké výrobce. Globální charakter automobilového průmyslu je totiž základem nejen pro ně, ale také pro evropské, japonské či korejské automobilky. Jenže tyto na rozdíl od těch amerických pod žádným tlakem nejsou.
Prezident USA Donald Trump ukazuje médiím podpis pod listinou o odstoupení od smlouvy TPP. Zdroj: Reuters.com
Další brzda: zmrazení TTIP
Dalším krokem nové americké vlády je prakticky zastavení vyjednávání další významné obchodní dohody mezi USA a EU – transatlantické obchodní a investiční dohody (TTIP).
Od roku 2013 se vyjednávači na obou stranách Atlantiku snaží vytvořit společný regulační rámec a odbourat jak tarifní, tak netarifní bariéry mezi USA a EU. K prospěchu obou stran.
Jak všichni víme, tato vyjednávání nebyla jednoduchá a narazila na mnoho překážek. Pohybovala se ale správným směrem a byla zde naděje, že by mohla být do konce roku 2017 dotažena do konce.
Byla to přitom vlastně první dohoda o volném obchodu, kterou automobilový průmysl na obou stranách Atlantiku podpořil.
Jasně negativní postoj prezidenta Trumpa ji ale odložil na neurčito. „Není to pro nás výhodné,“ tvrdí bez jakéhokoli zdůvodňování hlava Bílého domu. Mezi řádky lze vyčíst, že jednou z hlavních příčin tohoto postoje byl právě automobilový průmysl.
Místo toho Trump navrhuje zavést cla na dovoz aut nejen z Evropy, ale také třeba z Mexika, s nímž mají USA dlouholetou smlouvu o volném obchodu společně s Kanadou.
Jak chce Trump tato cla zavést, je však zasvěceným doslova záhadou. Prezident trochu zapomíná, že evropské, japonské a korejské automobilky v USA vyrábějí a odtud také exportují. Že jsou USA členem Světové obchodní organizace (WTO), to snad ani neví. A asi nezná rozdíl mezi uvalením antidumpingových cel na čínskou ocel a zavedením cel na dovoz aut bez jakéhokoli akceptovatelného důvodu.
Autoprůmysl obestřený strachem?
Když to všechno dáme dohromady, vychází nám z toho, že kdo má strach, nemá v automobilovém průmyslu momentálně co dělat.
Byznysový model, založený na globalizaci a stále více se rozšiřujícím volném obchodě, se začíná hroutit. Navíc je zde další aspekt v podobě brexitu, který může znamenat konec volného obchodu mezi Velkou Británií a EU.
Investice do nových, „čistých“ aut, elektrických nebo používajících jiné pohony, jsou neuvěřitelně vysoké. A ještě k tomu o tato auta není ze strany spotřebitelů zatím zájem. Ať už kvůli vysoké ceně, chybějící infrastruktuře pro jejich dobíjení, či dalším aspektům.
Rovněž vývoj autonomních aut vyžaduje ohromné investice, nehledě na to, že jsou skutečně více než dlouhodobé.
A k tomu ke všemu je zde stále nezodpovězená otázka, zda mladí lidé auta skutečně chtějí. V mnohých zemích to tak již vůbec nevypadá…
Příliš mnoho výzev
Automobilový průmysl je přitom stěžejní pro země, jako je Německo, Slovensko, Polsko nebo Česko, ale i mnoho jiných. Podle toho bychom měli jednat, ať už v oblasti přístupu na světové trhy, či jako investoři či výrobci.
Trumpova obchodní politika – nechci to přímo nazvat protekcionismus – tomuto průmyslu nic moc dobrého nevěstí. A společně s ostatními zmíněnými výzvami je toho na jeden průmyslový sektor skutečně dost. Uvidíme, jak se automobilový průmysl se všemi vypořádá…