Téměř dvě pětiny firem a organizací, které v rámci výzkumů na téma budoucnosti práce dotazovali analytici společnosti IDC, plánuje přechod na tzv. hybridní model. V něm budou kombinovat tradiční režim s docházkou zaměstnanců na pracoviště a v lecčems novátorský režim vzdáleného výkonu.
Není daleko doba, kdy by organizace o této dosud alternativní a pro mnohé nezvyklé variantě nemohly uvažovat. Teprve s nástupem širokopásmového připojení k internetu, všeobecné dostupnosti IT zařízení a existenci cloudových služeb se možnost plnohodnotné a v podstatě ničím neomezené vzdálené práce stala realitou. Otázkou je, nakolik se osvědčil v dobách pandemické nutnosti, a zda jej firmy adaptují trvale jako samozřejmou součást své kultury.
Ve výsledcích průzkumu společnosti IDC z dubna 2020 se téměř třetina dotazovaných organizací obává propadu produktivity práce při přechodu do vzdáleného režimu. O čtyři měsíce později bezmála 44 procent podnikových respondentů indikuje naopak zvýšení produktivity práce a 38 procent snížení míry absencí. A zhruba pětina dotazovaných ve stejné době předpokládá, že primárním pracovištěm se v případě jejich organizací stane domácnost zaměstnanců.
Technika na prvním místě
V první vlně dopadů pandemických opatření zůstala řada zaměstnanců bez adekvátního vybavení. K podnikovým systémům přistupovala ze soukromých zařízení, nejspíše se ke slovu dostaly i privátní e-mailové schránky a nechráněná síťová komunikace. Mnohé organizace s modelem vzdálené práce prostě nepočítaly. Neměly k dispozici techniku, softwarová řešení pro vzdálený přístup ani podporu. Ještě v dubnu 2020 s těmito problémy zápasilo zhruba 20 procent organizací. Čtvrtina se navíc obávala problémů spojených s kybernetickou bezpečností a ochranou soukromí.
„I v neobvyklých a nečekaných situacích je pro organizace všech odvětví silný partner s univerzálním portfoliem IT řešení nespornou výhodou. Namísto komunikace s různými dodavateli a zajišťováním několika kontraktů dokáže vše aktuálně potřebné dodat najednou a více méně na klíč,“ říká Petr Zajíček, Client Solution Manager společnosti Dell Technologies.id
Zkušenosti z první vlny pandemie ukázaly, že organizace se zastaralými nástroji pro správu koncových zařízení neobstojí. Nedokázaly obsloužit uživatele mimo domovskou síť, vlnu nových počítačů rozličné provenience, ani poskytnout elementární podporu. Tím se celý proces přechodu na model vzdálené práce zkomplikoval a prodloužil.
Bezpečnostní aspekty musely v zájmu zachování provozu a péče o zdraví zaměstnanců ustoupit do pozadí. Ale i v jejich případě platí, že moderní cloudové platformy pro správu koncových zařízení dokáží čelit neočekávaným výzvám podstatně efektivněji. Dokáží také v různých úrovních, například vyhodnocení míry bezpečnosti nebo vytvořením izolovaných prostředí, absorbovat cizí osobní počítače nebo mobilní techniku. Analytici společnosti IDC v této souvislosti poukazují na osvědčený scénář, jenž počítá s využitím soukromých osobních počítačů jako prostředníků pro virtuální klienty nebo kontrolované vzdálené přístupy.
„Moderní platformy pro správu koncových zařízení zvládnou mimo jiné také plně automaticky asistovat při konfiguraci nových zařízení, která k zaměstnancům dorazí přímo od výrobců nebo distributorů,“ doplňuje Petr Zajíček.
Dopady pandemie zviditelnily i význam přenosné výpočetní techniky. Organizace, které stále z různých důvodů sázejí na desktopy, se náhle ocitly v kritické situaci. Notebooky se staly jasně preferovanou volbou. Díky jejich hardwarové výbavě navíc zcela odpadly problémy se zajištěním dalších periferií pro komunikaci vzdáleně pracujících zaměstnanců.
Cloudová komunikace a spolupráce
Samotná technika pro efektivní vzdálenou spolupráci pochopitelně nestačí. Mnoho organizací až do minulého roku nemělo s digitálními a virtuálními formami spolupráce a komunikace příliš zkušeností. Zhruba čtvrtina jich podobné obavy vyjadřovala ještě v dubnu 2020. O pár měsíců později už v novém modelu nacházejí spíše pozitiva.
Nucená sociální izolace způsobená protipandemickými opatřeními jasně ukázala sílu cloudových služeb. Organizace, které je využívaly už před vypuknutím pandemie, z jejich možností okamžitě začaly těžit. Flexibilně zpřístupnily potřebné a požadované nástroje všem pracovníkům, kteří v podstatě ze dne na den museli začít pracovat ze svých domovů. Cloud v dnešní době usnadňuje a vlastně umožňuje normálnější život všem. Například ekosystém cloudových služeb společnosti Microsoft dokáže naplnit potřeby všech členů rodiny i firem. Ať už jde o cloudové úložiště OneDrive, sadu kancelářských nástrojů Microsoft 365, podnikový ERP systém Dynamics nebo obecně o platformu Azure, nezáleží cloudována tom, zda potřebují vytvářet, konzumovat nebo sdílet obsah, přistupovat k pracovním systémům nebo interaktivně komunikovat. Nezáleží v podstatě ani na tom, jaké zařízení mají pro tyto činnosti zrovna k dispozici. A tak to má být. Správný cloud zkrátka boří bariéry.
Pandemie i podle analytiků společnosti IDC zviditelnila největší výhody cloudového modelu. Organizace dokázaly využít jeho škálovatelnost, flexibilitu a dostupnost. Svědčí o tom i explozivní rozmach cloudových řešení pro komunikaci a spolupráci, k němuž došlo v minulém roce.
Tento článek je komerční sdělení. Peak.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah.