V pondělí mohla stravovací zařízení otevřít po několikaměsíčním omezení své venkovní prostory, a to od 6 do 22 hodin. To znamená jediné – restauracím se obratem navýšily tržby o 60 procent a nás čeká první víkend, který můžeme strávit se svými přáteli u chladivého moku.
„Nikdy by mě dříve nenapadlo, jaký pocit štěstí budu zažívat, když kuchaři servírují pokrm na předehřátý porcelán a výčepní podává pivo v orosené sklenici. Dej Bůh štěstí, aby nám to štěstí již vydrželo!”, říká Václav Vojíř, majitel Bugsy’s Baru a člen asociace restaurací Apron.
Všeobecnou radost ovšem trochu kazí to, že vstup do restaurací je možný jen za určitých podmínek. Alchymie pro návštěvníky začíná ještě před jejich usazením. Kolik si nás k jednomu stolu může vlastně sednout? Přinášíme vám odpovědi na základní otázky.
Počty a rozestupy
Hosté mohou být usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou hostů sedících u jednoho stolu. U jednoho stolu mohou sedět nejvýše po čtyřech, s výjimkou osob ze společné domácnosti. Pokud jde o dlouhý stůl, lze u něj usadit více hostů tak, že mezi jednotlivými skupinami budou nejvýše čtyři hosté (opět s výjimkou osob ze společné domácnosti), rozestup totožný, tj. alespoň 1,5 metru.
Zahrádka musí být uspořádána tak, aby sedící hosté ve kterékoliv části nebyli ve vzdálenosti kratší než 1,5 metru od kolemjdoucích osob, ledaže zahrádku od okolí bude dělit pevná bariéra bránící šíření kapének z dýchacích cest.
Mám mít test?
Platí, že na zahrádku mohou vstoupit jen ti, kteří nejdéle před 7 dny absolvovali s negativním výsledkem PCR test nebo ti, kteří nejdéle před 72 hodinami absolvovali s negativním výsledkem antigenní test. Případně hosté, kteří mají nejméně 14 dnů od ukončeného očkování či v posledních 90 dnech covid-19 prodělali.
Další možností je doložit potvrzení o absolvování antigenního testu s negativním výsledkem u zaměstnavatele nejdéle před 72 hodinami nebo doložit čestné prohlášení. Možností je rovněž absolvovat antigenní test přímo u provozovatele restaurace. Zodpovědnost bude ale na hostech, kteří budou muset požadovaný doklad předložit případné kontrole pracovníků hygieny či policie. Tato potvrzení tak nebudou muset kontrolovat restauratéři.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Praha se při řešení bytové krize může inspirovat Hamburkem či Vídní, klíčové je využít brownfieldy
Zaměstnanci chtějí socialismus. Manažeři by však měli dbát na zdravou interní soutěživost
Zpackaná Energiewende: Němci míří k energetické závislosti na sousedech
Dezinfekce a hygiena
Výše zmíněné ale určitě nestačí, neměla by být podceňována ani další opatření a vybavení. Při vstupu a na stolech by měla stále být hostům k dispozici dezinfekce rukou. Stejně tak by měly být umístěny dezinfekční prostředky u často dotýkaných míst, jako jsou platební terminály, kliky zábradlí, toalety tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i hosty provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci.
„Restauratéři však nesmí zapomínat, že všechny prostory a plochy je také nutné předtím pečlivě uklidit a vyčistit. Dezinfekce bez předchozího vyčištění není účinná ani z poloviny. Toto byla jedna z častých chyb při otevření v loňském roce. A je to bohužel častá chyba či nevědomost nejenom v gastro segmentu, ale i v dalších odvětvích,“ upozorňuje Lukáš Rom ze společnosti Kärcher a dodává:
„Dezinfekce prostor a ploch chemickými prostředky není jediným funkčním řešením, stále více restaurací využívá čištění suchou parou, která je nejen účinná při odstraňování nečistot a mastnoty, ale vysoká teplota spolehlivě zahubí běžné bakterie a deaktivuje obalené viry. Navíc se jedná o účinnou ekologickou alternativu chemickému čištění, což může být příjemnější jak pro personál, tak hosty.“
Větrání a disciplína
Restauratéři by neměli také zapomínat na nutnost pravidelného větrání ve všech prostorách provozovny. I když jsou otevřeny pouze zahrádky, ve vnitřních prostorách se pohybuje personál, ale také hosté, kteří využívají toalety a k nim navazující chodby a další prostory.
„Provozovatelé mohou udělat maximum, ale velká část zodpovědnosti je i na samotných hostech. Je nezbytné, aby dodržovali všechna pravidla, dodržovali rozestupy na zahrádkách, ale i například při frontě na toalety, měli zde nasazenou ochranu dýchacích cest a opakovaně používali dezinfekci,“ uzavírá říká Branislav Janoščík ze společnosti SSI Group.
K otevření zahrádek tedy stále přistupujme s opatrností. Na druhou stranu je mezi provozovateli cítit radost z rozvolnění opatření. Jejich pozornost se tak začne obracet k hašení problémů, které způsobila pandemie.
„Stěžejním tématem je nyní forma pokračování kompenzací pro náš obor. Gastronomie je viditelně nejvíce omezeným oborem a my vyzýváme vládu, aby nám dala jasný plán kompenzačních programů do doby úplného spuštění provozu,“ říká Luboš Kastner, spolumajitel HOSPODSKA Špork a člen asociace restaurací Apron.