ANKETA PEAK VOICE
Vrátili či vrátí se vaši zaměstnanci po několikaměsíčním home officu naplno zpět do kanceláří?
Bronislava Chudobová, generální ředitelka jazykové agentury Skřivánek
V rámci naší agentury nabízíme několik druhů služeb, kdy každá z nich vyžaduje jiné zapojení zaměstnanců přímo na místě. Většina našich zaměstnanců je již z podstaty své pracovní náplně zvyklá na formu práce na dálku, mají k tomu přizpůsobené i vybavení. Pandemie trend práce z domova urychlila, primárně co se týče segmentu jazykové výuky, kde dosud převládala prezenční forma.
Obdobná změna nastala u tlumočníků, kteří stále pracují takřka výhradně online, neboť tak probíhají i samotné akce. Ani s rozvolňováním však nepředpokládáme, že dojde k navrácení poptávky po tlumočení na místě do stavu před krizí. Firmy si zvykly na úsporu času, ale mnohdy i financí, které jim tlumočení či zmíněná výuka na dálku přináší. A měly možnost si ověřit, že kvalita služby tím rozhodně neklesá.
Výraznější návrat do kanceláří čekáme u administrativních pracovníků, i tam ale platí, že půjde o flexibilnější systém, který bude kombinovat práci z domova i kanceláře. Naopak se s krizí příliš nezměnilo pro překladatele, kteří k práci tradičně nepotřebují nikoho dalšího a naopak oceňují, že mohou pracovat v jim příjemném prostředí a odkudkoliv. Neznamená to ale, že bychom se s kolegy již nepotkávali. K udržení týmu je pro nás stále osobní kontakt nenahraditelný.
Marek Černý, jednatel internetového obchodu Mujkoberec
Ačkoliv fungujeme převážně online a stejně koncipujeme naše služby pro zákazníky, ještě před pandemií jsme pracovali klasicky v kancelářích našeho showroomu. V souvislosti s přesunem většiny nákupních aktivit do online prostředí pro nás byly minulé měsíce doslova turbulentní – nabírali jsme nové kolegy a vyrovnávali se s mimořádným náporem objednávek, kdy se nám obrat navýšil o 150 %. Všechny tyto změny jsme byli nuceni řešit převážně na dálku a zjistili jsme, že je pro nás možné dobře fungovat i v tomto režimu.
Proto se naši zaměstnanci vrátí do kanceláře jen částečně, přičemž někteří naši kolegové, kteří vyřizují například administrativu nebo řeší zákaznický servis, zůstávají doma na částečném home officu – a musím říct, že mnoho z nich tuto možnost přijalo s nadšením. Je ale důležité se alespoň jednou či dvakrát týdně s každým zaměstnancem potkat v kanceláři. Pravidelný osobní kontakt nic nenahradí, navíc to pomáhá udržet tým na jedné vlně.
VÍCE K TÉMATU:
Koncept čtyři dny práce a tři dny volna se v Česku vrací do hry
Vyšší náklady, předvolební dárek a ekonomický nesmysl, odmítají návrh pěti týdnů dovolené odborníci
Kanceláře roku 2021: které hlavní trendy letos promění pracovní prostory v Česku
Navzdory útlumu ekonomiky se trh práce drží a covid moc volných míst „nezahubil“
Michal Kratochvíl, šéf startupu Budgetbakers
V současnosti základní otázka je, kde vlastně sedíme. Většina lidí totiž stále pracuje z domova. V Budgetbakers jsme měli odjakživa home office velmi volný, s covidem samozřejmě ještě víc. S tím, jak se začalo rozvolňovat, ale začala být samovolně plná i kancelář. Je na tom vidět, jak se všichni na osobní kontakt těšili.
Do budoucna to ale bude určitý mix home officu a kanceláře.