Už březnové statistiky ukázaly, že se prodeje automobilů v EU skutečně odrazily ode dna. Ty dubnové to znovu jen potvrdily. Meziroční růst registrací nových osobních automobilů totiž tentokrát dosáhl úctyhodných 219 %.
Už na první pohled je zřejmé, že zde hlavní roli sehrál velmi nízký srovnávací základ. Neboť právě loni v dubnu – kdy už Evropa fungovala v rámci prvního lockdownu a automobilky tam dobrovolně odstavily výrobu – prodeje aut propadly o více než tři čtvrtiny.
A proto ani oněch více než 200 procent zatím nestačilo na to, dostat se na úroveň prodejů roku 2019. A vlastně to platí i na výsledky za celé první čtyři měsíce letošního roku.
Zdroj: ACEA
I s pětadvacetiprocentním meziročním zvýšením prodejů se trh nachází téměř o čtvrtinu níže než před dvěma lety.
O milion aut méně
Pro lepší představu je to výpadek přes jeden milion aut, na kterém se s výjimkou Švédska podílely všechny významnější národní trhy. A to se vlastně díváme na unijní statistiky, ve kterých už chybí Británie, která je druhým největším trhem aut v Evropě. Včetně ní jsou prodeje o 1,3 milionu pod předkovidovou úrovní.
Tak jako je trend prodejů nových aut pozitivní, i když k návratu na předloňskou úroveň bude potřebovat asi ještě nějaký ten rok. A nebude to evidentně jen problém poptávky.
Ta – zdá se – nabývá opět na síle, když domácnosti i firmy začínají realizovat odložené nákupy, ale i nabídky. Poptávka se totiž musí vypořádávat nejenom s rychle se zpřísňující legislativou týkající se bezpečnostních a ekologických aspektů, ale i s nedostatkem elektronických komponent a současně i rychle rostoucími cenami vstupů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Moje auto, můj hrad. Češi vysáli z trhu obytné vozy a karavany
Anatomie neúspěchu. Pandemie otestovala připravenost Česka na nečekané ohrožení
Očima ekonoma: Proč má koruna letos to nejlepší za sebou a už moc neposílí?
Nejen čipy
A nejde jen o samotné dražší a nedostupné čipy, ale o vysoké ceny kovů. Ať už se podíváme na vývoj cen oceli, hliníku nebo dalších materiálů používaných v autoprůmyslu, je jejich vývoj za poslední rok impozantní.
Nárůsty cen o desítky procent či dokonce na dvojnásobek nejsou výjimkou, a tak vedle regulací narůstá tlak na zvyšování cen samotných automobilů i z tohoto směru.
A to ještě poslední slovo neřekla nejspíš ani elektřina, která v době oživení ekonomiky a rekordních cen emisních povolenek zažívá rovněž období své inflace. Tak jako tak jsou další příznivá čísla z autoprůmyslu či přímo z trhu na spadnutí.