Mohlo by vás také zajímat
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
Becherovka v polských rukou, končí šéfka českého Googlu a auto od Applu neuvidíme aneb souhrn ekonomických událostí 9. týdne 2024
Libor Akrman, František Novák 1. března 2024Český Google přijde o dlouholetou šéfku; Apple elektrické auto nepostaví; bitcoin už stojí přes 61 tisíc USD; Poláci mohou koupit…
Disney+ už běží i v Česku, Čuprův Rohlík získal další miliardy na rozvoj a krypto propadlo aneb souhrn ekonomických událostí 24. týdne 2022
Libor Akrman, Veronika Kudrnová 17. června 2022Čupr dostane pětimiliardovou injekci pro Rohlík; Češi už koukají na Disney+; Rusko přiškrcuje Evropě plyn; inflace v Evropě je zase…
- ROZHOVOR
Marek Tóth (Motorola): Smartphone bude čím dál víc takovým počítačem v kapse
Smartphony Motorola jsou již sedm let součástí čínské společnosti Lenovo, která je koupila od Googlu. I díky tomu se koncernu podařilo úspěšně působit na americkém trhu. Značka se však prosazuje i v Evropě. „Za poslední rok jsme zaznamenali obrovský nárůst prodejů mobilních telefonů a bodujeme i v Česku,“ říká Marek Tóth, šéf prodeje pro Česko a Slovensko.
Požadavky na výkon a funkce smartphonů se neustále zvyšují. „Snažíme se jim s našimi přístroji vyhovět a zároveň jdeme cestou přijatelné ceny,“ říká exkluzivně pro Peak.cz Marek Tóth, sales manager Motorola Mobility pro Česko a Slovensko.
On sám už v Lenovu působil ještě před akvizicí Motoroly, ale jak sám říká, hned od začátku ho to táhlo k mobilům. „Oznámená akvizice mi udělala obrovskou radost. A to jsem ještě ani nevěděl, že přejdu od ThinkPadů k Motorole,“ říká s úsměvem.
Značka je sice dobře etablovaná na americkém trhu, ale postupně se jí daří rozšiřovat i do Evropy a prodejní kanály rozvíjí i v Indii a domovské Číně. „Na tamním trhu to ale bude obtížné, stavíme značku od úplného začátku, protože jsme upustili od dvoukolejnosti značek, kdy jsme měli telefony Motorola i Lenovo,“ dodává.
Motorolu vnímá spousta lidí jako švédskou značku v rukou Američanů, Lenovo je přitom čínská značka. Pomohla akvizice Lenovu v tomto „geopolitickém“ směru?
Ano, velmi to pomohlo. Motorola byla a myslím, že stále ještě i částečně je, vnímána jako americká značka, dlouhé roky ji vlastnil Google. A přestože se změnil vlastník, klíčová oddělení i lidé v USA zůstali. Produkce i marketing stále sídlí v budově, která dříve patřila Googlu.
Marek Tóth |
Marek Tóth má více než 15 let zkušeností s IT technologiemi, kdy zažil všechny tři klíčové produktové revoluce – desktopy, notebooky a smartphony ve společnostech AGEM Computers, ACER a Lenovo. Už sedm let působí ve firmě Lenovo, kde začínal s prodejem Lenovo ThinkPad, nyní se věnuje telefonům Motorola. Má na starosti prodeje Motoroly v Česku a na Slovensku. |
Zopakovali jsme vlastně scénář, který jsme už dříve učinili s americkou značkou notebooků ThinkPad, kterou jsme koupili od IBM. To, že Lenovo ponechalo značku i DNA jednotlivých firem, bylo velmi dobré rozhodnutí, které posílilo i samotnou značku Lenovo. Výrobu sice máme v Číně, ale vše ostatní je řízeno z Ameriky. Akceptace Motoroly jako americké značky nám velmi pomohla se prosadit i na dalších trzích, Česko nevyjímaje.
Byla koupě Motoroly v Lenovu přijímána kladně?
Měli jsme velkou radost. V té době jsme v Lenovu uskutečnili dvě velké akvizice, jednak jsme koupili serverovou mobilitu od IBM a pak právě Motorola Mobility od Googlu.
Komunikovali jsme to tak, že do budoucnosti potřebujeme dva další pilíře byznysu, což tyto dvě akvizice naprosto splňovaly. V té době jsem měl v Lenovu na starosti ThinkPad notebooky, ale už jsem v té době pokukoval po mobilních telefonech, tudíž mi oznámená akvizice udělala velikou radost.
V Česku jsme posílili
Pojďme do současnosti, jak se koronavirová pandemie projevila na prodejích Motoroly?
V Evropě jsme za poslední rok zaznamenali obrovský nárůst prodejů mobilních telefonů značky Motorola, a to kolem 200 procent. V České republice se nám podařilo prolomit klíčové prodejní milníky, kdy jsme se už dostali na tržní podíl kolem 2,5 až tří procent z celkových prodejů mobilních telefonů v Česku. A jsme v top 4 nejprodávanějších telefonů s Androidem.
A jaké máte v tomto ohledu plány pro letošní rok?
Rádi bychom se v Česku dostali na pěti- až šestiprocentní tržní podíl.
Čím to je, že byl v Evropě o telefony takový zájem, notabene v době, kdy svět tížily dopady pandemie. Sehrál určitou roli i nucený ústup značky Huawei?
Viděl bych za tím tři faktory. Jedním z nich je zmiňovaný ústup Huaweie. Tím druhým je, že máme silný brand a dobré produktové portfolio. Pro nás jsou klíčové trhy Severní a Jižní Amerika, v Latinské Americe jsme pak dvojkou na trhu, co se týče objemu prodejů.
V USA jsme v top 5 a letos tam útočíme na čtvrtou pozici v prodeji. Jsou to naše silné a tradiční trhy, kterým se v Motorole také přizpůsobovalo portfolio. Každý kontinent je ale specifický, co se týče zákaznických preferencí.
Ohybatelnost potáhne
Je pro vás asijský trh atraktivní?
V posledním roce a půl rozvíjíme více aktivit na indickém trhu a poslední rok se snažíme i o Čínu s telefony Motorola. Upustili jsme totiž od dvoukolejnosti značek, kdy jsme měli telefony Motorola i Lenovo, a už rozvíjíme jen brand Motorola, což znamená, že v Číně značku stavíme od úplného začátku.
A ta třetí věc, která sehrála roli v nárůstu prodejů?
Pomohlo nám to, že se více soustředíme na klíčové technologie, a to 5G sítě a ohybné telefony. Lidé nás začali vnímat jako značku, která je technologickým inovátorem. Na trh jsme mezi výrobci uvedli jako první dva modely ohebných telefonů. Jsme tak zatím spolu se Samsungem jediní, kdo tuto technologii komerčně nabízí. Také jsme byli mezi prvními výrobci, kteří nabídli zákazníkům telefony s 5G.
Čistý Android
Co konkrétně chtějí čeští zákazníci?
Ti se hodně zaměřují na technické parametry zařízení. Zajímají se o výkon telefonu i baterie a kvalitu kamery. Z našeho průzkumu mezi českými zákazníky také vyplynulo, že Češi na telefonech Motorola velmi oceňují jednoduchost a lehkost ovládání. A pozitivně vnímají také to, že jde o čistý a vyladěný Android, bez balastů a s uživatelskými vychytávkami, třeba pomocí gest.
Výkonnější telefony s dlouhou výdrží baterie a perfektním foťákem, o to dnes usilují všichni výrobci. V čem vnímáte vaši konkurenční výhodu?
Když jsme začínali s prodeji telefonů Motorola na evropském trhu před asi šesti lety, přebírali jsme trendy z Ameriky. Šlo vesměs o technologie rychlého nabíjení, pokročilý software a další drobná vylepšení, která oceňovali zákazníci se zkušenostmi s těmito telefony.
V Česku to ale moc nefungovalo, u nás lidé preferují dostupnost. Proto chceme dát zákazníkům inovace dostupné pro všechny, za lidové ceny. Poměr cena/výkon je pro nás alfou a omegou pro český trh.
Česko je specifické i tím, že operátoři nejsou silní v prodejích mobilních telefonů, na rozdíl třeba od Slovenska, ale i dalších zemí. Čím to je?
Opět v tom vidím více důvodů. Historicky jde o důsledek doby, kdy operátoři přestali dotovat telefony. Do jisté míry totiž podcenili situaci a lidé se naučili kupovat telefony u prodejců. Od té doby už nebylo cesty zpět. Lidé se naučili kupovat telefony v open kanálu, který jim uměl nabídnout akční nabídky a slevy.
Poté přišla velká vlna on-line prodejů, kdy parametrické vyhledávání a možnosti porovnání různých modelů od různých značek v e-shopech usnadnily zákazníkům orientaci v mobilní džungli. A pak také splátkový prodej, které e-shopy standardně nabízejí, už operátorům nedává moc šancí znovu ovládnout prodeje smartphonů.
Využíváme synergie ve skupině
Jak důležitá je pro vás spolupráce v rámci holdingu Lenovo, jehož je Motorola součástí? Budete vytvářet univerzum, kdy zákazníkům dodáte vše, co potřebují, od mobilu přes tablet, počítač až po chytré hodinky? Chystáte nějakou takovou „ofenzivu“ na zákazníky?
Nejenže chystáme, myslím, že už jsme v jejím středu. Ale ta spolupráce se uskutečňuje v několika fázích. Ty první nejsou možná pro zákazníky tolik viditelné, byla to synergie v nákupech komponent a příprava produktů. Spojili jsme síly a před výrobci vystupujeme jako skupina, takže jsme schopni přijít třeba za výrobcem displejů a nakoupit velké objemy pro počítače i mobily.
Pak využíváme synergie v oblasti vývoje technologií, kdy například výsledkem výzkumu ohebných technologií jsou nejen ohebné mobily, ale i laptopy. Poslední fází je tyto „plody“ spolupráce dostat v balíčcích k zákazníkům. Zatím na tom pracujeme ve směru k firemním zákazníkům, k nimž přicházíme jako jedno Lenovo. A v rámci nabídky jim nabízíme telefony, notebooky, servery i software, který umí bezpečně rozšířit počítačový svět do mobilu.
VÍCE K TÉMATU:
5G jako účinný ekonomický lék pro Česko na koronavirovou pandemii
Jiří Rynt (Ericsson): Díky 5G nás čeká více virtuální reality a samořiditelných aut
Jak velký je podíl prodejů v segmentech B2B a B2C?
Loni na českém trhu naprostá většina prodejů telefonů Motorola připadla na koncové zákazníky, tedy B2C segment. Už jen první měsíce letošního roku ale ukazují, že B2B segment výrazně narůstá. Nyní už asi pětina současných prodejů směřuje do tohoto segmentu. Očekávám, že do konce roku to může být klidně 30 procent firemních zákazníků.
Počítač do kapsy
Z telefonů se díky stále vychytanějšímu softwaru stávají manažerské nástroje. Na co se v rámci Motoroly u tohoto trendu zaměříte?
Smartphone by ze své podstaty měl být takovým počítačem v kapse. Přináší možnosti komunikace, práce i zábavy. V čase koronavirové pandemie, kdy jsme museli zůstávat na home officu a děti na distanční výuce, se stal středobodem dění.
Lidé se naučili telefon využívat mnohem více na práci. I proto nejde o trend, ale o nutnost dalšího vývoje. Jak technické, tak softwarové požadavky budou narůstat. Včetně nároků na zabezpečení, které budou také vyšší. Velké plány máme s naší platformou Ready For, která promění chytrý telefon v plnohodnotný počítač.
VIDEO: Unikátní platforma Motorola Ready For
Zdroj: youtube.com/Motorola
Jak velkou roli hraje nástup 5G? Budete už vyrábět pouze telefony s touto technologií?
To určitě ne, je stále důležité mít v portfoliu 4G telefony, v Česku rozhodně. Budeme proto dál nabízet mix 4G a 5G telefonů. Nicméně na nástup sítí páté generace máme řadu patentů a jsme na tuto revoluci dobře připraveni. V nejbližších letech je pro nás klíčová technologie 5G a ohybatelné displeje. Jde o vývoj nejen v rámci Motoroly, ale i celé skupiny, a tímto směrem se budou ubírat naše novinky.
Vnímáte technologie 5G jako velký přínos pro zákazníka?
Zcela jistě ano. Mít rychlé, stabilní, spolehlivé a zabezpečené připojení úplně kdekoli je jednoduše důležité. Přesvědčila nás o tom i koronavirová doba. Z osobní zkušenosti vím, že i dobré domácí wi-fi umí slušně zavařit několik připojených zařízení, když se děti připojí na on-line výuku a rodiče na pracovní meetingy. Nejednou jsem sám v takové situaci využil mobilních dat.