Vlastně to působí trochu jako špatný vtip, jen to mírně graduje. Na konci loňského roku Seznam oznámil, že po Googlu chce devět miliard za zneužívání dominantního postavení. O půl roku později přichází s tím, že chce o jednu miliardu více.
Seznam zvyšuje požadavek |
Tuzemská internetová firma Seznam zvýšila svůj požadavek na náhradu škody vůči americkému konkurentovi Google o jednu miliardu na deset miliard Kč. Google podle Seznamu zneužívá své dominantní postavení na trhu s licencovanými operačními systémy pro chytrá mobilní zařízení a aplikacemi pro platformu Android. Požadavek na náhradu škody bude součástí žaloby na Google, kterou Seznam chystá. (ČTK) |
Už tehdy to bylo takové zvláštní (viz můj předchozí příspěvek pro Peak.cz), a současné navýšení o „tak malou“ částku působí ještě groteskněji.
O to více s ohledem na to, že „žalobu“ Seznam.cz stále jenom „chystá“ a celé je to stále jenom v rovině mediálních tanečků. Ty by pochopitelně mohly vést k tomu, že se třeba Google zalekne a nějakým způsobem se se Seznamem dohodne. Byť něco takového je velmi málo pravděpodobné.
Deset miliard korun je v porovnání s již placenými postihy od Evropské unie zanedbatelná částka. V poslední dekádě jde mimochodem o více než osm miliard eur (v přepočtu zhruba přes 200 miliard korun). Pro lepší pochopení kontextu si zkuste spočítat, kolik procent z této částky je požadovaných deset miliard korun.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Otřásá se pozice Applu? Na trůn nejhodnotnějších firem míří Alphabet
Globální daňový bič na technologické obry vyvolává víc otazníků než radosti
Jak vydělávají Microsoft, Apple, Alphabet, Facebook a Amazon?
Proč jen Google?
Celé je to ale stále stejně absurdní. Jádrem pudla je totiž to, že Seznam se nemohl stát výchozím vyhledávačem na telefonech s Androidem. Hodně originální nápad, protože právě ve vyhledávání je vyhledávač Seznam tou nejméně použitelnou možností. Konkurovat Googlu v kvalitě a rozsahu už roky nemá šanci, stejně jako se to nedaří Microsoftu ani dalším společnostem.
Otázkou je i to, proč Seznam míří pouze na Google. Nemožnost být výchozím vyhledávačem (a nejenom tím) má i na telefonech a tabletech od Applu. Ten ale žalovat nechce ani nezkouší na totožný problém ukazovat v médiích.
Celé je to poněkud nedůstojné i s ohledem na výsledky Seznamu – tržby ve výši 4,69 miliardy korun v roce 2019, zisk před zdaněním 1,4 miliardy korun. Můžeme jenom hádat, o kolik budou výsledky za rok 2020 vyšší, a přemýšlet nad tím, proč Seznam od Googlu aktuálně chce zhruba sedminásobek zisku před zdaněním.
Čekání na žalobu?
Zůstává jediná jistota. Seznam se mediálně přiživuje na tlaku Bruselu na Google a další technologické giganty. Na konci tohoto roku chce EU navíc začít přezkoumávat monopolní pozici Googlu v reklamě. Za půl roku tak možná Seznam ohlásí, že peněz chce ještě více (…a že stále připravuje žalobu).
Vyplatí se totiž připomenout, že před šesti měsíci Seznam poslal do Googlu předžalobní výzvu s požadavkem na zaplacení do 30 dnů. O půl roku zvyšuje částku a stále hovoří o tom, že žalobu podá.
Také je vhodné připomenout to, co už zaznělo před půl rokem. Vysouzených deset miliard by nakonec stejně zaplatili čeští uživatelé a zákazníci Googlu. Stejně jako u digitální daně, kde se zvýšené náklady projeví ve vyšších cenách reklamy.
V reklamě je přitom konkurentem Seznamu právě Google (a samozřejmě Facebook). Můžeme to brát tak trochu i jako poněkud zvláštní formu konkurenčního boje.