Mohlo by vás také zajímat
Odblokuje nový stavební zákon „paralýzu“ českého stavebnictví?
Libor Akrman 8. července 2024Od začátku července začal platit nový stavební zákon a s ním spojená digitalizace stavebního řízení pro pozemní stavby, jako jsou…
Češi loni pili historicky nejméně piva, globální dluh je na rekordu a novinky od Applu aneb souhrn ekonomických událostí 19. týdne 2024
Libor Akrman, František Novák 10. května 2024Loni se v Česku uvařilo i vypilo méně piva; ČBA zlepšila prognózu české ekonomiky; Apple představil nové verze tabletů i…
Stavitelství v krizi. Proč je na tom nejhůře za poslední tři roky?
Michaela Váňová 7. května 2024Stavební produkce se podle nově zveřejněných dat ČSÚ v březnu meziročně propadla o 8,3 %, což je největší propad od…
Anketa: Nový stavební zákon není dokonalý, ale pozitiva převládají
Sněmovna přehlasovala senátní veto a schválila nový stavební zákon. Jeho konečná podoba je výsledkem dva roky trvajícího vyjednávacího martyria, desítek změn a mnoha kompromisů. Vláda si od něj slibuje rychlejší stavební řízení a dodržování lhůt. Odpůrci varují, že vzdálí úřady občanům, a stavební řízení naopak zkomplikuje. Zeptali jsme se zástupců různých institucí na jejich názor stran přínosu nového zákona pro zrychlení výstavby.
ANKETA PEAK VOICE
Zrychlí podle vás nový stavební zákon bytovou výstavbu v Česku?
Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR
Verdikt? |
ANO |
Rekodifikace přinese zrychlení stavebního řízení na jeden rok (dnes deset i více let), zásadní snížení počtu předcházejících řízení formou integrace, snížení zbytečné byrokracie (apelace), zvýšení efektivity rozhodování, snížení zátěže pro soudy, skutečnou digitalizaci agendy státní správy a odstranění systémové podjatosti.
Příprava normy trvala téměř celé volební období, předcházela jí dlouhá analytická fáze Ministerstva pro místní rozvoj. Zákon reflektuje závěry a doporučení mezinárodní analýzy a doporučení Světové banky – nejspolehlivější cestou ke zjednodušení a zrychlení řízení bez negativního dopadu na chráněné veřejné zájmy je integrace procesů.
Nový stavební zákon pomůže občanům, podnikatelům i veřejným investorům při povolování staveb – dálnic, bytů, energetických a průmyslových staveb, rodinných domů či občanské vybavenosti.
Politická shoda ohledně nezbytnosti celý současný zkostnatělý stav stavebního práva v České republice zásadně změnit (včetně shody na většině principů) existuje již dlouho. Jediným sporem v zásadě zůstala otázka odděleného modelu státní správy. Podle Hospodářské komory ČR se tato věc stala tématem více politickým než odborným. Největší podnikatelská organizace apelovala, aby obavy o kompetence představitelů samosprávy nebyly upřednostňovány před legitimními zájmy občanů, infrastrukturních a dalších investic.
Ondřej Šťastný, vedoucí úseku analytiky Central Group
Verdikt? |
ANO |
Z našeho pohledu je jakákoliv změna současného tristního stavu změnou k lepšímu.
Současná legislativa je spojená s velkou byrokracií a povolování nových staveb se v Česku postupem let neustále komplikovalo a v současnosti je téměř paralyzované.
Nový stavební zákon vnímáme jako jeden z nutných předpokladů pro odblokování nové výstavby, a to nejen co se týká bytových domů, ale i silnic a dálnic a dalších veřejně prospěšných staveb.
VÍCE K TÉMATU:
Předvolební recept ČSSD na bydlení: za neobsazené byty dostanete pokutu
Praha se při řešení bytové krize může inspirovat Hamburkem či Vídní, klíčové je využít brownfieldy
Místo zkrácení lhůt přinese nový stavební zákon spíše opak, kritizují normu odborníci
Kamil Dunaj, ředitel developmentu společnosti Getberg
Verdikt? |
Spíše NE |
Jako developer vítáme jakoukoliv snahu o zrychlení povolovacích procesů v Česku. Mám zkušenosti ze zahraničí, kde je proces mnohem jednodušší a rychlejší, ale jedná se principiálně o jinou strukturu.
Osobně si myslím, že podle nových podmínek se vydání povolení výrazně nezrychlí. Už jenom možnost prodloužit závaznou lhůtu na vyjádření tomu moc nenapomáhá. Vždy se dá najít důvod, proč se lhůta musí prodloužit. Například bude úředník požadovat nějaké dovysvětlení nebo doložení dalšího dokumentu.
Vydání stavebního povolení také hodně ovlivňují účastníci řízení. O tom se moc nemluví. Ale „dobrý“ soused vám „umí“ prodloužit vydání stavebního povolení odvoláváním.
Také to, že některé vyjádření bude shánět stavební úřad a jiné stavebník, dává prostor k vzájemnému obviňování, že jedna nebo druhá strana není schopna dodat dané vyjádření. Veškerá vyjádření by měla obstarávat jenom jedna strana. Čím více prvků do procesu vkládáte, tím více prostoru pro nefunkčnost vzniká.
Také si úplně neumím představit, jak bude úředník argumentovat o správnosti žádosti s dotčeným orgánem. Dnes je běžnou praxí vše předem s dotčeným orgánem předjednat a vyladit a teprve poté následně podat žádost. Nově bude žádosti obstarávat úředník, kterému je v podstatě jedno, jestli stanovisko bude kladné, nebo záporné. Obávám se, že v případě záporného stanoviska bude muset stavebník stejně – ale nyní přes úředníka – přesvědčovat a ladit projekt s dotčeným organem sám. A zase jde o vložený mezičlánek, který je v podstatě nestranný, avšak je mu jedno, jestli stanovisko bude kladné nebo záporné. A právě v tom vidím největší riziko.
Jakub Brandalík, ředitel a majitel výrobce křišťálových světlovodů Lightway
Verdikt? |
ANO |
Nový stavební zákon určitě bude výstavbu urychlovat. Stavět není a nebude doménou jen těch, kteří se dokážou obrnit trpělivostí nebo dokážou ovlivňovat stavební úřady.
A to, že ne vše je v novém zákoně napsáno perfektně, neznamená, že zákon je špatný, jak tvrdí někteří kritici.