ANKETA PEAK VOICE
Je pomoc automobilovému průmyslu ze strany státu správná?
Michal Skořepa, analytik České spořitelny
Pomoc formou nového institutu příspěvku v době částečné práce je v tomto případě na místě.
Napomůže totiž zachování vztahů mezi zaměstnanci a zaměstnavateli po dobu trvání problémů. Ty mají sice jen přechodný ráz, nicméně by mohly zaměstnavatele nutit k propouštění zaměstnanců.
Významná část náhrady mzdy každého zaměstnance ovšem musí být hrazena z prostředků zaměstnavatele, který tak prokáže, že je ochoten do udržení daného zaměstnance investovat.
A jedna obecnější poznámka: příspěvky v době částečné práce jsou pro podpořené odvětví vlastně jakýmsi pojištěním hrazeným z veřejných peněz. Do budoucna bude proto velmi užitečné vést debatu o tom, zda by ta odvětví, u kterých je riziko využívání příspěvků v době částečné práce vyšší, neměla do veřejných rozpočtů na sociálních odvodech přispívat více.
Daniel Janeček, strategické poradenství PwC ČR
Kvůli aktuálnímu zastavení výroby aut může česká ekonomika jen do konce letošního roku přijít i o celé procento svého ročního HDP. Situace je tedy vážná a i když věříme, že tuzemské hospodářství má pevné základy a s tímto výpadkem se dovede vyrovnat, pomoc je na místě.
Zavedení tzv. kurzarbeitu je vhodným nástrojem, jak pomoci zejména subdodavatelům tuto situaci přečkat. Kurzarbeit by jim pomohl udržet si zaměstnance, které předtím pracně sháněli.
Zároveň je omezení výroby pravděpodobně pouze krátkodobé. Byla by proto škoda kvůli jednorázovému negativnímu efektu ohrozit stabilitu, možná i existenci úspěšných firem.
Je ale otázkou, zda by se stát měl podílet přímo navrhovanými 60 procent mezd a jak by měla být nastavena další pravidla pro získání této podpory.
Petr Kymlička, partner Moore Czech Republic
Stávající problémy automobilového průmyslu jsou důsledkem koronavirové krize jen nepřímo, vláda je však musí s ohledem na dopady na celou naši ekonomiku řešit obdobnými nástroji.
Není přitom čas vymýšlet a projednávat nové cesty, pomoc musí být prakticky okamžitá. Z tohoto pohledu je program Antivirus, který je vyzkoušený praxí a existuje pro něj dostatečný metodický aparát, jednou z mála možností, jak reagovat rychle a účinně. Podobná řešení se ostatně zvažují též v dalších zemích.
Problémem nejsou ani tak automobilky samotné, ty mají ve většině případů vytvořeny dostatečné rezervy, ale celé subdodavatelské řetězce. Navíc se ukazuje, že že nedostatky, které ochromily automobilovou výrobu, se určitě nezlepší v nejbližších týdnech.