Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovému trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví.
Za krizí oboru ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou importovaných komponent. Jde především o čipový „hladomor“, který trápí velkou část finálních výrobců osobních automobilů v Evropě.
Konkrétně v dubnu se prodeje osobních vozů v zemích EU meziročně snížily o necelých 21 procent na 684,5 tisíce vozů. Povzbudivé nejsou ani statistiky za první čtyři měsíce roku, za které se trh propadl už o 14,4 procenta, respektive o půl milionu vozů.
GRAF: Vývoj výroby aut v EU za měsíc duben
Od roku 2012 do roku 2022, v abs. počtech, procento udává meziroční srovnání.
Zdroj: ACEA
Autoprůmysl na dně?
Možná ještě lepší pohled na vývoj evropského automobilového trhu dávají roční úhrnné výsledky, podle kterých se v EU prodává méně aut než v době recese před osmi lety nebo v prvním roce pandemie.
Fakticky si trh sedmadvacítky našel v ročním vyjádření nové dno 9,2 milionu vozů. To znamená, že oproti nejlepším letům se v EU prodává o čtyři miliony aut (respektive o 30 %) méně.
Na minimu (za období 2004–2022) je Německo, Francie a Itálie – tedy největší unijní automobilové trhy, které jsou zároveň „odpovědné“ za většinu poklesu, kterým evropský automobilový trh prochází.
Ode dna se naproti tomu již odrazilo Španělsko, avšak stále jde spíše o symbolické než zásadní zlepšení tržní situace.
Situace v logistice zasahuje jednotlivé výrobce různě. Jak je vidět z výsledků jednotlivých skupin automobilek, i v situaci propadajícího se trhu dokážou někteří dynamicky růst. Tím největším příkladem je výrobce Hyundai, jehož prodeje za první čtyři měsíce roku dokonce vzrostly o 13,6 procenta.
Tlak bude pokračovat
Automobilový trh zůstane i nadále pod tlakem slabé nabídky. Ta se často vypořádává s nedostatkem komponent, rostoucími cenami komodit a energií a v neposlední řadě i s rostoucími „zelenými“ a bezpečnostními požadavky na nové vozy.
Dílčí zlepšení situace v automobilovém trhu je pravděpodobné nejdříve ve druhé polovině roku…