České firmy to letos nemají jednoduché. Letošní rok totiž tak trochu připomíná dokonalou bouři. Lodě mezi Asií a Evropou stále nestačí uspokojovat poptávky, dodávky se zpožďují, do toho rostou ceny materiálu, energií…
A také tlak na zvyšování mezd. Inflace se totiž letos dotýká každého, i zaměstnanců a nedostatek lidí na pracovním trhu firmám nedává moc možností, jak jej ustát. Pokud svým lidem nepřidají, brzy je přeplatí konkurence.
Z aktuálního průzkumu poradenské společnosti RSM vyplývá, že do konce tohoto roku plánuje přidávat ještě zhruba 39 procent oslovených společností. A zatímco některé IT firmy, farmaceutické firmy nebo společnosti z oblasti automobilového vývoje chtějí přidávat plošně ještě letos a znova i v příštím roce, v jiných – především ve službách nebo logistice – už to se zvyšováním mezd vidí pesimisticky.
„Je překvapivé, že ještě v posledním čtvrtletí 2022 téměř 40 procent firem přidává svým zaměstnancům a nečeká na začátek příštího roku. Předpokládáme, že je to důsledek podzimní valorizace platů státních zaměstnanců, která ‚změnila pravidla‘ ještě v průběhu tohoto období,“ zmiňuje Monika Marečková, řídící partnerka RSM pro Česko a Slovensko.
Zbylých více než 61 procent společností už se zvyšováním mezd skončilo pro letošní rok v jakékoliv podobě. Jde například o firmy z autoprůmyslu, dopravy nebo logistiky.
Budoucnost bude růžová?
Ohledně dalšího zvyšování mezd v následujícím roce panuje zatím poměrně velký optimismus.
SOUVISEJÍCÍ:
Firmy drtí drahé energie. V Česku raději zavřou výrobu a začnou dovážet z Polska
https://www.peak.cz/ceske-firmy-neumi-udrzet-talenty-nalakaji-na-zlate-tele-a-prijdou-o-ne-i-s-reputaci/35343/
Cena plynu prudce klesá. Česko teď bude trápit hlavně dražší teplo
Jako kompenzaci za „slabé měsíce“ chtějí nadprůměrně přidávat i firmy z ohrožených odvětví. I zde se však najdou společnosti, které deklarují, že mzdový růst byly nuceny zamrazit. 14 procent firem tedy v příštím roce další zvyšování mezd neplánuje, a to ani individuálně.
Jak ukazuje následující grafika, na růst mezd mohou v příštím roce zapomenout lidé pracující v gastru, logistice, zemědělství nebo médiích.
Naopak nejvíce si v příštím roce polepší právě v automotive, tedy paradoxně v odvětví nejvíce ohrožené krizí, nebo pak obory farmacie či segmentu luxusního zboží.
„V praxi to však může znamenat i to, že zvýšení mezd bude podmíněné propouštěním. Ostatně již dnes je redukce týmů veřejným tajemstvím většiny firem, které jsou už krizí zasažené,“ dodává k tomu Marečková.
Bude kde brát?
Z průzkumu zároveň však vyplývá, že 84 procent firem nemá vyjasněno, kde přesně na zvýšení mezd vezme. Pokud přidají svým zaměstnancům, bude to tedy s největší pravděpodobností na úkor vlastního zisku – pokud nenajdou úspory v nákladech jinde. Což může být v době nejistoty kritické.
A jak by se firmy měly v dnešní době v otázce mezd nejlépe chovat? Podle Marečkové by mzdová strategie měla vypadat opačně – mzdy nevalorizovat, jasně představit kritéria vázaná na reálný výkon společnosti. Podle nich se pak budou mzdy zvyšovat individuálně či v rámci jednotlivých týmů. A zaměstnancům kompenzovat zvyšující se náklady jiným způsobem – například optimalizací firemních benefitů.