Mohlo by vás také zajímat
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Jak ovlivní Trumponomika 2.0 vývoj kurzu koruny?
Dominik Rusinko 20. listopadu 2024Donald Trump se vrací do Bílého domu a s ním i obavy o evropskou ekonomiku. Jaké dopady by mohla mít…
Česko-britská jaderná spolupráce: Obětované české projekty a zbytečně promrhané miliardy?
Radek Škoda 19. listopadu 2024Česko-britská jaderná spolupráce nabírá na obrátkách, nicméně kvůli ní zřejmě skončí v zapomnění několik českých projektů malých modulárních reaktorů.
- ČLÁNEK
Virtuální realita proniká i do netradičních oborů. Ukáže výrobu mincí, štěpnou reakci nebo pomáhá s rehabilitací
Česko, přezdívané jako Silicon Valley virtuální reality, chce nyní po celosvětovém úspěchu rytmické hry Beat Saber nebo hokejového trenažéru Sense Arena dobýt další obory. Provedeme vás příklady úspěšného využití virtuální reality.
Kouzlo virtuální reality (VR) spočívá v její schopnosti přenést diváka do míst, která ve skutečnosti neexistují. Anebo existují, ale jsou těžko dostupná, nebo se zde dokonce nachází něco přísně střeženého a nedozírně důležitého, že je do nich běžnému smrtelníkovi vstup zakázán.
Zatímco výrobní obory celkem dobře našly přínosy virtuální reality, u některých dalších oborů je to méně obvyklé. Politika, reality a stavebnictví, zážitek z výroby mincí či návštěvy jaderného reaktoru nebo zdravotnictví představují možnosti, kde se VR začíná prosazovat.
První ze zmíněných oborů je narážkou na část kampaně kandidáta na prezidenta Karla Janečka (neúspěšného, neboť podle Nejvyššího správního soudu nedosáhl potřebného počtu 50 tisíc podpisů, pozn. red.), kterou zahájil mimo jiné i ve virtuální realitě. Jak ovšem vyzkoušela některá média, nešlo o příliš úspěšné využití VR. Lze tak očekávat, že do politiky se tato technologie ještě cpát nebude.
Vyrazit si vlastní minci
To jiné obory jsou s implementací úspěšnější. Začněme s výrobou mincí, kterou v Česku obstarává Česká mincovna. Ta chce zprostředkovat zážitek z výroby běžných mincí či medailí právě pomocí VR.
„Jako jediní pro ČNB vyrábíme oběžné korunové mince, které každý nosí v peněžence. O zážitek z jejich výroby je velký zájem, a tak jsme se rozhodli vyjít vstříc zájemcům prostřednictvím virtuální reality,“ zdůvodňuje využití moderní technologie Jaroslav Černý, marketingový manažer České mincovny.
Touto progresivní formou navíc chce společnost přiblížit a oslavit 30 let existence, kterou oslaví příští rok. „Zatím naši výrobu a produkty přibližujeme pomocí VR v pražské prodejně v Havelské ulici, kde si zájemci mohou vyzkoušet sami razit mince. Výsledná aplikace je propracovaná do nejmenších detailů – návštěvník obsluhuje při ražbě stroj úplně stejně, jako kdyby na něm opravdu pracoval,“ dodává Černý. Pokud vychytávka vzbudí u veřejnosti zájem, chce firma nabízet zážitek i v dalších prodejnách v Česku i na Slovensku.
Speciální VR aplikaci pro mincovnu vyvinula česká společnost Virtuplex specializující se na využití virtuální a rozšířené reality především v oblasti real estate, developmentu a retailu. Ale nejen tam, jak projekt mincovny ukazuje.
Virtuální procházka nemovitostí
Když už jsme se přenesli k nemovitostem, i zde si VR nachází uplatnění. „Virtuální realita pro mě představuje unikátní způsob, jak přiblížit zákazníkům zážitek z navrženého prostoru. Díky možnosti volného pohybu ve virtuálním dvojčeti budovy vnímá zákazník mnohem lépe kompozici jednotlivých místností, jejich velikost, použití materiálů i konečný design,“ přibližuje využití u návrhů staveb a případně interiérů obchodní ředitel slovenské pobočky Virtuplexu Martin Mihalec.
Ostatně pod rukama vývojářů z Virtuplexu „ožily“ mimo jiné ikonické projekty, jakými jsou OD Máj či rekonstrukce hotelu Intercontinental, a virtuální podobu získal také pavilon České republiky na EXPO 2020 v Dubaji. Úzkou spolupráci vývojáři navázali i u revitalizace Masarykova nádraží, kde spojili síly s týmem studia Zaha Hadid Architects.
Další možností v tomto oboru je i prodej či pronájem bytů, do něhož zájemce vůbec nemusí vkročit. Doby, kdy makléři prezentovali nemovitost pouze fotkami a popisem nemovitosti, jsou dávno pryč. Přechod k videím byl prvním krokem, virtuální realita pak představuje šanci, jak maximálně oslovit potenciálního zájemce. Zájem o video, virtuální a 3D prohlídky rok od roku roste, což potvrzuje i spoluzakladatel startupu Videobydlení.cz Jakub Veverka.
„Nově se nám podařilo dostat do detailu inzerátu obě varianty. A to videoprohlídku i virtuální prohlídku najednou. To je aktuálně naprostá novinka na trhu. Největší výhodou je to, že zákazník má téměř reálnou představu o dané nemovitosti, tudíž se vyfiltrují jen vážní zájemci, což šetří čas na obou stranách,“ popisuje přednosti Veverka.
Virtuální prohlídky nemovitosti zažívají velký boom a nabízí je řada realitních kanceláří nebo i developerů. Díky tomu mají klienti zase o něco blíže k tomu, aby si udělali o nemovitosti detailní představu ještě předtím, než se začnou chystat do ní investovat.
VÍCE K TÉMATU:
Nový trend: virtuální realita v zábavě. Češi ji kombinují s reálným prostředím
Jan Hájek (Zážitky.cz): Virtuální realita náš byznys neohrožuje, lidé si zatím chtějí sáhnout
Rudolf Konečný (Smarty): Nabídneme zákazníkům nové moderní prodejny včetně virtuální reality
Bezpečně do nitra reaktoru
Unikátní zážitek ve virtuální realitě přenese zájemce do nitra Jaderné elektrárny Temelín. Dostanou se tak za dvojitý plot, od rámových detektorů areálu až do kontrolovaného pásma k reaktoru. Zde se bezpečně podívají do útrob reaktoru a dozvědí se taje nukleárního štěpení.
Komentovaná virtuální prohlídka, na níž se podílela dílna pražského studia Brainz Immersive, je vhodná pro diváky všech generací a běží od léta 2021 v informačním centru JE Temelín.
Nyní je v anglicky mluvené verzi dostupná celému světu na globální vysílací platformě Oculus TV v pořadu ReakTour: The Nuclear Power Plant Experience.
„Jen za první tři měsíce provozu vidělo ReakTour téměř šest a půl tisíce diváků. Ohlasy jsou jednoznačně pozitivní. Návštěvníci jsou nadšení a často jsou překvapení samotným zážitkem i tím, jak to opravdu vypadá uvnitř jaderky i jak rozsáhlý areál je,“ říká Kateřina Bartůšková, vedoucí infocenter Skupiny ČEZ.
Pomoc pro zdraví
Virtuální realita však nemusí přinášet jen zážitky, může také pomoci zachraňovat lidské životy. V této oblasti se angažuje plzeňská firma VR Medical. Ta se se svým produktem letos dostala i do výběru těch nejlepších produktů ve virtuální realitě v oblasti zdravotnictví.
Neotřelý a vizionářský systém zdravotních rehabilitačních aplikací zaměřených na širokou paletu diagnóz pomáhá pacientům i odbornému zdravotnickému personálu při náročném procesu rehabilitace.
„Aplikace ve virtuální realitě jsou pro nás zásadní doplněk a alternativa ke klasickým rehabilitačním programům. Především u pacientů s neurologickými problémy. Pro ně je velkým přínosem postupné zvyšování rozsahu pohybu horní končetiny, zdokonalování jednotlivých úchopů, zlepšení jemné motoriky,“ oceňuje přínos VR Medical vedoucí rehabilitace léčebny dospělých ve Státních léčebných lázních Janské Lázně Anna Prunerová, kde už systém používají déle než rok.
Dalším zdravotnickým produktem využívajícím tuto moderní technologii je projekt VR AWAKE. Ten pomáhá testovat kognitivní a řečové funkce pacientů při awake kraniotomiích. Jedná se o zákrok, při kterém chirurg odstraňuje pacientovi mozkový nádor v bdělém stavu, aby nedošlo k poškození okolní tkáně.
Prostřednictvím virtuální reality dokáže nástroj VR AWAKE pacientům během zákroku pomáhat rozpoznávat objekty. A také snižovat stres a chirurgy případně včas upozornit na zhoršení zdravotního stavu.
První český VR film
Využití virtuální reality je široké, ale zatím převažuje to „zážitkové“. I když v případě prvního českého animovaného filmu ve virtuální realitě Tmání jde o zážitek více než intenzivní. Jde totiž o autobiografický animovaný film, který využívá virtuální realitu k zobrazení autentických zážitků mladého člověka s depresí.
„Přináší nejen hluboký vhled do ‚temné noci duše‘, ale i naději a cestu, jak se s nemocí vyrovnat. Na této cestě provází diváka hlavní hrdina Ondřej. Sdílíme jeho pocity při prvních depresivních epizodách na rodinném výletě v dětství, na univerzitě při snaze o perfektní výsledky i později v práci při každodenních zápasech s depresivním ‚tmáním‘. Spolu s ním divák prochází interaktivním příběhem. Může se doslova dotknout jeho světa a podat hrdinovi pomocnou ruku,“ stojí v synopsi filmu.
„Od svých přátel jsem totiž za těch více než 13 let, co mě deprese pravidelně navštěvuje, mnohokrát slyšel – já si nedovedu moc představit, co prožíváš. VR se tedy stalo skvělým prostředkem, jak na tuto otázku odpovědět,“ říká autor projektu Ondřej Moravec.
Potvrzením úspěšného využití technologie ve filmu bylo letošní vybrání snímku do soutěžní sekce Venice Immersive na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách, kde si současně odehrál svoji premiéru.