Rok 2022 donutil české firmy v souvislosti s dozvukem covidové pandemie, pokračující finanční krizí a vysokou inflací přizpůsobit se prostředí. Přes zmíněné negativní faktory však dosáhly úspěchu v evropském i globálním měřítku.
Obchodníkům firem v České republice se podařilo uzavřít přes 40 procent všech obchodů, díky čemuž se postavili na úroveň Německa. Úspěšnost českého obchodování oproti roku 2021 měla celkově rostoucí tendenci, zatímco v evropském a globálním měřítku kadence obchodů vykazovala spíše stagnaci.
Češi také za rok 2022 více než zdvojnásobili počet svých kontaktů, čímž překonali většinu evropských i světových zemí. Tato čísla, která má Peak.cz exkluzivně k dispozici, vycházejí z globálních dat estonského scale-upu Pipedrive, který kromě evropských zemí působí také v USA a v Jižní Americe. Jeho nástroj na řízení prodejů a platformu orientovanou na obchodní a marketingové specialisty využívá více než 100 000 firem po celém světě.
Magické CRM povinností
Významně se na tom podílely digitální platformy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM platformy). Firmám pomáhaly nejen v klientské komunikaci, ale i při uzavírání obchodů a v rámci interního managementu.
„Moderní CRM platformy loni ukázaly, jak výrazně se mohou podílet na úspěšnosti při uzavírání obchodů a produktivitě interních procesů ve firmách. V Česku se oproti roku 2020 uzavřelo o třetinu více obchodů a dvojnásobně se rozrostla síť kontaktů menších a středních firem,“ říká Veronika Danielová, produktová manažerka Pipedrive.
Počet celkových obchodních příležitostí loni vzrostl o 35 procent oproti roku 2020 a o 20 procent oproti roku 2021. Výrazně rovněž stoupnul počet získaných kontaktů. „To vyústilo v nové obchodní příležitosti a především v jejich úspěšný vývoj a dotažení do konce,“ dodává Danielová. Ze správného využití CRM podle ní nejvíce těží malé a střední firmy, které mají méně komplexní interní struktury a dokážou je využít k maximalizaci produktivity a efektivity v rámci interních týmů.
Statistiky startupu ukazují také důležitost správného nastavení interních procesů pomocí CRM nástrojů. Firmy díky jejich integraci a začlenění do procesů dokázaly úspěšně uzavřít více než 40 procent všech obchodních příležitostí a dokončit 14 z naplánovaných 19 obchodních aktivit.
Předčíme zbytek Evropy
Z dat Pipedrive vyplývá, že Češi mají úspěch i v mezinárodním srovnání – nejen v Evropě, ale i ve světě. České firmy sice nevykazují prudce rostoucí počet uzavřených obchodů, je to spíše pomalý trend, nicméně oproti stagnující statistické křivce z Evropy, USA i globálního trhu jde o růst.
Už před dvěma lety došlo k radikální změně, kdy protipandemická opatření od základů změnila způsob práce obchodníků a komunikaci se zákazníky. To, co si obě obchodní strany dříve musely předávat na osobních schůzkách, se postupně přesunulo do online světa.
Efektivitou obchodu Česko překonalo mimo jiné Francii, Švýcarsko či Velkou Británii a postavilo se na úroveň Německa. Za nejaktivnější měsíc celého roku se považuje březen, obchodně nejúspěšnějším dnem v týdnu je pondělí.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Jiří Havlíček (Daktela): Zákaznická komunikace stojí a padá s maily a telefonními hovory
Lidé velmi výrazně šetří. Už se ale oklepeme z nejhoršího
Odborníci: Česká ekonomika bude letos spíše jen stagnovat nebo mírně klesat
Byznysmeni hodnotí uplynulý rok jako náročný, ale pro rok 2023 jsou naladěni optimisticky
Digitalizace postupně
Odborníci se shodují, že jednoznačným trendem současnosti je digitalizace. Mít data na jednom místě je naprostý základ pro dobře fungující byznys. Aplikace si potřebují data předávat obousměrně za pomoci nativních integrací.
„Digitalizace hned nutně neznamená nasazení autonomních robotů do výroby. Firmy mohou začít postupně, podívat se na klíčové interní procesy a ty postupně zjednodušovat. Řízení obchodu není výjimkou a i zde efektivita velmi často pokulhává. Digitalizace v obchodě tak dává obrovský smysl a může znamenat odemknutí zcela nevídaného potenciálu,“ upozorňuje Martin Bazala, šéf ostravské společnosti Raynet.
Pokud tedy obchodník využívá například CRM pro správu obchodních příležitostí, měl by mít v rámci jedné platformy dostupný i například nástroj na vystavení faktur či následné řízení projektu, ideálně aby ho mohl aktivovat na jedno kliknutí a případně se do služby registrovat. Tento přístup zároveň umožňuje pokrýt veškeré potřeby obchodníků v rámci
prodejního cyklu.
Jedním z důvodů, proč dochází k automatizaci řady procesů, není jen úspora nákladů, ale i nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. „Zatímco dříve bylo cílem digitalizace zrychlení výroby a zkracování obchodních procesů, nyní se podniky snaží maximálně využívat systémy, které dokážou automatizovaně vyřizovat rutinní procesy,“ říká k tomu Petr Atanasčev, ředitel produktového marketingu Konica Minolta Business Solutions Czech.