Mohlo by vás také zajímat
Ikonické značky Stock a Škoda Auto slaví významná jubilea
Libor Akrman 12. prosince 2024Zatímco výrobce lihovin Stock Božkov letos v prosinci slaví 140 let od svého založení, kdy v italském Terstu zahájil výrobu…
V Evropě roste silný hráč ve výrobě tofu s kořeny na Slovensku
Veronika Kudrnová 16. října 2024Společnost The New Originals Company GmbH, vídeňský podnik stojící za značkou tofu a rostlinných pomazánek Lunter, výrazně rozšířila své působení…
Jednorožec Mews získal další miliardy; ČNB mírně snížila sazby a místo Síkely na MPO zřejmě Vlček aneb souhrn ekonomických událostí 39. týdne 2024
Libor Akrman 27. září 2024Vláda schválila větší schodek rozpočtu; Meta ukázala nové „virtu-brýle“; nováčkem ve vedení ČNB Jakub Seidler; české banky v pololetí v…
- ROZHOVOR
Lukáš Bartoš (Adria Gold): Čerstvé produkty Utrhni si skutečnou chuť rozšíří naše zmrzlé portfolio
Už nejen zmrzliny a mražené potraviny, ale i čerstvý sortiment. Tak se rozrůstá rodinná firma Adria Gold, která mezi výrobci zmrzliny patří v Česku k těm největším. Nově podnik, který má své sídlo na Uherskohradišťsku, rozjíždí značku „Utrhni si skutečnou chuť". A boduje jak u malých prodejců, tak i u firem, pro které přináší zajímavou nabídku firemních dárků. „Nyní se nám daří nejvíc u velkých i menších firem, které odebírají naše produkty jako dárky pro své zaměstnance a obchodní partnery," říká k tomu obchodní ředitel firmy Lukáš Bartoš.
Tradiční zmrzlinářská firma Adria Gold roztává. Tedy ne doslova, ale spíše produktově, rozšiřuje svůj okruh záběru o čerstvější sortiment pod značkou Utrhni si skutečnou chuť.
„Nový brand, který jsme začali připravovat už v době covidu, nabízí ovocné limonády, džemy, karamelové pomazánky nebo másla. Jde o úplně nový sortiment, novou značku a věříme, že nová bude i cílová skupina,“ říká v exkluzivním rozhovoru Lukáš Bartoš, obchodní ředitel Adria Brand, který má na starosti divizi Zmrzliny a nově i Utrhni si.
Adria Gold staví i na tom, že jako rodinná firma vyrostla na zmrzlině, takže nyní patří mezi přední výrobce zmrzliny v Česku, ale dodává i na další evropské trhy. Kromě zmrzliny postupně přidala do portfolia i chlazené a mražené potraviny, kterými zásobuje segment Horeca, ale i školní jídelny či další instituce.
Sám Bartoš ostatně potvrzuje rodinné vazby, když si vzal za manželku dceru majitele firmy Petra Němečka. S tchánem ale po všech stránkách vychází. „Je výborný produktový manažer a technik, kterého baví technologie, takže kdykoli byl problém s vybavením, tak dokázal radit i projektantům. Baví ho i produkt a dokáže tak hodně ovlivnit samotný vývoj. Mě zase baví obchod a lidi, čímž se vzájemně doplňujeme,“ dodává Bartoš.
Jak si v létě vede Adria a vlastně i jak si vedla loni? Covid i dopady války na Ukrajině asi dopadly i na váš byznys, ne?
Covid byl takový start a pak se to nabalovalo. Ten postcovidový rok byl ale nakonec super, většina lidí neodjela do zahraničí, takže zájem koncových zákazníků o zmrzlinu byl obrovský. O rok později v roce 2022 byla také cítit taková euforie, hlavně v době, kdy na jaře děláme ochutnávky.
Válka na Ukrajině na nás dopadla hlavně přes ceny energií. U nás energie dělá hodně, ale zhruba 25 procent nákladů nám ušetří i nově instalovaná fotovoltaika. Naší výhodou je, že můžeme přebytek energie uložit do mrazáku. Standardně mrazíme na -20° Celsia, takže když máme energii, tak zamrazíme třeba na -23° C. Letos říkáme, že už to snad bude dobré, pokud se něco nestane. Ale třeba na divizi Zmrzlina jsme ke konci září docílili oproti loňskému roku navýšení obratu o 16 procent a přiblížili jsme se tržbám 100 milionů korun. Vzhledem k tomu, jaké bylo deštivé počasí během května a části června, tak je to výsledek nad očekávání.
A srovnáte-li předcovidové roky 2018 a rok 2022?
Ve zmrzlině to byla pecka, na čemž se podepsalo více faktorů. Postupně jsme personálně posílili náš tým obchodníků, což se projevilo i ve výsledcích na Slovensku. Přibrali jsme několik nových distributorů a povedly se i marketingové kampaně. A objevilo se i poměrně dost nových provozů, které byly spokojeny s naším sortimentem. Takže se nám povedlo obrat z roku 2019 na rok 2021 zdvojnásobit. A loni obrat meziročně stoupl o zhruba 35 procent, částečně díky mírnému zdražení, ale rostli jsme i na růstu objemu. A hlavní podíl na tom nese divize zmrzliny.
U divize gastro se pak projevilo, že drahé energie a dražší vstupy přinesly zánik celé řady podniků. Nejhorší byla druhá vlna covidových uzávěrek v roce 2021, kde nás zachránila právě zmrzlina. Od té doby se gastro pomalu zvedá, ale je znát, že nechodí to restaurací tolik lidí.
Nový brand a nová cílovka
A v době útlumu jste zároveň začali pracovat na novém konceptu?
Ano, zaměřili jsme se na nový projekt, který už pomalu spouštíme. Nový brand Utrhni si skutečnou chuť, pod nímž zatím nabízíme ovocné limonády, džemy, karamelové pomazánky, másla. V plánu jsou i grilovací omáčky, dipy, zeleninové dressingy. Jde o kompletně nový sortiment, úplně novou značku, která má přilákat i novou cílovou skupinu.
Spoléháme i na to, že naši současní zmrzlinářští zákazníci nejsou jen cukrárny, ale i farmářské obchůdky nebo krámky se zdravou výživou. Takže nová část zboží je určena přesně pro ně a samozřejmě i firemní klientelu. Právě nyní se nám daří lovit nejvíce u velkých i menších firem, které odebírají naše produkty jako dárky pro své zaměstnance a obchodní partnery. Limonády už vlastně prodáváme od půli roku 2020, nicméně nyní je dáváme pod nový brand a dovymysleli jsme i další sortiment k nim.
Jak se tedy daří ten brand rozjíždět?
Napřímo ho nyní rozjíždějí naši obchodníci a vzápětí spustíme ven i celý e-shop. Jak už jsem zmínil, teď nejvíce bodujeme u firem pro vánoční dárky, takže tím eliminujeme i částečný sezónní výkyv u tržeb a v cash flow. U farmářských krámků se náš nový sortiment rovněž dobře chytil.
Jde o oddělenou divizi, nebo toto spadá po gastro oddělení?
Je to oddělené brandově, ale i gastro divize může s tímhle sortimentem obchodovat. Produkt jako takový je maloobchodního typu. Zatím jsme prodávali limonády, kde máme 11 druhů, ale prodaný objem byl poměrně nízký. Teď na úvod celého konceptu už máme zhruba 40 produktů, kromě ovocného koncentrátů na limonády, osm druhů džemů, pět šest druhů karamelu, nějaká ořechová másla. Také nabízíme asi 6 koncentrátů na horké nápoje – svařáky nebo punče. V sortimentu máme i kávu, ale zde spolupracujeme s regionálním sousedem Coffeespotem.
Tím, že se Coffeespot spojil s Čokoládovnami Janek, tak se nabízí i další možnosti spolupráce?
Pro koncový prodej od nich bereme jen kávu. Ale třeba realizujeme společné objednávky na ořechy, i když vlastně tak trochu děláme konkurenční výrobky. Oni navíc používají technologii Mikron, což je technologie, která umožňuje rozemlít ořechy zcela najemno, což zase využijeme my. A společně vlastně už nějaký čas děláme zmrzlinu. Jde ale o produkty na pozadí, kde si pomáháme.
Na potenciálu v Horeca segmentu ještě nejsme
Jak si stojí tedy váš třetí segment Horeca atd., který zmiňujeme zatím jen okrajově?
Letos se u tohoto segmentu budeme obratově pohybovat na úrovni 140 milionů korun. Potenciál přitom vidím tak na úrovní 200 milionů, tam se chceme dostat. Na této úrovni bychom měli dokázat držet kvalitu a úroveň služeb, protože jde o obchodní rádius ve vzdálenosti zhruba 150 km od firmy, odkud zásobujeme podniky.
Za sebe musím říci, že jsme naplánovali, že letošní odbyt na zmrzlinách meziročně poroste o více než 20 procent. Obchodníci sice trochu kroutili hlavami, ale říkal jsem jim: „pojďme to zkusit“. Na druhou stranu jsme relativně malý kolektiv, který ale funguje opravdu super. Jako jedni z mála – a tím se netajíme – platíme obchodníky ze zisku, na Horeca divizi i té zmrzlinářské. Zdůrazňuji ne z obratu, ale ze zisku, takže každý obchodník si musí rozmyslet, jestli dá někomu ze svých odběratelů slevu. Navzdory ne úplně ideálnímu počasí zkraje sezony, inflaci a situaci ve světě je růst o 16 procent až neuvěřitelný.
Používáte speciální vakuovou technologii při zpracování surovin. Rozvíjíte nějak dále techniku výroby?
Máte pravdu, asi největší technologický skok před pár lety přišel s přechodem na zmíněnou vakuovou linku. Zatím to v České republice, pokud vím, stále nikdo jiný nemá. Přitom je zde celá řada firem, i větších, které by si to mohly dovolit, ale samotným nákupem teprve vše začíná. Je to hlavně o vývoji produktů, které chcete dělat kvalitně. Když jsme linku koupili, tak jsme se rok učili s ní pracovat, než z ní vylezl finální produkt.
Zároveň nám to vyneslo dobrou pověst specialistů na ovoce a uchování jeho vlastností i po zpracování. I proto jsme vlastně pojmenovali nový brand Utrhni, který se drží právě myšlenky zaměření na čerstvost a původní chuť ovoce. A i pro tuto značku – vlastně vše – děláme vakuově, ořechy i třeba karamel. Výhodou linky je také rychlost konzervace, díky které dokážeme uchovat chuť výrobku. Od ledna máme i lepší plnicí provoz, částečně jsme zautomatizovali i balení, což nám ušetří čas i lidskou sílu.
Cenová spirála překvapila
Začátkem roku citelně zdražil cukr, to se muselo odrazit ve výrobě, ne?
Kdybych to věděl rok dopředu, tak nakoupím cukr na investici. Cena během pár týdnů vzrostla více než desetinásobně. S takovou čirou spekulací jsme nedokázali vůbec počítat, některé cukrovary se s námi ani nebavily, že by nám prodali 200 tun cukru. Osobně jsem neviděl důvod pro takovou cenovou spirálu, protože hlavní sklizeň probíhá od konce léta do podzimu. Takže loni se sklízelo ještě při nízkých výrobní cenách i levném benzinu, a tehdy ještě levných energiích.
Asi svůj díl na tom měla i zvýšená poptávka, což jsme nejprve pocítili u obalů, ale postupně se to přeneslo i do dalších oblastí, včetně zmíněného cukru. A tím, jak se raději chtěli všichni předzásobit z obavy, že něco nebude, tak ceny letěly vzhůru. V roce 2021 stál kilogram cukru 11-12 korun, letos na jaře to byl skoro trojnásobek. My jsme stihli v květnu objednat ještě celkem výhodně, ale nakonec jsme vystačili s vlastními zásobami. Ročně spotřebujeme přes 200 tun cukru, což je hodně peněz.
Tím, že ceny cukru ale i dalších věcí šly nahoru, museli jste také zdražovat? A pokud ano, tak o kolik?
Na letošní sezonu jsme podražili zhruba o 30 procent. A u některých věcí jsme si stáhli i marži, aby ten cenový šok nebyl pro zákazníky tak velký. Ale věříme, že se vše zklidní, minimálně u energií je to již patrné. Také jsme se surovinově i předzásobili a navýšili skladové zásoby na trojnásobek oproti předchozímu roku. Takže zatímco předtím jsme měli zásoby na dva měsíce výroby, tak letos to bylo na čtyři měsíce. Část zisku jsme zkrátka překlopili do zásob. Bylo to hodně kalkulování, tolik toho co jsem napočítal za poslední 2 roky, jsem nenapočítal za celou dobu předtím. (úsměv)
Míříme do Dubaje
Jak se daří odbytu vaší produkce v zahraničí?
V posledních letech nám jde hlavně dobře Slovensko. Do jisté míry to souvisí s interními věcmi, vylepšili jsme tam personální obsazení, ale rostl i zájem zákazníků. Slováci milují kopečkovou zmrzlinu. Odbyt tam je, což je i důsledek turismu, ale už v době covidu jsme se tam dokázali prosadit. Na prodejní jednotku tam dokonce máme lepší výkon než u nás, což je ale důsledek větší konkurence v naší republice.
A co se týká dalších zemí – Německo se teprve pomalu rozjíždí, jednáme tam s několika regionálními distributory, aby nás zastupovali. Rok od roku začíná být zajímavější i Rakousko, ale obě země zatím přinášejí tržby na úrovni jednotek milionů korun, což je v kontextu celkových tržeb zanedbatelné.
A nějaká úplně nová destinace se rýsuje?
Nově řešíme Dubaj, kde už jsme se domluvili s distributorem, který už se spojuje přímo s prodejci a vidíme, že tam je velký potenciál a zájem. Oni jsou zvyklí obchodovat, jde o výhradně importní zemi. Určitým problémem jsou celní a dovozní podmínky, ale to vše lze vyřešit. Věříme, že se tam uchytíme již letos a odjede tam první kontejner se zmrzlinou.