Mohlo by vás také zajímat
Tykač posiluje v Asii; e-shop CZC.cz jde pod Allegro a Mars kupuje výrobce Pringels aneb souhrn ekonomických událostí 33. týdne 2024
Libor Akrman 17. srpna 2024Křetínský chce s EPH většinu ve Slovenských elektrárnách; inflace v Česku mírně vzrostla; Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny;…
Jaderný tendr pro Korejce; EU dál povede von der Leyenová a BMW jde do Mošnova aneb souhrn ekonomických událostí 29. týdne 2024
Libor Akrman 19. července 2024Svět postihl obří IT výpadek; nový majitel Vítkovických sléváren na obzoru; tištěné Lidové noviny končí; Electro World se už sune…
Schválená dividenda ČEZ; další snížení sazeb ČNB a hodnota Amazonu poprvé nad 2 biliony dolarů aneb souhrn ekonomických událostí 26. týdne 2024
Libor Akrman 28. června 2024Divize Vista Outdoor vyjde Strnada dráže; Dánové zdaní chov prasat a skotu; v Bílině skončí těžba už v r. 2030;…
- ČLÁNEK
Hodně drahá mise. Jak chce Musk kolonizovat Mars?
Elon Musk více než dvě dekády rozvíjí svou vesmírnou firmu SpaceX. Prvotním impulzem k jejímu založení byla kolonizace Marsu. Jak daleko k realizaci je tento plán? Kromě technických a etických otázek zůstávají největší neznámou finance, které budou nutné k osídlení rudé planety.
Kolonizace Marsu zatím představuje pro lidstvo velký oříšek. I „pouhé“ přistání na Měsíci musela americká NASA odložit o jeden rok, protože modul pro astronauty ztrácel palivo. Na Měsíci by Američané měli s lidskou posádkou přistát opět v roce 2026. Naposledy se po povrchu Měsíce procházel člověk v roce 1972.
Není bez zajímavosti, že i v případě mise Artemis spoléhá NASA na soukromou společnost SpaceX Elona Muska. Ta má kromě přípravy lunárního přistávacího modulu vynést astronauty do vesmíru prostřednictvím nosné rakety Super Heavy, jež je spojena s kosmickou lodí Starship.
I když oba testy této rakety skončily explozí, Muskova vesmírná firma tvrdí, že je to pozitivní výsledek. Získala při těchto pokusech nové poznatky, jak se dobrat ke konečnému úspěchu. Další test největší nosné rakety v historii lidstva s integrovanou kosmickou lodí má proběhnout už letos v únoru.
Pokud se ale vrátíme k založení společnosti SpaceX do roku 2002, Muskovým hlavním cílem bylo kolonizovat Mars. Ale ani po 22 letech není jasné, kolik tento cíl bude stát a kdy se nakonec uskuteční.
Cesta na Mars trvá devět měsíců
Jedná se vskutku o velmi ambiciózní cíl, protože rudá planeta je od Země vzdálena v rozmezí 56 až 400 milionů kilometrů, podle toho, jak daleko od Slunce se obě planety nacházejí. Podle NASA by „jednosměrná“ cesta měla trvat devět měsíců.
Cesta tam i zpět pak 21 měsíců, protože se musí tři měsíce čekat na Marsu, než nastane vhodná doba na návrat na Zemi. I proto Musk varuje, že mise na rudou planetu bude jen pro silné povahy, které musí počítat s tím, že se už nemusí vrátit.
Americká vytrvalost |
Perseverance (česky Vytrvalost) je vozítko neboli rover, jež je součástí mise Mars 2020 americké NASA. K vynesení do vesmíru došlo 30. července 2020, k Marsu kapsle s vozítkem doputovala 17. února 2021. Rover úspěšně přistál následující den. Sondu vyrobila kalifornská NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL), která ji zároveň ovládá ze svého řídicího střediska. Cena roveru se odhaduje na 2,8 miliardy dolarů, další náklady projektu na 1,8 miliardy dolarů. Mise měla původně trvat jeden marťanský rok, což je 687 pozemských dní (1 rok a 322 dní), byla ovšem prodloužena a k 12. lednu trvá 1058 pozemských dní (2 roky a 328 dní). Zdroj: Wikipedia |
Pokud srovnáme vesmírné lety na Měsíc, jedná se z pohledu vzdálenosti od Země o úplně jinou disciplínu. Cesta na přirozenou družici Země trvá jen tři dny, protože je vzdálena od Země 384 tisíc kilometrů.
Za kolik?
Rozdíl je i v nákladech. Cena programu Artemis má do roku 2025 spolykat 93 miliard dolarů, což znamená více než dva biliony korun. Mise k Marsu bude samozřejmě o nějaký řád dražší.
Miliardář Musk ale o kolonizaci Marsu několikrát hovořil jako o hotové věci.
„Pokud se na Zemi stane něco hrozného, ať už způsobeného lidmi, nebo přírodní katastrofou, chceme mít ‚pojištění‘ pro další život,“ prohlásil například loni v srpnu. Známý je také jeho výrok o tom, že chce zemřít na rudé planetě.
Kolik to bude celé stát?
Přitom ani nejbohatší člověk planety se zatím neodvážil říct, na kolik celá mise k Marsu s lidskou posádkou přijde. Jako jisté měřítko nákladů může posloužit velkolepý americký program Apollo, probíhající v letech 1961 až 1972. Během něj se realizovalo šest přistání na Měsíci s celkem dvanácti astronauty.
V dnešních cenách suma přesáhla 280 miliard dolarů. Americký rozpočet tehdy musel dávat na vesmírný program až čtyři procenta z amerického státního rozpočtu. V posledních letech na něj přitom jde méně než polovina procenta.
VÍCE K TÉMATU:
Konec ruského Bajkonuru? Kazachstán už nechce sloužit Putinově říši
NASA již staví obydlí pro pobyt na Marsu, využila 3D tisk
Financování mise na Mars mají pomoci další Muskovy iniciativy. Například z projektu vesmírného internetu Starlink. Nejbohatší muž světa by rovněž mohl něco přidat ze svého osobního jmění, které časopis Forbes vyčíslil na 230 miliard dolarů. Očekává se také, že by cestu na Mars mohly částečně financovat banky a fondy rizikového kapitálu.
Další otázka spočívá v tom, zda lze v následujících dekádách vydělávat peníze přímo na kolonizaci rudé planety. Michael Mayer z programu NASA pro výzkum Marsu míní, že prvních sto let kolonizace čtvrté planety od Slunce bude ekonomicky nerentabilních.
Terraforming aneb jak změnit atmosféru na Marsu
Miliardář Musk alespoň v teoretické rovině spřádá plány, jak z Marsu vytvořit atraktivní destinaci pro dlouhodobou přítomnost člověka. Jde o koncepci takzvaného terraformingu, při kterém kolonizátoři začnou do atmosféry rudé planety pumpovat skleníkové plyny. Tím by se atmosféra Marsu měla stát hustší, což by vytvořilo pohostinnější podmínky pro život. Jednou z úvah bylo i to, že by člověk na planetu svrhl několik jaderných bomb.
Meyer ale ke konceptu terraformingu střízlivě uvádí, že se jedná zejména o formu intelektuálního cvičení. Podle něj bude velmi obtížné vytvořit na Marsu podmínky podobné Zemi zejména kvůli nedostatku vody, která se na planetě vyskytuje ve velmi malém množství. Navíc podobné plány by si vyžádaly obrovské finanční částky.
Na nehostinné planetě pravděpodobně nejsou ani nerosty, které by se vyplatilo transportovat zpět na Zemi. Vybudování jakékoliv infrastruktury bude cenné jen pro potenciální osadníky. Odborník z NASA ale nezavrhuje myšlenku vesmírné turistiky, která by jednou mohla fungovat jako obchodní model pro soukromé společnosti.