Mohlo by vás také zajímat
Úroveň angličtiny se u Čechů dál zhoršuje, říká ředitelka agentury Skřivánek Bronislava Chudobová
Jan Strouhal 16. listopadu 2022Čeští středoškoláci patří k premiantům k Evropě, když se učí minimálně dva jazyky. Ale úroveň toho, jak ve finále cizí…
Místo, kde se rodí (nejen) bankovky, již vstoupilo do digitální éry, říká ředitel STC
Libor Akrman 30. listopadu 2021Ve Státní tiskárně cenin stále používají tradiční postupy, jako je například ruční rytina pro techniku hlubotisku. Potřeby trhu a technologický…
Divoký rozjezd Coinbase, zelená pro vjezd PPF do Monety a Áčka se řítí na Západ aneb souhrn událostí 15. týdne
Libor Akrman, Veronika Kudrnová 16. dubna 2021PPF může navýšit podíl v Monetě; Áčka chystají expanzi na západ; ÚOHS povolil fúzi Raiffeisenbank s Equa Bank; Kofola hlásí…
- Rozhovor
Karolína Topolová (AAA Auto): Sázka na retro značku Mototechna nám vyšla
V době doznívající globální ekonomické krize, kdy lidé více zvažovali své nákupy, AAA Auto zaplnilo tržní mezeru mezi prodeji nových a ojetých vozů. Poptávku zákazníků po zánovních automobilech dokázala firma využít pro vybudování zcela nového segmentu. Za pět let se pod značkou Mototechna prodalo více než 35 tisíc zánovních vozů, což z ní v rámci tohoto segmentu činí největšího prodejce ve střední a východní Evropě.
Obnovená tradiční česká značka Mototechna, kterou lidé znají jako obchodníka s auty ještě z dob socialistického Československa, slaví pětileté výročí.
V roce 2012 značku koupila společnost AAA Auto a vyčlenila pod ni prodej zánovních a referenčních vozů.
„Při koupi nostalgicky známé značky jsme měli šťastnou ruku. Mototechnu si lidé pamatují ještě z dob komunismu. Byla symbolem pro tehdy nedostatková nová auta, na která se s žádankami stály dlouhé fronty,“ říká generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Karolína Topolová |
Získala magisterský titul na Univerzitě J. A. Komenského v oboru vzdělávání dospělých. Profesní kariéru zahájila v hotelu Prague Hilton Atrium, kde pracovala jako programová manažerka. V roce 1998 založila call centrum v AAA Auto a později se stala personální ředitelkou firmy. Post generální ředitelky AAA Auto zastává od července 2012. |
Hodnotila byste nákup retro značky Mototechna jako impulsivní nebo naopak velmi diskutovaný a promyšlený?
Osobně jsem její koupi brala jako obrovskou příležitost. Sama bych se nerozhodovala ani vteřinu. Hned jsem věděla, že musí být jednou z dalších značek v našem portfoliu. Tehdejší majitel a zakladatel skupiny AAA Auto Anthony James Denny ale v první chvíli její nákup zcela odmítl. Je Australan, a proto neznal a nechápal pocit nostalgie, kterou mají Češi ve vztahu k retro značkám. Vyjádřil se ve smyslu, že nemá zájem a ani nevidí důvod pokoušet se o její zmrtvýchvstání. V tu chvíli jsem cítila, jakoby mnou projel elektrický blesk.
Rozhodly emoce
Jakými argumenty jste nakonec bývalého majitele udolala?
Vysvětlila jsem mu, že lidé v minulosti neříkali, že jedou s autem do servisu ale do Mototechny. Stejně, když si pořizovali džíny, říkali, že si kupují rifle, ať už šlo o jakékoli značky. Takže jsem mu vysvětlila, že bych chtěla, aby když si někdo půjde koupit zánovní vůz, tak aby opět zaznívalo, že pro něj půjde do Mototechny.
Udělali jsme si rychlý průzkum, jak lidé tuto tradiční českou značku vnímají, jaké emoce v nich vyvolává, což se nakonec stalo i stěžejním argumentem v diskusi. Rozhodly emoce a pozitivní vzpomínky. Nabídka přišla ve správný moment, kdy globální ekonomická krize prorůstala i do naší ekonomiky. Prodeje nových aut se propadaly, prodeje ojetin stagnovaly a my zánovními vozy zaplnili mezeru mezi nákupem ojetiny a novým vozem.
Říkáte pozitivní emoce, ale ve mně osobně dlouhé fronty, pořadníky a noci strávené před autosalony nic příjemného nevyvolávají…
Špatné věci zapomínáme. Lidé mají Mototechnu spojenu s tím, že díky ní dostáli svého snu. Mnohdy si jejím prostřednictvím pořídili své první auto.
Mototechna byla jediné místo, kde si ho Češi mohli koupit, kde mohli sehnat náhradní díly nebo vozy servisovat. Jiná možnost prostě nebyla. Proto je ono nostalgické vnímání značky spíše spojeno se vzpomínkami na jejich první auto a motoristické zážitky.
V mládí jsem se zařekla, že už nikdy si nekoupím nové auto.
Když jsme u vzpomínek na nové auto, jaké bylo to vaše?
V roce 1995 jsem se zamilovala do nového Fordu KA a objednala si ho. Jenže tehdy se na něj čekalo osm měsíců. V mezičase už jsem auto moc potřebovala, a tak mě zlomil prodejce Volkswagenu, který mi prodal VW Polo. Nicméně to mi po třech týdnech užívání odcizili, takže moc pozitivních vzpomínek na své první vlastní auto nemám. Tratila jsem na něm spoustu peněz. Nakonec přeci jen došlo na vysněný Ford KA, s nímž jsem jezdila asi pět let. Moc jsem si ho užila, ale pak jsem ho prodala s ohromnou ztrátou a tím se zařekla, že už si nikdy nové auto nekoupím. První řidičské zkušenosti jsem sbírala v bratrově Oltcitu a kamarádky Fiatu 126, kterému se přezdívalo Maluch.
Slib nepořídit si nové auto držíte dodnes?
Posledních 20 let jezdím se služebním vozem ale druhé auto do rodiny kupujeme vždy ojeté. Manžel si vždy pořizuje vůz, který měl v minulosti významnou hodnotu, ale už ji ztratil. Z našeho pohledu jde o chytrý nákup.
V čem momentálně jezdíte?
Mám Mercedes-Benz GLS, což je bezpečné rodinné SUV s automatickou převodovkou. Vozím svoji malou dcerku, takže o bezpečnost mi jde především.
Češi už chápou auta jako spotřební zboží
S obnovením značky jste trefili dobu. Jak se ale vyvíjí trh se zánovními vozy v době, kdy se naopak české ekonomice velmi daří a roste i ochota lidí kupovat si nová auta?
Ono to spolu velmi souvisí. Jakmile se rozpohybuje trh s novými vozy, rozpohybuje se i trh s ojetinami a zánovními vozy. Každý rok rosteme dvouciferným tempem, protože Češi se v době krize naučili počítat. Vědí, proč se jim nákup zánovního vozu vyplatí více než toho nového. I když si nové auto mohou dovolit, tak už nechtějí platit tolik peněz za něco, co rychle ztratí hodnotu. Začínají chápat, že auta jsou spotřební zboží. Nevyděláte na nich. V době aktivního používání pouze ztrácí na hodnotě. Až když se stanou veterány, jejich tržní hodnota roste.
My jim nabízíme dobrou alternativu, auto s parametry nového vozu až o 40 procent levněji. V Mototechně prodáváme auta do dvou let stáří s nájezdem maximálně 50 tisíc kilometrů. Naší největší výhodou oproti dealerům nových vozů je to, že si u nás zákazník může vybrat auto z mnoha značek. Skladem máme permanentně 1200 aut v Česku a 300 na Slovensku, většinou v té nejlepší výbavě a s vozem mohou okamžitě odjet. Odpadá několikaměsíční čekání než auto sjede z výrobní linky.
Vnímáte nějaké další trendy na českém trhu s automobily?
V posledních letech i díky kurzu koruny vůči euru byl velmi významný export vozů do zahraničí a naopak významného navýšení dovozu vozů starších 10 let do Česka. Novější auta naopak šla do západní Evropy, což z České republiky činilo takové odkladiště nekvalitních vozů z celé Evropy. Nicméně v dnešní době je trend opačný, většina zánovních vozů do dvou let stáří už zůstává na našem trhu. Zlepšuje se kvalita vozového parku v Česku, což je velmi pozitivní.
Sedany Češi nechtějí
Kolik vozů jste za pět let činnosti pod značkou Mototechna prodali?
Máme za sebou extrémně pozitivní roky. V průběhu loňského roku se nám podařilo zdvojnásobit počet prodaných automobilů. Celkově už jezdí po českých a slovenských silnicích 35 tisíc aut z Mototechny. Průměrná cena prodaného vozu byla na 407 tisíc korun. Jen pro srovnání průměrná cena ojetého auta v Česku je 190 tisíc korun.
Které značky se nejlépe prodávají?
Nejprodávanější jsou automobily značky Škoda s modely Fabia, Octavia a Rapid. Na druhém místě je Hyundai s modely i30 a ix35 a pak vozy značky Kia a Renault. Prémiový segment táhne značka BMW (hlavně řady 5 nebo x5), poté Mercedes a Audi. Většina (82 procent) prodaných vozů má manuální převodovku. V Česku i na Slovensku jsou v oblibě praktické vozy, aby se toho hodně vešlo do kufru. Nejprodávanější jsou tak karosářské verze hatchback, SUV a kombi. Na rozdíl od trendu v západní Evropě si Češi sedany neoblíbili.
TABULKA: Nejprodávanější zánovní modely aut v roce 2017
1. | Škoda Fabia |
2. | Hyundai i30 |
3. | Škoda Octavia |
4. | Škoda Rapid |
5. | Dacia Duster |
6. | Škoda Yeti |
7. | Kia Ceed |
8. | Renault Megane |
9. | Nissan Juke |
10. | Kia Sportage |
Zdroj: Mototechna
Jakým tempem roste prémiový segment?
U prémiových značek vidíme velký nárůst u veškerých SUV vozů. Jinak prodeje táhnou hlavně vozy střední třídy. Třetinu našich prodejů generuje značka Škoda. Rostou i prodeje značky Kia, Nissan, Ford, Opel a VW. Největšími skokany jsou korejské značky Kia a Hyundai, které jsou velmi na vzestupu, což je dáno jejich pořizovací cenou, která je znatelně nižší než cena japonských nebo německých značek.
Češi začínají chápat, že auta jen ztrácí na hodnotě.
Jaký nejluxusnější vůz jste pod značkou Mototechna prodali?
Pominuli všechna Ferrari, Porsche a Bentey, tak byla Tesla model S v hodnotě přes tři miliony korun.
Praha si zaslouží samostatnou pobočku
Jaké jsou plány Mototechny pro příští rok?
Chceme udržet podobné tempo růstu jako letos. V Česku a na Slovensku bychom chtěli příští rok prodat asi 20 tisíc aut, konkrétně v ČR asi 15 500 a na Slovensku 4 600 vozů. Intenzivně hledáme místo pro samostatnou pobočku Mototechny v Praze. Pracujeme i na rozšiřování našich finančních produktů, a to nejen pro právnické ale i fyzické osoby. Variantu operativního leasingu bychom chtěli vedle firemních zákazníků zpřístupnit i fyzickým osobám. Nedávno jsme ve spolupráci s Českou spořitelnou spustili nový finanční produkt s názvem Puzzle, který umožňuje zákazníkovi odjet autem za totožných podmínek jako je operativní leasing, kdy platíte pravidelné měsíční splátky a po roce či dvou auto vrátíte, odejdete s jiným nebo ho odkoupíte za zůstatkovou hodnotu.
Jakou konkurenční výhodu máte oproti ostatním dealerům zánovních vozů?
Z pozice největšího prodejce ojetin ve střední a východní Evropě spolupracujeme s leasingovými společnostmi i dealery nových vozů. Nákupy plánujeme velmi dlouho dopředu, nakupujeme velké balíky nových vozů a často je obměňujeme.
Využíváme je jako služební auta v rámci skupiny AAA Auto nebo v rámci partnerství s nejvyšší fotbalovou ligou – HET ligou. Fotbalové kluby, hráči i funkcionáři už přes rok od nás mají k dispozici pravidelně přes 100 vozů různých značek a modelů. Celkem se jich už v rámci spolupráce „protočilo“ na 270.
Naše hlavní know-how je v tom, že víme, jaká auta se budou prodávat, o jaké specifikace, výbavy a kombinace bude za několik měsíců zájem. A dokážeme je rychle získat. Navíc tím, že jsme největší, máme i lepší ceny. Poptávka po zánovních autech je obrovská, vozy jsou velmi rychle prodejné.
Plánujete expanzi značky Mototechna i třeba na polský trh?
Zatím ne. Soustředíme se na Česko a Slovensko.
Čekají vás v rámci skupiny AAA Auto nějaké další akvizice značek?
Akvizice určitě ne. Naše nejbližší plány jsou zlomit expanzi pobočkové sítě AAA Auto v Polsku. Momentálně máme na tamním trhu tři pobočky, během příštího roku tam chceme otevřít další minimálně dvě až pět.