Na světě žije 7,5 miliardy lidí (kdo by to chtěl úplně přesně, ať se podívá na stránky serveru Worldometers, pozn. red.) a z nich téměř každý sedmý má mobilní telefon iPhone. Respektive mohl by mít, kdybychom počet lidí podělili počtem prodaných iPhonů.
Letos koncem července oznámil jejich výrobce, firma Apple, že prodala už miliardu kusů. A lze čekat, že další nárůst prodejů přijde s novými modely představenými tento týden – iPhone 8 a 8 Plus. A především s luxusním iPhonem X, přestože jeho cena bude začínat na 999 dolarech za kus.
Kdo si na něj už šetří, si nicméně počká až do začátku listopadu, kdy se nový model dostane na trh.
VIDEO: Seznamte se: iPhone X
Zdroj: YouTube.com, The Verge
Pojďme se ale podívat na iPhone jako na fenomén, díky němuž je firma Apple tam, kde je. Nejhodnotnější firmou světa, jejíž valuace de facto stále roste, přičemž aktuálně je na úrovni 830 miliard dolarů.
Diverzifikace tržeb Apple
V roce 2016, podíly jednotlivých divizí jsou v procentech. |
|
Apple má každoročně tržby v řádu několika set miliard dolarů, za loňský fiskální rok (končil v září 2016, pozn. red.) utržil 215,7 miliardy dolarů a dosáhl zisku 45,7 miliardy dolarů. O rok dříve dosáhly jeho tržby 233,7 miliardy a zisk 53,4 miliardy dolarů.
Podle odborníků byl však loňský pokles jen dočasný, zaprvé ještě nebyl tolik patrný nástup sedmičkové řady, a navíc pokles zaznamenaly všechny produktové divize. Každopádně výsledky Apple jsou jednoznačně navázány na prodej iPhonů.
Ty se totiž na celkových tržbách podílejí více než dvěma třetinami. Navíc firma není příliš úspěšná na obřích trzích – v Indii a Číně. Právě modely 8, 8 Plus a především X by měly prodeje „nakopnout“.
GRAF: Vývoj tržeb společnosti Apple
Jde o tržby za jednotlivé fiskální roky, v miliardách dolarů.
* U fiskálního roku 2017 jde o tržby za tři čtvrtletí.
Zdroj: Apple
Purpurový výrobek
Málokdo asi ví, že iPhone své jméno získal až později. V době jeho vývoje používali vývojáři kódové jméno Purple (purpurový). A tu část firemních prostor, kde pracovali, nazývali Purple Dorm (Purpurová sekce).
A sám Steve Jobs uvažoval i o tom, že mobily ponesou název iPad, který později použil pro pojmenování tabletu. Ale ani když byl vybrán název iPhone, nešlo vše hladce. Obchodní a ochrannou značku názvu totiž vlastnila společnost Cisco. Jobs si ji navzdory tomu „uzmul“, což později musel diplomaticky (i finančně) urovnat.
Další zajímavostí je, že iPhone neměl být jen dotykový, ale měl původně mít také klávesnici. Dlouho totiž panovaly obavy, že revoluční ovládání uživatelé nepřijmou. Opak je ale pravdou.
Pojďte si nyní projít časovou osu, jak šly jednotlivé modely během uplynulého desetiletí na trh.
Celá představovací akce Applu často připomínala legendárního vizionáře a zakladatele firmy Steva Jobse. Prezentace se totiž uskutečnila v novém sídle v Cupertinu v Divadle Steva Jobse, kam zamířili novináři a hosté poprvé.
Více o novém sídle Apple Park můžete číst ZDE
„Duch Steva Jobse… bude vždycky jasná DNA společnosti Apple,“ prohlásil Cook s očividným zaváháním. Bylo vidět, že měl ke spoluzakladateli amerického počítačového gigantu blízko a že jeho smrt je pro něj i po letech bolavé téma.
A ani když končilo poslední představování novinek Apple, neodpustil si šéf firmy Tim Cook poslední vzpomínku na Jobse.
„Pracovali jsme opravdu tvrdě, abychom vytvořili úžasné věci. A doufám, že si zamilujete to, co jsme dnes představili. Myslím, že Steve by byl opravdu pyšný,“ prohlásil Cook na závěr.