Konec dieselových motorů. Podobné a další titulky se ještě donedávna objevovaly především kvůli emisnímu skandálu automobilky Volkswagen, ale také kvůli nástupu elektromobilů, které by postupně měly vytlačovat ty klasické, včetně dieselových.
Nicméně se zdá, že vše špatné je zapomenuto. Američané začínají dieselům znovu přicházet na chuť. Důvodem je jejich lepší výkonnost a nižší spotřeba.
Na rozdíl od doby před necelými třemi lety, kdy aféra s falšováním emisí u dieselových motorů vozů s VW ve znaku vypukla, se američtí výrobci snaží opanovat domácí trh tímto typem motorů.
Dieselová ofenziva
Je to jen pár dní, co automobilka Ford představila svůj model obřího pick-upu F-150 s novým pohonem, kterým je třílitrový diesel. Celým názvem F-150 Power Stroke Diesel by měl na své korbě uvézt necelou tunu. Tažná kapacita pak přesahuje pět tun, což z něj činí ideální variantu pro tahání obytných přívěsů, které jsou v Americe tolik populární.
VIDEO: Ford F-150 v nové dieselové variantě
Zdroj: YouTube.com
A jak nedávno upozornila agentura Reuters, diesely jsou hlasitě skloňovány i na autosalonu v Detroitu, který právě probíhá.
VÍCE K TÉMATU:
Dieselové motory nejsou na odpis. Svůj podíl na tom mohou mít i Češi
Soumrak nad diesely? Němci je už nechtějí a automobilky řeší, co s tím
Kromě Fordu oznámila svoje dieselové plány i další americká automobilka General Motors (GM). Od roku 2019 chce nabízet v této variantě pick-up Chevrolet Silverado. Již nyní dieselové motory nabízí u modelů Equinox, Cruze, Colorado a Express.
Jak v Detroitu podotkl Mark Reuss, produktový ředitel GM, jeho firma za dieselovou aféru nemůže a dokáže se s emisními požadavky u tohoto typu motorů vypořádat. „Víme dobře, jak to řešit, jsme přední značkou pro diesel. Jde o hodně, ale když víte, jak na to, tak to funguje,“ řekl novinářům na úvod autosalonu.
Naftová renesance automobilového trhu
Prostor pro spalovací motory na americkém trhu rozhodně je. Podle serveru Hybridcars.com tvoří jen zhruba jedno procento celkových amerických prodejů, přičemž téměř polovinu těchto prodejů představují vozy značky Ford.
Svůj díl nese i aféra Dieselgate. Za celý loňský rok se podle serveru prodalo 94 810 dieselových vozů, přičemž oproti roku 2016 prodeje poklesly o 19 procent.
Na rozdíl od amerických automobilek Volkswagen v Detroitu potvrdil, že s diesely na americkém trhu nepočítá. „V této zemi jsme s diesely definitivně skončili,“ citovala agentura Reuters Hinricha Woebckena, šéfa automobilky pro Severní Ameriku.
Dozvuky Dieselgate
UŽ JSTE SI OBJEDNALI?
|
|
Pole „čistých dieselů“ automobilka v Americe vyklidila před dvěma a půl lety. Těsně před skandálem, který vypukl v září 2015, přitom ještě byly k vidění reklamy, které propagovaly naftový pohon.
Detroitský zájem o vznětové motory i plány amerických automobilek přinesl také ironickou poznámku německého deníku Handelsblatt, upozornil server Euro.cz.
V segmentu užitkových vozů německé automobilky prakticky nejsou na americkém trhu zastoupeny. Americkým zákazníkům němečtí výrobci nabízejí hlavně těžké SUV. Například firma BMW loni v USA prodala 300 tisíc vozů, pouze deset tisíc z nich mělo naftový motor.