Mohlo by vás také zajímat
Google už není teenager a Amazon zas miliardář, nýbrž bilionář aneb souhrn událostí 36. týdne
Libor Akrman, Veronika Kudrnová 8. září 2018Kdo následoval Apple mezi bilionové společnosti, jak nám rostou mzdy podle ČSÚ, co se mění u čínských investic v Česku,…
Čínské investice v Česku: CITIC odkoupil majetek CEFC, se slevou
Redakce 3. září 2018Čínská skupina China Energy Finance Corporation (CEFC), která je největším čínským investorem v Česku, jedná o prodeji svého tuzemského majetku…
Smír ve sporu J&T versus CEFC: Hrozba česko-čínské obchodní války zažehnána?
Libor Akrman 28. května 2018AKTUALIZOVÁNO Finanční skupina J&T přistoupila v půli května v Česku k mimořádnému kroku - jako věřitel "nepřátelsky" převzala řízení evropské…
- Analýza
Zatím nejvýraznější čínská investice v Česku: Travel Service
Po více než 20 letech na trhu je z nízkonákladové Travel Service jedna z největších evropských aerolinek. Nedávno dotáhla koupi majoritních podílů v Českých aeroliniích a s novými modely Boeing 737 MAX hodlá dál rozšiřovat své přepravní možnosti. Otázka je, jak do vývoje bude promlouvat čínský investor.
Nejsou to ani dva měsíce, co společnost Travel Service dokončila koupi podílů v Českých aeroliniích (ČSA), čímž se stala majoritním akcionářem. Travel Service nyní vlastní 97,74 procenta akcií ČSA a zbytek je v držení České spořitelny.
Nicméně samotná vlastnická struktura Travel Service takto krystalicky čistá není. Svůj podíl na tom nese i čínská společnost CEFC, která do letecké společnosti vstoupila před dvěma lety. Tedy abychom byli přesní – 49procentní podíl tehdy získala China International Group Corporation Limited (CIGC), jež je ale s CEFC majetkově propojená.
V souvislosti s problémy CEFC se však zdá, že tato čínská investice pro Travel Service nějaký významný rozvoj, který si od ní sliboval i zakladatel a spoluvlastník aerolinek Jiří Šimáně, nepřinese.
O PROBLÉMECH CEFC JSME PSALI MIMO JINÉ ZDE:
Trable čínské CEFC a jejich dopad na J&T Finance Group
Zatčení Zemanova poradce z CEFC může přerůst v globální korupční skandál
Sám Šimáně již ostatně opatrně připustil, že je připraven čínský podíl ve své firmě odkoupit zpět. „V situaci, kdy neznáte nového akcionáře (většinový podíl CEFC totiž zřejmě převezme státní agentura, pozn. red.) a nemůžete dělat zásadní rozhodnutí, je to určitě řešení a my jsme na něj připraveni. Po dvaceti letech budování firmy vám nemůže být jedno, jak a v jakých rukou firma skončí,“ řekl Šimáně koncem března v rozhovoru pro Deník.cz.
Travel Service v několika číslech |
Nechme ale budoucnost Travel Service stranou a pojďme se podívat na společnost a její fungování trochu blíže.
Starý evropský charter
Původem česká akciová společnost Travel Service je jednou z nejstarších a současně největších soukromých leteckých společností v zemích střední a východní Evropy. Na trhu působí již od roku 1997.
S chartery dopravce Travel Service létá většina Čechů na dovolenou k moři, společnost provozuje také pravidelnou linku pod značkou Smart Wings.
Firma je na evropském nebi největší jak z hlediska přepravní kapacity a velikosti své flotily letadel, tak i z hlediska počtu přepravených cestujících, realizovaných výnosů či výší svých aktiv.
Do nebe s novou generací Boeingu 737
Z malé aerolinie vznikla během dvaceti let největší česká letecká společnost, provozující vedle charterů i pravidelné linky a také privátní lety v kategorii business jet.
Letecká flotila Travel Service čítá celkem 39 letadel, nicméně vbrzku se bude rozrůstat, a to díky kontraktu na nové letouny Boeing 737 MAX. První model tohoto typu převzala společnost letos v lednu. Do konce roku by pak měla převzít ještě dalších pět letadel 737 MAX a příští rok dalších 15 letounů.
Nová letadla Boeing 737 MAX 8 chce společnost nasazovat hlavně na nejdelší tratě ve své síti, tedy například do Dubaje či ománské Salalah. Travel Service si objednala celkem 39 letadel Boeing 737 MAX 8 a je tak nadále dlouhodobě věrná Boeingu. Zároveň se jedná o největší kontrakt v historii českého letectví.
Dále společnost využívá se svými dceřinými společnostmi v Maďarsku, Polsku a na Slovensku flotilu dopravních letadel Boeing 737-900, Boeing 737-800, Boeing 737-700, Airbus A320-214 a letadla Cessna model 680 Citation Sovereign.
Změny podílů
Jak už bylo řečeno, příchod čínského investora se projevil na vlastnické struktuře, což zároveň přineslo i navýšení kapitálu Travel Service.
V roce 2016 vzrostl základní kapitál skoro pětkrát – z původních 250 milionů korun na 1 241 milionů korun. Zvýšení základního kapitálu o více než 991 milionů proběhlo upsáním nových akcií.
TABULKA: Finanční přehled Travel Service
Od roku 2013 do roku 2016, finanční údaje jsou v mil. Kč.
Zdroj: výroční zprávy společnosti
Podstatná část této částky pak byla použita k úhradě záloh ve prospěch společnosti Boeing a právě na pořízení nových letadel Boeing 737 8 MAX.
Navýšení vlastního kapitálu souvisí s již zmíněnou významnou změnou vlastnické struktury. Oficiálně Travel Service stále patří do skupiny Unimex Group. Hlavními vlastníky jsou Jiří Šimáně, Jaromír Šmejkal a Roman Vik.
V roce 2016 ale významně zvýšila svůj podíl v Travel Service čínská China International Group Corporation Limited (CIGC). Ačkoliv tedy média uvádí, že podíl v Travel Service vlastní čínská CEFC, ve skutečnosti se jedná právě o CIGC. Obě společnosti jsou však propojené.
GRAF: Jak se změnila vlastnická struktura Travel Service
Jde o navýšení podílu čínské CIGC, podíly jsou v procentech.
Lehce nadpoloviční podíl 50,08 procenta ve společnosti na konci roku 2016 vlastnil Roman Vik a společnosti UNIMEX a Canaria Travel. Ty přímo nebo přes další společnosti TO-SERVIS a EH Group vlastnili koneční vlastníci – Šimáně, Šmejkal a Vik. Zbytek patřil čínské CIGC.
V loňském roce však CEFC Group (Europe) Company (ta pravá CEFC, ne její evropská odnož) vstoupila majetkově do společnosti Canaria Travel a získala tak další podíl v Travel Service.
SCHÉMA: Současná vlastnická struktura Travel Service
Zdroj: Comsense
CIGC vlastní 49,92 procenta, a jak je patrné z vlastnické struktury, většinovým vlastníkem CIGC je Ye Jianming (má 90 procent), který je v Česku známý spíše jako Jie Ťien-ming – bývalý hlavní muž CEFC a poradce Miloše Zemana, jenž je v Číně vyšetřován. Zbylých deset procent zde má další člen představenstva skupiny CEFC Zang Jianjun.
Role Canaria Travel
V druhé polovině loňského roku byla z původní Canaria Travel odštěpena nová společnost Canaria Travel CZ.
V ní drží většinu původní Canaria Travel a desetiprocentní podíl manželka Romana Vika Lenka Viková. Došlo také k navýšení základního kapitálu společnosti z dvou milionů korun na 4 000 100 korun. Ta stokoruna na konci je důležitá.
Znamená totiž rozdíl mezi bývalými vlastníky a CEFC Group (Europe) Company, která do společnosti majetkově vstoupila. Číňané nyní vlastní podíl na základním kapitálu ve výši dvou milionů a TO-SERVIS zbylých 2 000 100 korun.
Lenka Viková a Roman Vik tak mají prostřednictvím TO-SERVIS jen těsnou nadpoloviční většinu 50,001 procenta.
CEFC a CIGC tedy přes zmíněnou Canaria Travel zvýšily nepřímo svůj podíl v Travel Service na zhruba 63,76 procenta. Stále ale nemají ani v jedné společnosti nadpoloviční, a tedy kontrolní podíl.
Šimáně uvedl, že vstup CEFC do Canaria Travel nemá žádný dopad na Travel Service a ČSA. CEFC je údajně jen finanční investor, který nemá kontrolu nad fungováním ani neovládá Canaria Travel.
Pozadí podílových transakcí
Nicméně vlastnické změny z podzimu loňského roku jsou významné, protože díky nim CEFC získává větší podíl v největší dopravní společnosti u nás – Českých aeroliniích (ČSA). Ve stejné době se totiž Travel Service podařilo ČSA definitivně ovládnout.
Travel Service totiž dotáhla odkup 44procentního podílu akcií ČSA od společnosti Korean Air Lines a 19,735procentního podílu akcií od společnosti PRISKO. Spojením na trhu vznikne dopravce s flotilou přes 80 letadel.
A dostáváme se tedy znovu k CEFC, nad níž však přebírá kontrolu státem vlastněná čínská společnost CITIC Group. Její představitelé v čele s šéfem představenstva Čchang Čen-mingem míří do Prahy. Mimo jiné se mají setkat i s prezidentem Milošem Zemanem, jak to potvrdil Pražský hrad.
To může být pro Šimáněho zásadní informace. Strategie CEFC se totiž může výrazně změnit. Je ale nutné počkat, jak se situace bude dále vyvíjet.