Mohlo by vás také zajímat
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Trump do Bílého domu; Rohlík v Německu pomůže Amazonu a ČNB i Fed posílají sazby níže aneb souhrn ekonomických událostí 45. týdne 2024
Libor Akrman 9. listopadu 2024Škody po povodních dosáhnou až 50 mld. Kč; Toyota otevřela v Kolíně obří hub; softwarové společnosti Y Soft pomůže EIB;…
- Článek
Amazon slibuje vytvoření desítek tisíc míst, daleko víc jich ale zničí
Nástup technologií se čím dál víc projevuje na pracovním trhu. I když firmy slibují, že budou v rámci svých expanzí nabírat nové zaměstnance, jejich prudký rozmach v některých oborech znamená zánik jiných míst. Příkladem může být i takový internetový gigant, jako je Amazon, a důsledky jeho působení v USA.
Internetový obchod Amazon.com v lednu oznámil, že do konce roku 2018 v USA vytvoří 100 tisíc nových pracovních míst. Tuto „pozitivní“ zprávu je ale třeba vnímat v kontextu, upozorňuje server MarketWatch.
Společnost totiž neříká nic o tom, že každá pozice, kterou vytvoří, zároveň bude znamenat zánik jednoho až tří jiných pracovních míst. Dokonce to jde tak daleko, že kvůli Amazonu zanikne v USA víc míst než doposud kvůli dováženému čínskému průmyslovému zboží, což je fakt, který by šéf Amazonu Jeff Bezos asi nerad slyšel.
Revoluce v nakupování
Jedno ale nelze Amazonu upřít. Internetový gigant přinesl revoluci do amerického konzumu.
Vybraná čísla o maloobchodu v USA |
Místo v kamenných obchodech či nákupních centrech si mohou lidé vše od knih po dětské plenky obstarat přes internet. A bezmála polovinu těchto online obchodů zprostředkuje právě Amazon.
Přínos pro zákazníky byl jednoznačný – nižší ceny a nepředstavitelný komfort při nakupování. Co chcete koupit, naklikáte na počítači či na mobilu, nebo dokonce jen houknete z gauče: „Alexo, kup mi tohle“ (narážka na virtuální asistentku pro domácnost s názvem Alexa, kterou prodává Amazon, pozn. red.). Během pár dní či hodin máte objednané zboží doma.
Knížka vám za pár vteřin přistane ve čtečce, hudbu si bezprostředně stahujete do mobilu. Na televizi si pak vyberete film či seriál podle libosti, ne podle toho, co zrovna dávají.
Hrozba pro trh práce
Tato revoluce s sebou ale nese i stinnou stránku: Amazon a jemu podobné e-shopy představují obrovskou hrozbu pro prodavače v kamenných obchodech. Některé už s propouštěním začaly; deset tisíc lidí skončí v řetězci Macy’s, další čtyři tisíce v The Limited a několik tisíc v Sears a Kmartu.
„Nemluvě o tom, že 125 tisíc lidí pracujících v maloobchodě bylo již propuštěno během posledních dvou let,“ dodává MarketWatch.
S mírnou nadsázkou lze říci, že Amazon a další online obchody zcela zdecimovaly některé sektory maloobchodu. Například počet zaměstnanců jen v obchodních domech klesl v USA od roku 2012 o čtvrt milionu lidí, což je zhruba 14procentní propad. Prudký propad evidují hlavně oddělení oděvů a elektroniky, které představují hlavní trendy v online prodejích.
„Zlom v příklonu zákazníků k nakupování na internetu nastal před Vánocemi v roce 2014 a od té doby každoročně narůstá,“ tvrdí Ken Perkins, prezident společnosti Retail Metrics. Spojení „nakupování na internetu“ lze z jeho slov přeložit jako Amazon. Podle Perkinse i dalších odborníků má společnost potenciál svůj zhruba 40procentní podíl v oblasti e-commerce ještě zvýšit.
Pomoci mu k tomu má agresivní nástup do dalších segmentů, především potravin. S těmi chce navíc zamířit i do restaurací – jako dodavatel surovin i předpřipravených jídel.
Dočasný klid před bouří?
Na konci roku 2016 bylo v maloobchodu v USA evidováno 16,5 milionu zaměstnanců, přičemž v oblasti restaurací a pohostinství to bylo dalších 11,4 milionu lidí. V přepočtu na celkovou pracovní sílu v Americe šlo dohromady skoro o každého pátého pracovníka. Jenže právě Amazon a jeho růst většinu těchto pozic ohrožují.
Na druhou stranu část lidí může být (zatím) v klidu. Většina z více než 11 milionů lidí v restauracích se nějaké online konkurence nemusí bát, protože lidé zatím stále ještě rádi chodí jíst do restaurací a někdo pro ně uvařit musí, stejně jako je obsloužit nebo po nich umýt nádobí.
Ani 1,3 milionu dealerů aut, 925 tisíc pracovníků u tankovacích stanic nebo třeba 1,1 milionu prodejců stavebnin se nemusí bát, že by v blízké budoucnosti přišli o práci. Auta, galony či sádrokarton se zatím online neprodávají.
Nejvíc v ohrožení je tedy těch 12 milionů lidí v obchodech čelících rostoucí konkurenci e-shopů, zvlášť zhruba 6,2 milionu z nich, kteří prodávají či pracují ve velkých obchodních centrech. Jde hlavně o prodavače nábytku, domácích spotřebičů, elektroniky, oblečení, sportovního zboží nebo knih – tedy kategorii statisticky označenou GAFO (General Merchandise, Apparel and Accessories, Furniture and Other Sales, pozn. red.).
GRAF: Srovnání vývoje tržeb v segmentu GAFO a on-line prodejců
Od roku 2005 do roku 2016, v bilionech dolarů. Na grafu je patrný růst tržeb z on-line prodejů, zatímco tržby segmentu GAFO stagnují.
Zdroj: Statista.com
Tržby v segmentu GAFO již několik let stagnují, loni dokonce poklesly o 0,6 procenta, tedy o 1,8 miliardy dolarů. Oproti tomu tržby e-shopů jen ve třetím kvartále 2016 vzrostly o 13,7 miliardy dolarů, přičemž obří sousto si z nich „ukousl“ právě Amazon. Například se očekává, že letos převezme v online prodejích pozici největšího prodejce oděvů, kterou drží Macy’s.
Zmenšující se byznys kamenných obchodů
Při současném růstu prodejů dosáhne Amazon ročních tržeb ve výši 500 miliard dolarů do pěti let. Zatímco tradiční prodejci budou své obchody zavírat a propouštět a nakupování v obchodních centrech bude dávat čím dál menší smysl.
GRAF: Srovnání růstu prodejů Amazonu a Walmartu Jde o vývoj meziročních změn v prodejích, v procentech. |
A řetězce jako třeba právě Macy’s nebo The Gap, Best Buy či Barnes & Noble s tím nic nenadělají. Jejich byznys se bude s časem zmenšovat. Navíc tím, jak vážně bere Amazon vstup do prodeje potravin, je v ohrožení třeba i pozice Walmartu.
I když obchody propouštějí, tak zřejmě nepropouštějí dost, podle toho, jak rychle jim klesají prodeje. Zatímco tržby v GAFO loni klesly o 0,6 procenta, počet zaměstnanců v tomto segmentu stoupl o 1,6 procenta, tedy 95 tisíc lidí. Nelze být dlouhodobě v zisku, když zaměstnáte více lidí a zároveň budete prodávat méně.
Místo prodavačů budou sběrači
K čemu to tedy povede? Není řešením přechod lidí od Macy’s do Amazonu? Bohužel ne, Amazon potřebuje oproti Macy’s zhruba polovinu lidí na to, aby prodal zboží za 100 dolarů. Macy’s musí mít pracovníky přímo v obchodě, u stánku s make-upem, kde dostanou zákaznice profesionální rady, a pochopitelně pokladní.
Amazon má zase především tzv. sběrače (pickers) ve svých skladech, kteří „sbírají a skládají“ zboží z různých míst ve skladu podle objednávek. Internetový obr nedávno oznámil, že letos otevře další distribuční centra, takže bude potřebovat mnohem víc sběračů.
Přestože se chystá nabírat, nemusí jít o místa s dlouhodobou perspektivou, protože firma stojí na prahu přechodu k automatizovaným procesům prodeje. Čím dál více práce ve skladech a distribučních centrech budou dělat roboti a Amazon již plánuje, že zásilky bude k zákazníkům posílat pomocí dronů.
Nedávno představený koncept prodeje potravin zase počítá s tím, že se zákazníci obslouží sami a zboží v regálech doplní roboti.
O konceptu prodeje potravin jsme psali v článku:
Amazon převrací svůj byznys. Otevřel první kamenný obchod
Vrásky kamenným obchodům a jejich zaměstnancům musí přidělávat hlavně neustále rostoucí čísla Amazonu o výši prodejů. V roce 2014 prodeje stouply o 19 procent, o rok později o 20 procent, a loni dokonce o 28 procent. A žádné známky o zpomalování se neobjevují.
GRAF: Vývoj prodejů Amazonu a procentuální srovnání z roku na rok
Čtvrtletní údaje od roku 2011 do konce loňského roku, prodeje jsou v mld. USD (sloupce a levá osa), meziroční růst je pak v procentech (růžová křivka a pravá osa).
Zdroj: Theatlas.com
Nemluvě o tom, že Amazon bere práci i tradičním online prodejcům a poskytovatelům skladovacích a přepravních služeb. Dohromady jde o další dva miliony pracovních pozic včetně 600 tisíc pracovníků na poštách. Kolik míst asi seberou jeho drony?
Srovnání s Čínou
Vraťme se ale k úvodu. Opravdu Amazon zničí více pracovních míst než Čína? Je to dost pravděpodobné. Ekonomové David Autor, David Dorn a Gordon Hanson odhadují, že čínské průmyslové exporty do USA mohly zničit až dva miliony míst.
Pokud si Amazon v příštích pěti letech udrží v segmentu GAFO tržní podíl na úrovni 40 procent, což je dost pravděpodobné, o práci přijde 1,5 milionu lidí pracujících v kamenných obchodech. Když k tomu připočítáme „destrukci“ obchodů s potravinami, drogerií, skladů a přepravních služeb, celkové číslo bude vyšší než zmíněné dva miliony.
Na rozdíl od zrušených průmyslových pozic kvůli Číně, která zasáhla několik průmyslových oblastí, jsou obchodníci v každém americkém městě či vesnici.
Není třeba ale věšet hlavu. Podle ekonomické teorie si propuštění lidé najdou jinou práci díky rostoucí ekonomice a produktivitě. Nemluvě o tom, že Amazon jim třeba zaplatí, pokud budou svým autem rozvážet jeho zásilky po okolí, kde žijí.