Mohlo by vás také zajímat
Průvodce investora prezidentskými volbami v USA
Kristina Hooper 5. listopadu 2024Prezidentský souboj v USA mezi viceprezidentkou Kamalou Harrisovou a bývalým prezidentem Donaldem Trumpem je zde. Jeho výsledek může mít výrazný…
Průzkum: Voliče ODS potkáte na golfu, příznivce SOCDEM u piva a voliče ANO u televize
Libor Akrman 5. září 2024Jak moc jsou volební preference provázané se životními styly voličů? Na tuto otázku odpovídá agentura STEM/MARK ve spolupráci se společností…
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
- Analýza
Asahi – japonské „ranní slunce“ již svítí nad Plzeňským Prazdrojem
V pátek 31. března 2017 se japonský gigant Asahi Group Holdings Ltd. oficiálně stal novým majitelem nejcennějšího českého pivovaru – Plzeňského Prazdroje. Pojďme si představit nového vlastníka tuzemské pivovarnické jedničky.
Japonské slovo Asahi v překladu znamená ranní slunce, nicméně v souvislosti s Českem je Asahi spojeno kvůli nedávné koupi Plzeňského Prazdroje a několika dalších pivovarů v Evropě.
Prodej všech pivovarnických aktivit skupiny SABMiller v pěticí zemí: Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku, byl jednou z podmínek souhlasu Evropské komise ke sloučení AB InBev a SABMiller v hodnotě více než 100 miliard dolarů.
Kupcem se stala japonská firma Asahi, která tak kromě Prazdroje koupila maďarský Dreher, polskou společnost Kompania Piwowarska (značky Zubr, Tyskie, Lech), rumunský Ursus a slovenský Topvar (Šariš, Smädný Mních).
Lídr japonského trhu
Asahi Group Holdings je globálním výrobcem piva, lihovin, nealkoholických nápojů a potravin. Působí ve více než 100 zemích a regionech po celém světě, přičemž zaměstnává skoro 24 tisíc lidí, z toho přes 10 tisíc v Evropě.
Produktové portfolio Asahi podle tržeb (v %) |
Nejsilnější pozici má na domácím trhu, kde je lídrem mezi čtveřicí dominantních hráčů na trhu. Až do současnosti generovala společnost s více než 130letou historií přes 80 procent tržeb na domácím trhu v Japonsku.
Největší podíl na tržbách Asahi mají alkoholické nápoje a pivo (57 procent). Pivní portfolio Asahi zahrnuje pestrou škálu produktů včetně ikonických značek Asahi Super Dry, Peroni a Grolsch.
Roční výstav Asahi přesahuje 20 milionů hektolitrů piva, což je zhruba na úrovní produkce celé České republiky, ten loni i předloni dvacetimilionovou hranici překonal.
Japonci sklízejí na svém trhu úspěch hlavně s pivem Asahi Super Dry, které uvedli na trh již před 30 lety. „Toto „suché“, hluboce prokvašené pivo s vyšším obsahem alkoholu a čistou, lehkou chutí si získalo velkou oblibu u mladé generace a během necelých deseti let v Japonsku se stalo nejprodávanější značkou“ napsal Jan Richter v týdeníku Ekonom.
Nutno dodat, že v úspěchu mají prsty i Češi, protože Asahi Super Dry pro evropský trh vyrábí i na Smíchově ve Staropramenu.
Příliš vysoká cena za Prazdroj?
Otázkou zůstává, zda se letitá spolupráce Asahi s konkurentem Prazdroje (od roku 2000, pozn. red.) nebude právě kvůli akvizici Prazdroje a spol. výhledově měnit.
Za všechny nyní získané evropské pivovary zaplatil Asahi 7,3 miliardy eur (téměř 200 miliard korun). To je zhruba 14,8 násobek kombinovaného EBITDA 484 milionů eur těchto pivovarů za loňský rok.
Vzhledem k faktu, že SABMiller byl v podstatě k prodeji donucen, jde o značně vysokou cenu.
Proti původnímu odhadu, že by pivovarnický „balík“ mohl stát okolo 5 miliard eur, se cena vyšplhala tak vysoko především kvůli velkému zájmu o Plzeňský Prazdroj a jeho značku Pilsner Urquell, která je klenotem celé transakce.
VÍCE O PRODEJI PRAZDROJE ČTĚTE ZDE:
Kdo má chuť na Plzeňský Prazdroj? Nejméně šest kupců
Prazdroj nakonec bude vařit japonská skupina Asahi
Asahi soupeřilo hlavně s China Resources Beer Company, producentem piva z Hongkongu, a investorskými skupinami Jacobs Holding, Advent International, což vyhnalo cenu vysoko.
Evropské zkušenosti
Produktové portfolio Asahi podle tržeb (v %) |
Asahi má ale s placením astronomických částek za evropské pivovary zkušenosti již z loňska.
Za 2,55 miliardy eur koupil tehdy od amerického AB InBevu jeho evropské značky Peroni a Grolsch. Tato částka představovala shodou okolností také zhruba 15násobek EBITDA těchto dvou pivovarů.
Celková investice ve výši necelých 10 miliard eur do evropských pivovarů je sice pro Asahi perspektivní a dosáhne díky tomu na třetí největší tržní podíl v regionu. Na druhou stranu ale není Asahi tak velkou společností, aby pro ni byla takováto částka zanedbatelná.
Asahi Group v současnosti disponuje hotovostí zhruba 422 milionů eur.
Jako zdroj financování svých evropských investic vedení Asahi uvedlo především bankovní úvěry, když peníze si půjčí u japonských bank Sumitomo Mitsui Banking a Mizuho Bank.
Ty jsou ale vzhledem k záporným úrokovým sazbám v Japonsku poměrně levné a neměly by tak pivovar zatížit vysokými náklady. Přesto úvěry tvoří necelých 60 procent procent veškerého majetku Asahi.
A novou akvizicí, ale lze očekávat výrazný růst zadluženosti pivovaru ze současné přijatelné úrovně.
TABULKA: Profil hospodaření Asahi Group
Finanční údaje jsou v milionech eur.
Zdroj: Thomson Reuters
Investici ať Prazdroj nečeká
Asahi se v nastávajících měsících a letech bude muset s miliardovými úvěry vypořádat.
A i když se jedná o poměrně solidně ziskovou společnost, žádná významná finanční injekce pro Plzeňský Prazdroj tak není pravděpodobná.
Na druhou stranu Prazdroj ani žádnou pomoc nepotřebuje, za rok 2015 (loňské výsledky pivovarnická skupina ještě nezveřejnila, počítá s tím v průběhu druhé poloviny dubna, pozn. red.) zvýšil zisk před zdaněním meziročně o 5 procent na 3,7 miliardy korun. Tržby stouply meziročně o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.
GRAF: Vývoj ceny akcií skupiny Asahi
Za poslední tři roky, cena je v japonských jenech.
Zdroj: Thomson Reuters
Pražská centrála evropské Asahi
Nově nabytou pětici evropských pivovarů Asahi bude zastřešovat nová dceřiná společnost Asahi Breweries Europe, která bude sídlit v Praze. Nizozemský Grolsch a italský Peroni zatím spadají pod Asahi Europe.
Obě evropské dcery Asahi zatím fungují nezávisle na sobě a zodpovídají se tokijské centrále. Do budoucna je však pravděpodobné, že budou sloučeny do jedné a pražská centrála by se stala hlavním ředitelstvím evropských aktivit Asahi.
Navíc ředitelem Asahi Breweries Europe se stal Paolo Lanzarotti, dřívější šéf plzeňského pivovaru. Prazdroj se tak dle očekávání stává středobodem nově formované evropské větve firmy.
Asahi nemá s evropským pivním trhem zatím příliš mnoho zkušeností a tak se může navíc od Prazdroje přiučit.