Umělá inteligence se stále úspěšněji zabydluje v americkém projektu autonomní stíhačky VISTA X-62A. Jedná se o upravený model stíhačky F-16.
Prvního prosince minulého roku došlo k dalšímu průlomu, kdy se během zkušebního letu softwarové systémy zapojily do pokročilých manévrů stíhaček, včetně simulovaných leteckých soubojů. Celkem došlo k 12 zkušebním letům, které řídila umělá inteligence. Dohromady nalétala 17 hodin autonomního letu.
Jedná se o součást projektu United States Air Force Vanguard, který si klade za cíl vyvinout bezpilotní bojová letadla. Program Skyborg byl zahájen v roce 2019. Testování má pokračovat i po celý rok 2023. Výsledkem by měl do konce roku být dokončený funkční prototyp stíhačky.
Umělá inteligence bude mít ve válce stále větší roli
Ředitel výzkumu na USAF Test Pilot School M. Christopher Cotting pro americký Wired potvrdil, že testování autonomních systémů umožní dospět k autonomnímu bojovému stroji.
Už nyní se ukazuje, že použití bezpilotních letounů na Ukrajině představuje novou a nezbytnou kapitolu ve vedení války. Prvky umělé inteligence americká armáda testovala i ve špionážních letounech U-2 už v roce 2020.
Stíhačka VISTA X-62A (zkratka pro Variable In-flight Simulation Test Aircraft) už v minulých letech předběhla svou dobu. Dříve nesla označení NF-16D a na počátku 90. let se stala oblíbeným simulačním strojem americké testovací pilotní školy.
Stroj umí napodobit stíhačku i bombardér
VISTA je všestranný a adaptabilní stroj s otevřenou architekturou systémů. Armáda ho navíc může vybavit softwarem, který umí napodobovat charakteristiky více letadel, od těžkých bombardérů až po ultralehké stíhačky.
Aktualizace softwaru pochází od Skunk Works, jež spadá pod výrobce letadel Lockheed Martin, a od společnosti Calspan Corporation. Důraz je kladen na nové autonomní funkce a integraci umělé inteligence. Na aktualizacích se podílí i Agentura pro pokročilé systémy obrany DARPA.
Veškeré testy probíhají podobně jako u autonomních aut pod dohledem skutečných pilotů. První testovací pilot již absolvoval vyškolení na systémy umělé inteligence a je k dispozici, pokud by se vyskytly technické problémy. V kokpitu během testů sedí i druhý pilot, který slouží jako záloha.
Programový manažer agentury DARPA Ryan Hefron zdůraznil, že testy prokázaly významný krok k uskutečnění cíle Skyborgu provozovat plně autonomní bitevní letadla.
Prvním cílem je pomáhat pilotům
Současné systémy mají podle Pentagonu doplňovat lidskou pilotáž, nikoliv ji nahrazovat. Autonomní systémy druhého pilota by mohly v následujících letech fungovat spíše jako podpůrné systémy pro piloty v aktivním boji.
Systémy totiž dokáží vyhodnocovat miliony datových vstupů za vteřinu a v případě nutnosti převzít kontrolu nad řízením stíhačky. To by mělo v následujících letech pomoci chránit životy pilotů během bojových misí. U rutinních misí by pak systémy umělé inteligence mohly plně převzít řízení strojů.
„Nesnažíme se nahradit piloty, snažíme se rozšířit jejich schopnosti, dát jim další nástroj,“ vysvětlil Cotting. Přirovnává to ke spolupráci člověka a koně v dřívějších bitvách. Pro piloty by to teoreticky znamenalo, že by získali lepší dovednosti po desítkách letových hodin.
VÍCE K TÉMATU:
Na příchod umělé inteligence se musíme nejdřív připravit, varují Europol, Musk i odborníci
Umělá inteligence a analýza dat: které trendy je vhodné sledovat v letošním roce?
Denisa Parkosová (ČSOB): Zákony robotiky naši roboti a umělá inteligence v bance dodržují
Hlavní testovací pilot USAF Bill Gray chápe začlenění prvků umělé inteligence jako přirozené rozšíření práce, kterou dělá se studenty. Zavádění robotických a autonomních prvků pak musí jít ruku v ruce se zabudovanými bezpečnostními opatřeními, aby se předešlo nákladným nehodám.
Přirovnává to k zavádění autonomního řízení ve vozech Tesla, kdy je za volantem řidič rovněž jako záloha. Graye fascinuje zejména to, že se aktualizace softwarů nahraje během několika minut a většinou už bez problémů funguje.
„Jakmile projdete procesem připojení umělé inteligence k nadzvukové stíhačce, výsledné manévrování je nekonečně fascinující,“ zdůraznil. Každopádně předpovídá umělé inteligenci u vojenského stíhacího letectva velkou budoucnost.