Mohlo by vás také zajímat
Ruským firmám se v Česku líbí. Máme jich nejvíc v celé unii
Robert Břešťan 6. září 2024Téměř třetina všech firem v Evropské unii, v nichž mají nejméně 40procentní podíl lidé s ruským občanstvím či jiné ruské…
Stále více německých firem „utíká“ z Číny do Japonska
František Novák 25. dubna 2024Téměř dvě pětiny německých firem uvedly, že přesouvají nebo plánují přesunout výrobu z Číny do Japonska, které je pro byznys…
Zatímco politici nejistě přešlapují, firmy by přijetí eura rozhodně uvítaly, vyplynulo z ankety
Libor Akrman 5. dubna 2024Od počátku roku, kdy otázku přijetí eura místo koruny zmínil prezident Petr Pavel v novoročním projevu, toto téma průběžně rezonuje…
- ČLÁNEK
Biatlon v obýváku. Původní dětskou zábavu povýšili na podnikání
Hra, zábava, sport i radost. To je Biatlon do obyváku. Za vznikem unikátního produktu, který cílí nejen na fanoušky jednoho z nejpopulárnějších zimních sportů, stojí zajímavý a inspirativní podnikatelský příběh, který má napojení třeba i na legendárního výrobce klavírů Petrof. Záštity nad projektem se dokonce ujal sám Český biatlonový svaz.
Poslední listopadový týden startuje nová biatlonová sezóna a s ním i fanouškovské šílenství. Základna fandů tohoto zimního sportu se totiž za poledních deset let značně rozrostla. Ze sportu v pozadí zájmu se biatlon postupně vypracoval mezi pět nejsledovanějších českých sportů. Stal se pravidelnou součásti (nejen) víkendových televizních programů.
Popularita sportu podnítila také vznik Biatlonu do obýváku, jež z obyčejného pasivního fandění dělá akční záležitost.
Za všechno může děda
Původně dětská hra, kterou pro vnoučata vyrobil otec Daniela Rücka, jednoho ze zakladatelů projektu a vlastně již firmy, která se ze hry převtělila. Tento nyní již úspěšný podnikatelský projekt zatím spolkl bezmála dvoumilionovou investici.
„Někdy v roce 2015 chtěl můj táta udělat mým dětem Vilíkovi a Evičce (a možná i mě) radost. Jednou jsem před ním zmínil, že jim chci vyrobit „domácí biatlonový terč,“ abychom si společnou vášeň pro biatlon mohli v rodině ještě více užít. A než jsem se nadál měli jsme ho doma,“ popisuje vznik nápadu Daniel Rück.
Součástí domácnosti se okamžitě stala dokonalá imitace biatlonového terče a děti místo vzájemného ohrožování zamířili pistolemi NERF na pět terčíků. „Po pár „trénincích“ začali dávat v obyváku čistě jak ležku tak i stojku, což se stalo výzvou i pro nás dospělé,“ dodává.
VIDEO: Ukázka Biatlonu do obýváku
Zdroj: JeToTu, youtube.com
Z obyvacího pokoje Rückových se terč za nějaký čas dostal i do Danovy projekční kanceláře, která řeší, jak v budovách zavést vytápění, chlazení a zdravotní techniky.
„Zatímco některé kanceláře mají stolní fotbálky, pingpongové stoly, naše firma začala utužovat kolektiv kancelářským biatlonem. Odtud už nebylo daleko k biatlonu jako „povinné“ součásti obchodních jednání,“ doplňuje s úsměvem.
Od zábavy k podnikání
Nicméně to, že Dan vzal biatlon i do práce postupně vyklíčilo v celý podnikatelský projekt. Navíc přišlo jaro a s ním i první vlna koronaviru, karantén a homeoffice, což byl jeden z hlavních impulzů dát „dětskému“ nápadu reálné obrysy. A tak Dan přizval své dva spolupracovníky Kristýnu Vohradníkovou a Františka Havránka.
„Nebylo to zas tak těžké, oba jsou srdcem sportovci. Kristýna oplývá citem pro design a František zase smyslem pro systém a technickou stránku věci. Na mě tak zbyl obchod a marketing,“ popisuje Rück vznik projektu.
Z projektového týmu brzy vnikla samostatná firma JeToTu a výrobek dostal v celku logicky jméno Biatlon do obýváku. Všichni tři se shodují, že je nad rámec jejich běžného projektování pracovní dění kolem biatlonu doslova pohltilo.
„Velkou vzpruhou bylo i to, že pro myšlenku a spolupráci se jako jedni z prvních nadchli ti nejpovolanější, lidi z Českého biatlonového svazu a nabídli nám plnou podporu,“ říká Kristýna.
Česká výrobní stopa
Svazu se navíc líbila i myšlenka, že by výroba této „hračky“ pro veřejnost vznikala v ryze českých podmínkách a podílely by se na ní jen české firmy. „Nechtěli jsme vyrábět z asijských plastů a dovážet je přes půl zeměkoule ale z přírodních materiálů. Což se sice odráží na surovinových nákladech, ale nejsme závislí na nejisté situaci, kdy bychom navíc museli odebírat zbytečně moc materiálu,“ vysvětluje František.
Překvapivé řešení přišlo v momentě, kdy se „domácí biatlon“ domluvil na spolupráci s podnikatelskou ikonou – společností Petrof vyrábějící české klavíry s věhlasným jménem a mnohaletou tradicí.
„Jejich precizní práce se dřevem je světový unikát a věděli jsme, že je to pro naše terče ta nejlepší péče, jakou jim můžeme dopřát. Navíc navázání takového partnerství nám potvrdilo, že vyrábíme něco, čemu se dá skutečně věřit a mohlo by mít úspěch.“
Kromě společnosti Petrofu, která dodává všechny dřevěné součásti, pak jsou i další subdodavatelé např. papírových součástí nebo balení české firmy. I díky tomu již tento podzim míří několik stovek balení Biatlonu do obyváku za českými zákazníky.
Za česká humna
„Myslím, že máme světově unikátní produkt, s kterým bychom brzy chtěli zamířit i za hranice. Biatlon je populární i v Německu a Rakousku, takže ten náš „obývákový“ by mohl najít své odběratele i tam,“ popisuje přeshraniční plány Daniel Rück.
Podle Havránka by do pěti let mohlo s obývákovým biatlonem trénovat kolem pět tisíc Čechů, přibližuje prodejní plány. Pokud by se však podařilo dostat i na německý trh, tak by produkce i odbyt vzrostl minimálně o řád.
Podle něj navíc na světě nemá Biatlon do obýváku konkurenci. „Narazili jsme jen na něco trochu vzdáleně podobného ve Francii, za čímž stojí bývalý mnohanásobný biatlonový šampion Martin Fourcade, ale náš produkt ten „jeho“ převyšuje materiálem i zpracováním,“ doplňuje svého kolegu Rück.
„Ale zvažujeme, zda s tímto borcem, který nedávno ukončil kariéru, nenavázat nějakou formu spolupráce. Přeci jen jeho jméno má minimálně v Evropě silný zvuk,“ plánuje.
Hurá do obýváku
Na startu letošní nové biatlonové sezóny má JeToTu cíl obstát s Biatlonem do obýváku u českých zákazníků. S cenou, která nepřesahuje dva tisíce korun, navíc věří, že by mohl být krásným dárkem pod letošním vánočním stromečkem. V tom by jim měl pomoci další český projekt – velkoobchod s hračkami Pompo.
„Neděláme to primárně pro peníze, ale protože nás to baví, a tak je to vlastně u všech partnerů, které jsme pro náš „Biatlon do obýváku“ nadchli a spolupracují s námi. A navíc nemusí naše děti (ani dospělí) jen furt koukat do mobilů, nabízíme daleko větší zábavu,“ uzavírá Dan s tím, že použití se neomezuje jen na obývák ale lze „sportovat“ i na zahradě, v létě i v zimě.
Dobrý den,
opravdu výborný nápad, podlehl jsem, zakoupil a nestačil jsem se divit. Provedení pěkné do doby než jsem začal dávat dohromady. Vruty které byly zvoleny, byly asi z bláta, nebo předvrtané díry úzké. Vrut po zašrubování cca 1,5 cm se ukroutil. Trochu jsem si zaláteřil a ukroucený vrut jsem chtěl kombinačka vyšroubovat a jít si koupit pořádný vrut, ale ukroutil se také. Saze bouchly, biatlon jsem zabalil a poslal zpět dodavateli, protože ten ukroucený vrut nešel nijak vytáhnout. Měl jsem to pro pět vnuků, odjíždíme na hory 5. března pokud jste to napravili, dejte vědět.