Červnové výsledky evropského průmyslu sice nepřekonaly optimistická očekávání trhů. Nicméně více než devítiprocentní růst ve srovnání s květnem znamená další umazání alespoň části předchozích ztrát výstupu. Jak to ostatně již naznačoval index nákupních manažerů PMI.
V dubnu, kdy v eurozóně vrcholily odstávky se zpracovatelský průmysl oproti únoru propadl o 30 procent. Nyní na únorovou hodnotu ztrácí už jen 12 procent.
GRAF: Vývoj evropského průmyslu
Jde o meziměsíční srovnání za posledních pět let, v procentech.
Zdroj: tradingeconomics.com
Základní otázkou však zůstává, nakolik jde o nový byznys či zda tento „návrat“ probíhá pouze na vrub zásoby starších objednávek, zatímco průmysl stejně jako služby dál čelí poptávkovému šoku.
A co autoprůmysl?
Samostatnou kapitolou je vývoj v automobilovém průmyslu.
I tam došlo k pozitivnímu obratu a výroba se dostala z 15procentní úrovně (ve srovnání s únorem) dokonce na tři čtvrtiny.
Chvályhodné? Jistě. Nadějné? Ne zcela, a to proto, že objem nových objednávek stále výrazně zaostává za před-koronovými úrovněmi.
V tomto případě srovnatelné statistiky chybí, a tak si obrázek musíme poskládat z dílčích národních přehledů. V případě největší evropské ekonomiky – Německa – jsou v tomto velmi významném průmyslu nové zakázky stále o 47 procent níže než v únoru.
A podobný obrázek poskytuje i francouzský průmysl, ať už se podíváme na zakázky nebo aktuálně na využití kapacit v automobilovém průmyslu.
Takže nakolik se podaří dále umazat koronové ztráty produkce není vůbec jisté. Zatím se stále ještě počítají v desítkách procent (nejhorší je situace u automobilového průmyslu v Itálii, kde je stále výroba asi 40 % pod únorovou úrovní).
Vyhlídky poptávky přitom, alespoň pokud jde o spotřebitelské nebo investiční průzkumy, nejsou na evropské straně rozhodně příliš optimistické.
Vyhráno rozhodně není
Pro Česko jako zemi, jejíž HDP z deseti procent přímo a nepřímo řídí automobilový průmysl vyznívají nová čísla neutrálně.
Ztráta produkce vůči únoru je zde ve srovnání s velkými zeměmi nižší. Nicméně i pro tuzemské výrobce závislé primárně na evropské poptávce nevypadá výhled poptávky nijak růžově.
Když navíc vezmeme v úvahu nové emisní pokuty, tak automobilový průmysl zdaleka ještě vyhráno nemá.