Mohlo by vás také zajímat
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Trump v čele USA znamená větší stabilitu pro finanční trhy
Kryštof Míšek 7. listopadu 2024Uplynulé týdny se nesly v nejistotě z výsledků voleb a jejich možného dopadu na ekonomiku a finanční trhy. Zejména protekcionistická…
Další krok na cestě k digitalizaci, elektronické podpisy se stávají stále běžnějšími
Libor Akrman 23. října 2024Lidé si za roky používání internetu zvykli, že v online prostředí číhá nebezpečí na každém rohu. Během posledních let se…
- ČLÁNEK
Budou nás roboti najímat a dávat nám padáka? HRboti již občas zaskakují
Umělá inteligence (AI) a strojové učení silně ovlivňují i oblast personalistiky. Běžně se využívají při předvýběru zaměstnanců, pomáhají se vzděláváním a zvyšují produktivitu i spokojenost zaměstnanců. Zároveň podporují třeba začlenění nováčků do kolektivu a jejich navyknutí si na firemní rutinu.
Umělá inteligence (AI) a strojové učení silně ovlivňují i oblast personalistiky a HR. Využívají se při přijímání zaměstnanců v první selekci uchazečů, při onboardingu, aplikace pomáhají firmám snižovat zátěž administrativy, pomáhají se vzděláváním a zvyšují produktivitu i spokojenost zaměstnanců.
„Technologie zčásti přebírají lidskou práci. HR oddělení získává obrovskou pomoc od chytrých řešení. Roboti samozřejmě nenahradí živé odborníky, ale mohou jim výrazně pomoci, aby firmy fungovaly co nejefektivněji,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Automatizovaný proces náboru
Technologie dobře fungují například v náboru zaměstnanců. „Automatizace a digitalizace se zapojují do předvýběru i procesu komunikace s potenciálními kandidáty. Předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, kdo jsou na základě empirických dat nejvhodnější,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.
Roboti podle něj mohou řešit i přímou komunikaci a odpovídat na dotazy. Poskytnutí správných informací okamžitě a bez dodatečných nákladů, to jsou benefity využití AI při komunikaci s uchazeči o práci. „Ti mají často mnoho dotazů a odpovědi potřebují bez dlouhého čekání,“ dodává Černý.
V dalších krocích jsou samozřejmě nenahraditelné osobní kontakty, které ale také mohou často probíhat pomocí technologií a videokonferencí. Některé videokonferenční služby ale už dokážou pomocí AI pomáhat ve vyhodnocování v cloudu uložených záznamů online setkání.
HR oddělení tak může mít snadno dostupné informace vyhodnocované na základě charakteristických rysů dle zadaných parametrů.
Chytrý onboarding
Po přijetí zaměstnance je třeba, aby se dobře adaptoval na novou pracovní pozici a přizpůsobil se firemní praxi a kultuře.
Pro začlenění nového zaměstnance je umělá inteligence velmi přínosná, protože může opakovat nové informace a pomoct nováčkovi, aby si navykl na firemní rutinu.
Aplikace umělé inteligence umí pomoci pochopit fungování systému, zodpovědět otázky spojené se mzdami, benefity a propojit s kolegy, kteří s danou věcí pomohou. Díky pomoci AI se zaměstnanci mohou lépe adaptovat na nové pracovní prostředí a rychleji si zvyknout na současné podmínky.
V týmové komunikaci pomohou například chytré kamery Huddly IQ, které dokážou vidět i chápat okolní prostředí a díky zabudovanému neuronovému procesoru na něj v reálném čase reagovat.
Průběžně detekuje osoby, které se účastní jednání, a zaostřuje na ně. Ve velkých týmech napříč regiony se nováčkům může hodit funkce, která zobrazuje jména a pozice jednotlivých účastníků meetingů a ti se tak mohou soustředit na obsah schůzky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Jak se z robota stane váš kolega? Pět fází přijetí robotů zaměstnanci
Martin Juřík (APUtime): Nejlepší šéf? Robot, který zaměstnance vytrhne z rozhodovací paralýzy
Personalizovaná školení
Systémy propojené s AI mohou také pomoci při výuce a školení zaměstnanců.
„Umělá inteligence v budoucnosti může umět posoudit dovednosti konkrétních zaměstnanců a naplánovat jim rozvoj pomocí e-learningových programů, s nimiž budou pracovat na svém rozvoji v tempu, které jim bude vyhovovat,“ popisuje další z trendů Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy GOPAS.
Technologie AI navíc bude analyzovat data shromážděná z praxe nových zaměstnanců a připravovat podklady pro HR tým.
Pomocí inteligentních algoritmů také doporučí nejlepší strategii, která jim pomůže se učit lépe a rychleji.
Udržení zaměstnanců
AI v praxi na HR Days |
Využití umělé inteligence v HR a jeho reálné dopady bude jedno z tematických okruhů diskutovaných v rámci odborného veletrhu HR Days. Ten proběhne v termínu 6. a 7. října v areálu PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Souběžně s veletrhy Profesia Days a HR Days letos proběhne v prostorách výstaviště v Letňanech i konference HR Chytře, pořádaná Hospodářskou komorou ČR. |
V neposlední řadě se umělá inteligence osvědčila jako skvělý pomocník při udržení již přijatých zaměstnanců.
Technologie umí rozpoznat známky svědčící o možné nespokojenosti a tendenci k odchodu zaměstnanců z firmy a s předstihem o tom informovat HR tým.
Umí posoudit chování zaměstnance a na základě analýzy různých faktorů usuzovat na potenciální problém.
HR profesionál, nebo HRbot?
Chytrá automatizace v oblasti HR tedy umí převzít převážnou část rutinní práce. Přesto zde zbývá prostor pro lidský faktor. A lidský přístup je zde naopak nenahraditelný, aby korigoval a vedl práci založenou na technologiích.
„Tuto nutnost ukázal i pokus firmy Google se samoučícím se botem, který vyhodnocoval životopisy uchazečů. Ten brzy přestal do dalších kol výběrového řízení pouštět ženy, protože měly statisticky kratší délku pracovní praxe, většinou kvůli rodičovské dovolené,“ upozorňuje na jeden z aspektů nedokonalosti Michal Novák ze společnosti Profesia.
Jako ideální se podle něj tedy pro HR jeví spojení silných stránek obou přístupů – rychlost, transparentnost a bezchybnost robota spolu s city, empatií, zájmem a individuálním přístupem člověka.
„Umělá inteligence se stala neoddělitelnou součástí HR života v mezinárodních firmách. Je součástí celého procesu – náboru zaměstnanců v podobě chatbotů, automatického čtení CV i každodenních HR procesů v rámci firmy – díky programům umožňujícím samoobslužnost každého zaměstnance v rámci firemních HR úkonů téměř na sto procent, různým systémům dotazujícím se a monitorujícím spokojenost zaměstnanců a podobně,“ uzavírá Petr Bujalka, manažer náboru Accenture v ČR.