Mohlo by vás také zajímat
Trumpovo varování Putinovi: 100procentní clo na dovoz pro země, které se odkloní od dolaru
Lukáš Kovanda, Libor Akrman 2. prosince 2024Americký prezident Donald Trump hodlá zavést clo ve výši 100 procent na dovoz z těch zemí, které by zamýšlely snižovat…
CSG získá muniční divizi od Vista Outdoor; první Trumpova cla zamíří na Mexiko, Kanadu a Čínu a zkrachovalá Liberty Ostrava jde do konkurzu aneb souhrn ekonomických událostí 48. týdne 2024
Libor Akrman 29. listopadu 2024Češi mají poprvé zainvestováno přes 3 biliony; ČR a Itálie vyzývají EU, zmírněte sankce v autoprůmyslu; menší firmy čekají růst…
Ruská válečná ekonomika se pomalu bortí. Rubl je nejslabší od války
Pavel Peterka 28. listopadu 2024Ruská měna se dostala na nejslabší úroveň vůči americkému dolaru od začátku války na Ukrajině. Rubl se tak vůči dolaru…
- ČLÁNEK
České firmy se inovací nebojí. V nějaké míře je řeší 90 procent z nich
Inovace jsou motorem a příležitostí pro další růst, shodují se české firmy. Vyplývá to z několika nedávno provedených průzkumů, jejichž závěry shrnujeme. Firmy se zároveň nebojí do inovací investovat, i když nejde o převratné sumy. V průměru investují do inovací ročně půl milionu korun, u startupů se tato částka ale blíží dvěma milionům.
Když převezme vedení nějakého podniku další generace, často je to spojeno s modernizací: staré stroje, které vážou kapitál nebo již nepracují efektivně, se prodají, aby vytvořily místo pro inovace. Letos je tomu 35 let od uplynutí sametové revoluce v Česku a firmy čelí velmi často právě před mezigeneračnímu předání, což obnáší právě i zavedení inovací. A nemusí jít jen o výrobní firmy, ale i ty, které poskytují různé služby.
Inovací si všímá i nedávný průzkum k Indexu očekávání firem, který dále sleduje poptávku, investice, rozsah podnikání a nově i vnější vlivy. A právě u prvně jmenovaného ukazatele vyplynulo, že aktivně vyhledává a aplikuje inovace polovina firem a podnikatelů.
„Téměř 90 % firem téma inovací řeší, ať už z vlastní iniciativy či na impuls klientů a konkurence. V nejbližším půlroce přes dvě pětiny firem plánují vývoj nových výrobků a služeb, optimalizaci výroby, zvyšování kapacity či inovace výrobků,“ podotýká Pavel Prokop, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.
Index očekávání firem |
Unikátní projekt skupiny ČSOB, pomocí kterého od roku 2013 sleduje vývoj malých a středních firem a podnikatelů na základě monitorování jejich poptávky, investic a rozsahu podnikání. Index sleduje i vnější faktory působící na firmy a jejich vztah k inovacím. Základem projektu je reprezentativní průzkum agentury Datank, kterého se účastní přes 400 respondentů z různých oborů. Index očekávání firem může nabývat hodnot v rozmezí +100 až -100 bodů. Plusové pole znamená převažující optimismus, záporná hodnota naopak pesimismus.. |
Motor firemního růstu
Podle jeho slov právě inovace, zavádění nových technologií a digitalizace patří mezi klíčové faktory, které přispívají k růstu firem.
Sama ČSOB se také snaží svým firemním a podnikatelským klientům nabízet rovněž inovační moderní služby.
„Například počet nově založených účtů online se meziročně téměř ztrojnásobil, stále častěji k tomu klienti z řad podnikatelů využívají Bank ID. A roste rovněž využití naši Virtuální pobočky, která zprostředkovává zabezpečenou komunikaci s bankou. Klientům ale nadále zůstáváme dostupní i na pobočkách s komplexní nabídkou obchodních služeb po celé České republice,“ dodává Prokop.
Podle jeho slov pro online komunikaci s bankou využívá pětina firem pouze mobil. „Pro nás je to překvapivé číslo. U běžných retailových klientů je tento podíl ještě vyšší, ale že bude tento podíl tak brzy takto vysoký, jsme u těch firemních nečekali,“ dodal na dotaz Peak.cz Prokop.
Půl milionu ročně
Sledování postoje Čechů k inovacím sleduje tato banka také spolu se společností Mastercard i prostřednictvím dalšího indexu – Indexu inovací. Ten zkoumá, jak firmy i lidé hodnotí současný stav inovací v zemi a jaká očekávání v tomto směru mají.
Z průzkumu, který proběhl v průběhu října mezi 1355 respondenty, pěti stovkami firem a 32 startupy, vyplynulo, že nové technologie zavádí a modernizuje svůj byznys devět z deseti dotázaných podniků.
Výše investic do inovací v průměru dosahuje půl milionu korun ročně. Větší firmy (obrat nad 40 mil. Kč, pozn. red.) investují přes dva miliony korun. Oproti tomu podnikatelé a malé podniky (obrat do 3 mil. Kč., pozn. red.) zase dávají na takové investice v průměru „jen“ necelých 50 tisíc.
Zvláštní pozornost index věnuje i startupům, jež – i přesto, že zpravidla jde o menší firmy – ročně proinvestují do inovací 1,9 milionu korun. Tedy na podobné úrovni jako ty skutečně velké společnosti.
Investice nejčastěji firmy využívají na vývoj nových výrobků a služeb, případně k inovaci těch stávajících. Optimalizují i procesy výroby a hledají energetické úspory. Startupy zase mnohem více vyvíjejí nové výrobky a využívají AI.
„Firmy na jedné straně investují do nových technologií a toho, jak být celkově efektivnější. Na druhou stranu ale minimálně zčásti to unika pozornosti jejich zaměstnanců. Nebo si toho nevšímají,“ upozornila na jeden z dílčích aspektů průzkumu šéfka Mastercardu pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová. Podle průzkumu totiž více než tři čtvrtiny zaměstnanců firem zcela postrádají inovace ve své práci.
Zlepšit dosavadní stav
Zavádění inovací podle ní také naráží i na další překážky. Větší míře inovací brání podle firem a podnikatelů především náklady, které jsou s jejich zaváděním spojené. Potýkají se také s nedostatkem kvalitních zaměstnanců nebo absencí poptávky ze strany klientů.
Češi vidí inovační nedostatky především v lepším propojení úřadů, dostupnější zdravotní péči, nebo sdílení informací mezi lékaři. Nejspokojenější jsou zákazníci s inovacemi u bezhotovostního placení, technologií pro zábavu a umělé inteligence.
„Češi vítají inovace, protože je vnímají jako faktor, který zlepšuje dosavadní stav, zkvalitňuje život a přináší lepší zákaznickou zkušenost. Zatímco v pandemii a po ní se například rozvinuly online služby ve finančním sektoru a v gastronomii, tak jiné oblasti v inovacích přešlapují na místě,“ upozorňuje Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, data, inovace a operations.
A doplňuje ji i šéfka Mastercard s tím, že lidé oceňují hlavně služby, které jsou jednoduché a bezpečné. „Není divu, že u Čechů jsou v takové oblibě bezhotovostní platby. Nejsilnějším trendem je v tomto směru používání nositelné elektroniky v čele s mobily a hodinkami, ke kterým se přidávají prsteny a náramky. V tomto směru se snažíme inovovat i my naše služby a zkoušíme platit bez platebního nástroje jen na základě identifikace pomocí obličeje,“ dodává.
Potenciál v AI
Velký potenciál pak firmy spatřují v umělé inteligenci (AI). Jak už bylo zmíněno tato oblast je silnou doménou startupů, z nichž ji využívá 90 procent subjektů. Jako nejčastější důvod využití uvádějí analýzu dat a k programování.
U zavedených podniků je přístup spíše opatrnější, dle průzkumu ji využívá jen zhruba třetina. „Téměř polovina firem uvádí, že AI nerozumí. A velké množství firem rovněž uvádělo, že ji nepoužívají, protože nemají důvod ji využívat,“ dodala Michaela Bauer
I to ukazuje, že rozvoj AI je stále ještě v plenkách, navzdory jejímu rychlému nástupu a rozvoji. Z umělé inteligence se v poslední době stává běžná součást mnohých aspektů běžného života, od algoritmů, které ovlivňují naše volby v oblasti zábavy, až po chytrá zařízení předvídající naše domácí potřeby.
Snadnější život s AI
Více než polovina Evropanů (53 %) by si přála, aby jim AI technologie usnadňovaly život, vyplynulo z dalšího mezinárodního průzkumu, který nedávno zveřejnila společnost Samsung Electronics. Toho se zúčastnilo více než 11 000 respondentů v deseti evropských zemích.
„Skutečný příslib umělé inteligence spočívá v tom, že dokáže změnit naše rutinní pracovní povinnosti tak, aby se staly pouhým doplňkem činnosti, která nás doopravdy baví, a nezabíraly nám většinu času. Umělá inteligence se stává součástí mnoha přístrojů a uživatelé budou její přínos hodnotit podle toho, nakolik usnadňuje běžnou každodenní práci a zvyšuje kvalitu života, místo toho, aby ho komplikovala,“ komentoval nástup AI Dr. Chris Brauer, ředitel pro inovace na Goldsmiths University of London a vrchní ředitel pro inovace ve společnosti Symmetry.
Podle něj také záleží na tom, jak se AI podaří zapojit do běžného života. Nejen v pracovních činnostech, ale i v domácnostech či městském prostředí. „V celém oboru bychom měli důkladně naslouchat zákazníkům, dbát na zabezpečení, inkluzivitu i praktické přednosti. Jen tak se umělá inteligence může stát opravdovým katalyzátorem globálních změn,“ uzavírá.