Mohlo by vás také zajímat
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
Windfall tax nekončí, čínská odveta za cla na auta míří na mléko a Max Banka se sloučí s Creditas aneb souhrn ekonomických událostí 34. týdne 2024
Libor Akrman 23. srpna 2024Lukačovič uvažuje o vstupu na burzu se Seznamem; majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci; stát zhoršil výhled růstu HDP; Češi sypou…
- ANALÝZA
Chytré hodinky lidé milují čím dál víc. Mají na to, aby nahradily samotné mobily?
Chytré hodinky se v poslední době těší velké oblibě uživatelů. Tržní příležitost láká do segmentu wearables stále více firem, které si hledají místo na doposud nepřeplněném trhu. Jak velký může mít tento byznys potenciál?
O tom, že fenomén tzv. wearables (chytrá nositelná elektronika, pozn. red.) si podmaňuje čím dál více uživatelů, asi netřeba diskutovat. Jedním z lídrů v tomto segmentu jsou především smartwatches neboli chytré hodinky, ale nejen ony.
Co jsou wearables? |
Wearables neboli nositelná elektronika jsou elektronická zařízení, která byla navržena tak, aby mohla být běžně nošena člověkem. Na rozdíl od přenosné elektroniky (kterou držíme v ruce nebo nosíme v kapse, např. mobily) je zde důležitý aspekt možnosti nošení zařízení upevněním na tělo. Mohou to být tedy nejrůznější náramky, hodinky, sluchátka nebo brýle, ale také „chytré“ oblečení. |
„Wearables začínaly jako přístroje pro nadšence, postupně ale o zařízení projevily zájem masy uživatelů. Nabídla totiž nové zážitky, lepší pohodlí, a hlavně umožnila, aby byl uživatel stále připojen způsobem, který jiné přístroje, dokonce ani mobil, neumožňovaly,“ prohlásil Ramon T. Llamas, analytik výzkumné společnosti IDC.
Podle statistik a prognózy IDC budou trhu v tomto segmentu dominovat hlavně sluchátka a pak také chytré hodinky a fitness náramky. Zatímco v loňském roce se po celém světě prodalo přes 300 milionů přístrojů, v roce 2023 by to již mělo být necelých 500 milionů.
TABULKA: Odhad vývoje segmentu wearables podle jednotlivých kategorií
Jde o srovnání prodejů, tržního podílu za rok 2019 a prognózy prodejů pro rok 2023 podle jednotlivých segmentů wearables, v mil. kusů a procentech.
Zdroj: IDC
Rostoucí vývoj potvrzuje pro Peak.cz i Marcus Deveaux, produktový manažer divize mobilních zařízení Samsung Electronics Czech and Slovak . „Trh chytrých hodinek zaznamenal v posledních letech neskutečný nárůst dokonce až v tříciferných hodnotách. V dnešní době tak jsou k dostání u téměř každého prodejce spotřební elektroniky nebo i v řetězci velkých obchodů.“
Fitness vs. smart
Chytré hodinky a chytré fitness náramky jsou relativně blízké technologie. Ty první kombinují funkční využití mobilu a jeho aplikací s klasickými hodinkami a částečně i některé funkce sportovních hodinek, respektive fitness náramků. Navíc je možné je vnímat i jako módní lifestylový doplněk.
Částečně pak suplují některé zdravotnické funkce jako třeba měření tepu, které u zákazníků hrají čím dál větší roli. Představují zatím další velký potenciál nejen pro výrobce elektroniky.
„Funkce měření sportovních aktivit a notifikace z mobilního telefonu jsou nejčastěji využívanými funkcemi a zároveň i důvodem, proč se většina zákazníků rozhodla chytré hodinky zakoupit,“ dodává Marcus Deveaux s odvoláním na nedávný průzkum trhu, který Samsung realizoval prostřednictvím jedné z marketingových agentur.
Na straně druhé pak fitness náramky nebo sportovní hodinky fungují jako prostředek, díky němuž může uživatel monitorovat svoji zdravotní situaci nebo měřit a srovnávat fyzické aktivity. V tomto případě je výrobci upřednostňována spíše funkčnost než účel módního doplňku.
Co vše umí chytré hodinky |
Časomíra je pochopitelně pouze jednou z mnoha funkcí, které toto zařízení ovládá. Hodinky se jim říká proto, že je nosíme na ruce stejně jako klasické hodinky. Jsou to ale ve skutečnosti malé počítače, které plní především funkci doplňku k chytrým telefonům. Pomocí chytrých hodinek můžete volat, číst zprávy, ovládat hudební přehrávač, kontrolovat kalendář a počasí nebo sledovat vývoj akcií na burze. Díky zabudovaným senzorům snímajícím pulz máte přehled o své kondici a spálených kaloriích. Běžnou součástí je dnes vestavěný mikrofon a reproduktor. Některé mají i GPS, gyroskop, mapy nebo snímač okolního osvětlení. Některé chytré hodinky mají i slot na SIM kartu, případně podporují nový standard eSIM. S růstem obliby je jasné, že funkčnost chytrých hodinek se bude rozrůstat. |
Jak ale upozorňují různé studie i aktivity samotných výrobců, tyto dva segmenty a produktové proudy se postupně začínají přibližovat. Ostatně reálné příklady mohly být k vidění na lednovém veletrhu CES v Las Vegas. Evropský trh bohužel kvůli epidemii koronaviru o podobnou ukázku a prezentace celé řady výrobců na veletrhu mobilní techniky MWC v Barceloně přišel.
Vládne Apple
Na trhu s chytrými hodinkami v několika posledních letech vládne společnost Apple. „Jablíčkářských“ hodinek Apple Watch se loni prodalo více než hodinek všech tradičních švýcarských výrobců dohromady, jak uvádí analytická společnost Strategy Analytics.
Tamní hodinářské ikony jako třeba Tissot, Swatch nebo TAG Heuer prodaly v roce 2019 „jen“ 21,1 milionu hodinek. Prodeje Apple Watch se vyšplhaly na 30,7 milionu kusů. Ačkoli obratově jsou na tom švýcarští hodináři lépe, trend hraje do karet chytrým hodinkám.
Švýcaři totiž zaznamenali v odbytu skoro 13procentní propad, zatímco firma se sídlem v kalifornském Cupertinu eviduje více než třetinový nárůst odbytu.
Apple válcuje konkurenci i na globálním poli trhu s chytrými hodinkami. Podle dat společnosti Statista činil podíl Apple ve třetím čtvrtletí roku 2019 téměř 50 procent. Na druhém místě se daleko za touto firmou nachází Samsung s 13procentním podílem.
Kolem deseti procent trhu má i společnost Fitbit, která se ale primárně zaměřuje spíše na chytré náramky. Lze ovšem očekávat, že právě Fitbit bude usilovat o ukousnutí „jablečné“ dominance. Proč? Loni ji koupil Google, takže je jasné, že v segmentu chytrých hodinek a náramků nebude o pořádnou konkurenci nouze.
GRAF: Vývoj tržního podílu hlavních výrobců chytrých hodinek
Vybraná čtvrtletí od půli roku 2014 do třetího čtvrtletí 2019, v procentech
Zdroj: Statista
Spojování funkcí
I proto výrobci hledají způsob, jak přilákat zákazníky něčím novým či zajímavým. Někteří to zkouší podobně prémiovým stylem jako Apple, což je třeba příklad Samsungu i Xiaomi, které ale tlačí ceny co možná nejníže. Jiní se pokouší kombinovat styl hodinek a funkčnost fitness náramků.
Jedním z příkladů spojování těchto dvou konceptů chytrých hodinek je finská společnost Suunto, která představila svůj model Suunto 7 na zmíněném CESU v Las Vegas. Právě Suunto je jedním z předních výrobců sportovních chytrých hodinek spolu s firmami Garmin nebo Sigma.
VIDEO: Suunto 7 – kombinace sportovních funkcí s funkcemi smartwatch
Zdroj: youtube.com
Právě nový „sedmičkový“ model spojuje i výhody klasických chytrých hodinek. Jak uvádí sám výrobce v tiskových materiálech: „Jedná se o inovativní model, který kombinuje všechny výhody chytrých hodinek a čistě sportovních hodinek.“
Operační systém Wear OS totiž umožnil do hodinek integrovat funkce, jako je například placení Google Pay, virtuální asistent Google Assistant či zdravotní monitoring Google Fit. Zároveň může uživatel přímo z hodinek poslouchat hudbu přes připojená bluetooth sluchátka, a to navíc bez nutnosti propojení hodinek s telefonem.
Jako u předchozích modelů zahrnují sportovní funkce i sledování polohy přes GPS, včetně mapování pomocí offline map, které jsou v hodinkách staženy. Samozřejmostí nejen u Suunta, ale i u dalších výrobců sportovních chytrých hodinek, je odolnost a fungování i v extrémních podmínkách mrazu a sněhu, kvůli čemuž musí jít tlačítka ovládat i v rukavicích.
Boj o miliardový trh
Nutno podotknout, že ani lídr Apple nezůstává s inovacemi pozadu. Svědčí o tom nejnovější verze Watch Series 5. Novinkou oproti těm předešlým je neustále zapnutý displej nebo delší výdrž baterie.
Jak už bylo zmíněno, i u Applu dochází ke sbližování chytrých hodinek s těmi sportovními. Nově nabízejí i elektronický kompas, novou verzi akcelerometru a gyroskopu, díky čemuž dovedou bezpečně identifikovat pád.
GRAF: Odhad vývoje průměrné ceny jednotlivých výrobků v segmentu wearables
Zdroj: IDC
Podle oznámení pak budou na nové funkce navázány i aplikace, aby odpovídaly požadavkům sportovců.
A to jsme ještě nezmínili výrobce z Asie, kteří se také hlásí o slovo na tržbách v tomto segmentu. Jihokorejský Samsung i čínští giganti Huawei a Xiaomi na trh posílají nové a nové modely. Ukousnout si z koláče chtějí i méně známí čínští výrobci jako například Oppo.
Nemluvě o tom, že se chytré hodinky stále častěji prodávají v balíčku právě s mobilem. Pro tradiční výrobce mobilních telefonů tak segment wearables hraje stále důležitější roli. Jak uvádí magazín Fortune, v roce 2030 by tento trh mohl přesáhnout hodnotu 100 miliard dolarů.
Další inovační funkce?
Jak už bylo zmíněno, chytré hodinky prodělávají velký rozvoj. Podobně jako u mobilů se výrobci soustředí na zdokonalování hardwarových vlastností, tedy odolnosti, výkonu nebo výdrže baterie.
„Většina výrobců chytrých hodinek se s každým novým produktem snaží o dosažení co nejlepších hodnot pro koncového zákazníka. Budoucnost pak vidíme spíše ve zlepšování funkcí souvisejících s hlídáním zdravého životního stylu a tělesné i duševní pohody, s detekcí a prevencí úrazů nebo onemocnění,“ doplňuje Marcus Deveaux ze Samsungu.
U uživatelů chytrých hodinek také výrazně roste zájem o bezkontaktní NFC platby prostřednictvím hodinek a poptávka po tzv. eSIM. (Jde de facto o digitální SIM kartu, díky níž si může uživatel u operátora aktivovat mobilní tarif bez nutnosti používat fyzickou SIM kartu, pozn. red.).
Odborníci však uvažují i o tom, že by chytré hodinky mohly převzít od mobilních telefonů i jejich další, nejen aplikačně-funkční dovednosti. Spekuluje se o tom, že výrobci pracují na vývoji malého fotoaparátu.
V exkluzivním rozhovoru pro Peak.cz to ostatně naznačil i Willi Song, šéf Huawei ČR, SR a Rakousko. „Co se týká fotoaparátů v chytrých hodinkách, můžu vám doporučit, abyste se nechali překvapit dalšími inovacemi, které Huawei brzy představí.“
Odtud už není daleko k videopřenosům a dalšímu využití datového připojení samotných hodinek, čímž by odpadl prostředník v podobě mobilu.
Ale to je zatím hudba budoucnosti, i když možná ne příliš vzdálené. Vzhledem k tomu, jakou rychlostí se chytré hodinky i celý segment wearables celosvětově rozrůstají, je možné, že se dočkáme již brzy.