Na předběžné výsledky české ekonomiky za poslední kvartál loňského roku si ještě musíme počkat, nicméně pomalu a jistě se její obrázek začíná skládat. Kompletní data za jednotlivá odvětví navíc budou k dispozici až po zveřejnění bleskového odhadu HDP.
Avšak už nyní máme možnost podívat se, jak se v závěru roku dařilo největšímu tuzemskému průmyslu – výrobě osobních automobilů.
GRAF: Vývoj výroby aut v covidových letech
Měsíční vývoj výroby aut v ČR v letech 2019, 2020 a 2021, v počtech vozů za jednotl. měsíce.
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu ČR
Nedostatek čipů
Jak se dařilo hlavním automobilkám v ČR |
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech 680.287 vozidel, což je meziroční pokles o 9,2 procenta.
Nošovický Hyundai zvýšil přes čipovou krizi výrobu meziročně o 15,2 procenta na 275.000 automobilů.
Produkce v kolínské Toyotě klesla o 8,9 procenta na 149.936 aut. Z celkového počtu vyrobených aut bylo 121.262 ks elektrických, což odpovídá podílu na celkové produkci 11 procent. Zdroj: AutoSAP |
Toto odvětví se už od jara (nejenom u nás) stále více potýkalo s nedostatkem čipů. To vedlo k výraznému omezování výroby a nárůstu zásob projevujícím se zejména ve třetím čtvrtletí.
Poslední čtvrtletí v tomto směru přineslo přece jen změnu, byť se jeho výsledky ukázaly stále slabší než v roce 2020. Z meziročního srovnání vyplývá, že počet vyrobených aut v Česku v posledním čtvrtletí poklesl jen o pětinu (o kvartál dříve o téměř 45 procent). Především za to vděčí velmi dobrému listopadovému výsledku, kdy se podařilo obstarat dostatek vstupů do výroby.
Prosinec už byl slabší, ale ani tak nelze říct, že přímo tragický. Celkově poslední tři měsíce vypadaly podstatně lépe než ty předcházející – zvláště po sezónním očištění – což by se mělo pozitivně propsat i do výsledku HDP v závěru roku.
Překvapení samozřejmě nelze vyloučit u zásob, které HDP v loňském roce silně ovlivnily. Nicméně výkony nejenom automobilového průmyslu byly v tomto období vyšší než v extrémně slabém třetím čtvrtletí.
Němci ještě horší
Za celý rok 2021 tuzemské automobilky vyrobily v důsledku nedostatku importovaných komponent pouze 1,1 milionu osobních automobilů, což bylo mimochodem nejméně za posledních jedenáct let.
GRAF: Vývoj výroby aut v Česku
Od roku 1993 do roku 2021, údaje zahrnují celkovou výrobu za daný rok, v tis. vozů.
Zdroj dat: Sdružení automobilového průmyslu
Od svého maxima dosaženého v roce 2018 se počet vyprodukovaných vozů poklesl o 23 procent.
Při pohledu na výkon německého automobilového průmyslu, který ve stejném období propadl o 40 procent, jde stále ještě o velmi slušný výsledek. (Německo za celý loňský rok zaznamenalo pokles prodeje o 10 procent. V porovnání s rokem 2019 je to pokles o 27 procent, respektive o téměř milion vozů, pozn. red.).
Stejně jako v roce 2021 se bude i v letošním roce odvíjet úspěch automobilového průmyslu od fungování dodavatelských řetězců. Kritickým momentem zůstane nadále nedostatek čipů. K tomu se navíc přidávají vysoké ceny dalších vstupů a v neposlední řadě i neustále se zpřísňující evropské regulace.
Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl:
Odhadujeme, že kvůli čipové krizi nebylo v České republice v roce 2021 vyrobeno až 300.000 osobních vozidel, o která by jinak na trhu byl zájem. V roce 2022 bychom se opět mohli vrátit k růstovým hodnotám, byť situace s dodávkami čipů i dalších komponentů zůstává nadále napjatá.
Proto v podstatě nelze v tomto případě nic moc odhadovat. Jisté je totiž jen to, že tlak na zvyšování cen nových vozů zdaleka ještě nepominul…