Mohlo by vás také zajímat
Další krok na cestě k digitalizaci, elektronické podpisy se stávají stále běžnějšími
Libor Akrman 23. října 2024Lidé si za roky používání internetu zvykli, že v online prostředí číhá nebezpečí na každém rohu. Během posledních let se…
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
9. 10. 2024 – Colors of Finance: Největší konference pro finanční profesionály
Redakce 9. září 2024Konference Colors of Finance pro finanční profesionály je ideálním místem pro výměnu zkušeností a nové nápady. Na této konferenci se…
- ANALÝZA
Další hřebíček do rakve hotovosti? Boom okamžitých a přímých plateb to naznačuje
Otevřené bankovnictví podpořilo vznik inovací a větší konkurenci na finančním trhu. Do popředí zájmu spotřebitelů i obchodníků se dostávají nové platební metody. Je jen otázka, jak rychle se je podaří uvést do praxe.
Placení a platební možnosti procházejí v roce 2023 radikální změnou. Hnacími motory jsou rychlý technologický pokrok a změna chování spotřebitelů.
Hlavní roli hraje pohodlný a bezproblémový zážitek z placení prostřednictvím chytrého telefonu.
Liberalizace trhu platebních služeb tak letos mění způsob, jakým platební společnosti přistupují ke svým zákazníkům. Jejich investice proto směřují hlavně do zvýšení bezpečnosti online produktů a zjednodušení nákupního procesu v kamenných obchodech a e-commerce.
Hotovost minulostí?
V důsledku pandemie se celosvětově prosazují nové platební trendy, které rychle nahrazují tradiční metody, jako je hotovost nebo platební karty. Podle průzkumů společnosti PwC z roku 2021 se počet bezhotovostních transakcí do roku 2025 celosvětově zvýší o více než 80 procent.
GRAF: Projekce vývoje počtu bezhotovostních plateb v jednotlivých oblastech
V letech 2020, 2025 a 2030, počty jsou v mld. bezhotovostních transakcí.
Zdroj: PwC Strategy & global payments model, 2021
Masové rozšíření finančních technologií potvrzují také údaje o počtu stažených finančních aplikací, který se po začátku pandemie v Evropě zvýšil podle magazínu Forbes o 72 procent.
Přichází doba digitalizace finančních služeb a bezhotovostních plateb. Podle predikcí dosáhne velikost globálního trhu digitálních plateb do roku 2026 hodnoty skoro 20 bilionů dolarů, uvádí studie Fortune Business Insights. V roce 2018 měl přitom trh hodnotu 3,5 bilionu dolarů.
Nový normál: rychlé a přímé platby
Vznik otevřeného bankovnictví a rozhraní pro programování aplikací (API) naplno otevřel novou éru finančních služeb. Dynamický vzestup alternativních platebních metod boří dominanci tradičních finančních služeb.
Stále více lidí preferuje nové způsoby digitálních plateb prostřednictvím chytrých telefonů, jako je Apple Pay nebo Google Pay.
Údaje České bankovní asociace ukazují, že také v Česku roste počet lidí, kteří využívají „chytré“ způsoby placení. Mobilem dnes běžně platí pětina Čechů a 82 procent lidí upřednostňuje bezkontaktní platby.
Tyto platby však stále probíhají prostřednictvím stávajících karetních systémů místo toho, aby zákazníci platili maloobchodníkům přímo ze svého bankovního účtu.
VÍCE K TÉMATU:
Proč obchodníky nezajímá bezhotovost, když Češi ji při nákupech preferují?
Číslo účtu netřeba, peníze pošlete díky mobilnímu číslu příjemce
Jindřich Benko (kevin): Zjednodušujeme platby z účtu na účet a jsme levnější než Visa či Mastercard
A2A platby
Obchodníci proto mohou svým zákazníkům nabídnout pouze omezený počet platebních možností. Ty s sebou navíc nesou vysoké poplatky a dlouhou dobu zúčtování platby. Může tak trvat několik dní, nebo dokonce i týdnů, než peníze dorazí na účet obchodníka poté, co zákazník zaplatil platební kartou.
Do popředí zájmu spotřebitelů a obchodníků se proto dostávají okamžité a přímé platby – tzv. A2A (account-to-account). Řeší totiž řadu aktuálních potřeb obchodníků a spotřebitelů.
Inovativní platební metoda A2A umožňuje provádět bezhotovostní platby přímo z účtu kupujícího na účet obchodníka, a obejít tak karetní sítě. Díky tomu nabízí vyšší rychlost, nižší náklady, personalizaci služeb, lepší přehled o cash flow a vyšší zabezpečení.
S pokračujícími zprávami o vysoké inflaci a možném nástupu hospodářské recese se tlak na snížení provozních nákladů obchodníků stává důležitějším než kdy jindy. Udržitelný cenový model hlavně pro maloobchodní transakce zajišťuje, že firmy mohou nadále investovat do nových produktů a dalších inovací, které přinášejí prospěch spotřebitelům i podnikům.
Nárůst přímých plateb
Trend nárůstu přímých plateb už pozorujeme ve Velké Británii, Nizozemsku a Skandinávii. Pozadu ovšem nezůstává ani Latinská Amerika či Asie. A2A platební metodu lze navíc díky moderním technologiím integrovat kromě online světa také do kamenných obchodů.
Loňský průzkum agentury Accenture ukázal, že přímé platby z účtu na účet využívá celosvětově alespoň pětkrát týdně deset procent lidí.
GRAF: Kterou z platebních metod lidé využívají alespoň pětkrát týdně?
Odpovědi respondentů dle jednotlivých regionů, v procentech.
Zdroj: Accenture Payments Survey, 2022
Například v Nizozemsku funguje systém přímých plateb A2A s názvem iDEAL, který zpracovává více než 70 procent plateb e-commerce trhu. V minulém roce zprocesoval okolo pět miliard transakcí.
Britský regulátor platebních systémů zase nedávno uvedl, že poplatky spojené s přijímáním plateb kartou jsou přemrštěné a přepínání mezi zprostředkovateli plateb je zdlouhavé a nepohodlné. Společně s dalšími regulačními orgány představil v minulém roce vizi k naplnění potenciálu plateb v rámci otevřeného bankovnictví ve Velké Británii. V této vizi hrají právě A2A platby důležitou roli.
Podle průzkumu z podzimu 2021 by více než polovina britských spotřebitelů akceptovala platby A2A prostřednictvím otevřeného bankovnictví. Třetina zákazníků navíc uvedla, že důvěryhodná značka by je přiměla používat přímé platby místo klasických plastových karet.
Česko není pozadu
Také v Česku roste obliba přímých plateb. A2A platby už využívají tisíce e-shopů v rámci portfolia platební brány Comgate nebo Barion. Napřímo je využívá například také Slevomat nebo Alensa. Slevomat dokonce spustil vlastní platební metodu přímých plateb s názvem Slevomat Pay.
Jsme přesně uprostřed změny samotného přístupu spotřebitelů k platbám a finančním službám. Důležitý bude zejména pohodlný a bezproblémový zážitek z placení prostřednictvím chytrého telefonu.
Společnosti, které nebudou chtít integrovat nové platební metody, mohou podle odhadů do roku 2025 přijít až o 89 miliard dolarů příjmů, vyplývá z průzkumu Accenture.
Není proto otázka zda, ale kdy přesně uvidíme masivní rozšíření inovativních platebních metod, které bude přijímat stále více obchodníků…