Ostré obchodní války jsou po uvalení cel na Mexiko a Kanadu realitou. S posledními kroky Donalda Trumpa také roste pravděpodobnost ostrého postupu vůči Evropě. Ve hře jsou na prvním místě cla na evropský autoprůmysl v hodnotě okolo 25 procent. A podle dostupných informací na finální produkci i mezi-produkci směřující z Evropy do USA.
S použitím mezinárodních input-output tabulek jsme proto provedli analýzu simulující zavedení takových cel. Z ní vyplývá, že nejvíce zranitelnou ekonomikou v Evropě je Slovensko. (přímý efekt -0,5procentního bodu do HDP) Až poté, se značným odstupem za Slováky, jsou na druhém a třetím místě Německo a Maďarsko (-0,2 až -0,3procentního bodu do HDP a následně Švédsko (-0,2 p.b.)
Přímé dopady na českou (-0.15 p.b.) a polskou (-0.1 p.b.) ekonomiku odhadujeme jako o poznání nižší.
Slovenská auta míří hlavně do USA
Proč zrovna Slovensko vyčnívá mezi všemi evropskými ekonomikami. Na základě našich dat to vyplývá jako důsledek nešťastné kombinace vysokého podílu automotivu na HDP a jeho výraznější závislosti na americkém trhu (zachycené v input-output tabulkách).
Z automobilů, které se na Slovensku vyrábí a míří ve značných objemech na americký trh, jsou pravděpodobně nejdůležitější Porsche Cayenne (karoserie vzniká v Bratislavě), Audi Q7 a Q8 (rovněž Bratislava), ale i produkce Jaguar Land Roveru.
Česko má při porovnání se Slovenskem podobně významný podíl autoprůmyslu na HDP. Nicméně naše orientace na americký trh je výrazně nižší. Finální produkce vyráběná v Česku totiž na americký trh prakticky nesměřuje.
Škoda Auto se primárně orientuje na Evropu (sekundárně Asii), stejně jako kolínská Toyota a nošovický Hyundai. V Česku by se tak eventuálně nejvíce zásah týkal subdodavatelů. Zejména ti, kteří mají vysokou expozici vůči evropským automobilkám vyrábějícím v Evropě a vyvážejícím do USA. Na prvním místě se jedná o Porsche a švédské Volvo (proto ostatně v naší simulaci vychází Švédsko hůře než Česko, přes zjevně nižší podíl sektoru automotive na HDP).
Cla zřejmě zamíří nejen na auta
Musíme si ovšem uvědomit, že celkové náklady obchodních válek mohou být pro evropské ekonomiky o poznání vyšší, než predikuje tato analýza. Ta počítá “pouze” s přímým omezením vývozu segmentu automotive (produkce a mezi-produkce) na americký trh (včetně všech mezi-sektorových efektů) a jeho sekundárním negativním dopadem do příjmů domácností a poptávky.
Cla však nemusí být uvalena pouze na automotiv – seznam odvětví může být ve finále o poznání širší. A navíc, obchodní nejistota sama o sobě může výrazně tlumit investiční aktivitu v nejvíce exportně orientovaných ekonomikách. A na této frontě Česko patří jednoznačně k nejvíce ohroženým…