Mohlo by vás také zajímat
České výrobní firmy bez automatizace průmyslu v konkurenci neobstojí
Libor Akrman 2. října 2024Digitalizace a automatizace si stále častěji nacházejí cestu do výrobních průmyslových podniků a mohou také nahradit nedostatek kvalifikovaných pracovníků ve…
Riziko pro českou ekonomiku: inovační úsilí českých firem se zadrhává
Jan Bureš 25. června 2024Inovační úsilí českých firem ve druhé fázi pandemie COVID 19 a na začátku ruské invaze viditelně pokleslo. Aktuální čísla za…
WebExpo 2024 v kostce: programování, design, marketing a také kreativita nebo AI
Libor Akrman 11. června 2024Technologická konference WebExpo letos přitáhla na přednášky bezmála několik desítek vystupujících expertů a skoro 1600 účastníků. Dostalo se jim celé…
- ROZHOVOR
David Fučík (SPOKAR): Sázíme hlavně na zubní kartáčky a zůstáváme rodinnou firmou
Pelhřimovské Spojené kartáčovny, známé i pod zkratkou SPOKAR, jsou největším výrobcem kartáčnického zboží ve střední a východní Evropě. Firma, jejíž obrat se několik posledních let pohybuje poblíž miliardy korun, má ambiciózní plány. Jak ale říká produktový manažer firmy David Fučík: „SPOKAR je a bude především rodinnou firmou.“
Historie pelhřimovské společnosti SPOKAR, neboli Spojených kartáčoven sahá až do konce 19. století. A po více než 137leté historii patří firma mezi velmi významného evropského výrobce zboží v oblasti dentální hygieny, domácích a natěracích potřeb.
Podnik je největším výrobcem kartáčnického zboží ve střední a východní Evropě, když se jeho výrobky prodávají ve více jak 30 zemích. Celkový počet zaměstnanců je kolem 400 a společnost již řadu let dosahuje ročního obratu přes 900 milionů korun.
Od přelomu tisíciletí Spokar funguje jako rodinná firma v rukou rodiny Zbrojkových, když v čele stojí Jiří Zbrojka st., který firmu zprivatizoval. Ten již má v managementu firmy své potomky, když výrobním ředitelem je jeho syn Jiří a obchodní ředitelkou dcera Šárka Zbrojková.
„I nadále budeme česká rodinná firma bez podílu zahraničního kapitálu, které se daří budovat značku SPOKAR a je inspirací pro ostatní tuzemské firmy,“ podotýká k tomu Fučík.
Jak se Spokaru dařilo v loňském roce? Překonali jste miliardový obrat, k němuž jste už v roce 2017 neměli daleko?
David Fučík (39) |
Svoji kariéru spojil se společností Spojené kartáčovny, a.s. (SPOKAR), kam nastoupil v roce 2001. Začínal jako asistent na obchodním oddělení. Nyní působí jako samostatný pracovník marketingu na pozici produktového manažera. |
Za rok 2018 dosáhly tržby 937 milionů korun. Soustředíme se na efektivitu a budování značky, není to o objemech. Hlavně jsme rádi, že se nám daří velmi dobře spolupracovat s tuzemskými i zahraničními zákazníky a zároveň získáváme nové klienty.
Jakými prostředky chcete budovat značku? Budete rozšiřovat výrobu, shánět nové zákazníky, vsadíte víc na marketing?
Budování značky je samozřejmě dlouhodobá záležitost, už delší dobu se soustředíme na marketing. Loni jsme například ve spolupráci s předním českým designérem Petrem Novaguem vyrobili prémiový zubní kartáček Spokar X, za jehož design jsme získali několik mezinárodních ocenění. Myslím si, že nás veřejnost i díky tomuto kartáčku začala lépe vnímat. Nový design kartáčku a široká barevná škála byla v tomto ohledu přelomová. Dobré reference ze strany uživatelů i stomatologů nám přinesly nové zákazníky.
Dentální posun v produkci
Produkty dentální hygieny se na celkové produkci společnosti podílí z 15 procent. Bude tento podíl v budoucnu narůstat?
Budeme se o to snažit. V rámci dentální hygieny chceme rozšířit nabídku o kartáčky ORTO na rovnátka, připravujeme i nový design kartáčků pro děti… Spolu s Novaguem také pracujeme na přípravě atraktivnějších materiálů na podporu prodeje.
Dentální hygiena je oblast, v níž vidíte největší prostor k inovacím?
Prostor k inovacím je v každé oblasti našeho sortimentu. Tedy i v oblasti natěracích potřeb a výrobků pro domácnost. Abychom udrželi naši pozici na trhu a získávali nové zákazníky, musíme nabízet kvalitní výrobky s přidanou hodnotou např. právě v podobě atraktivního designu. Jsme výrobní firmou, musíme inovovat i strojní a technologická zařízení. Vyrábíme na strojích špičkové úrovně, na automatických linkách a využíváme robotizaci.
V horizontu pěti let vás tedy nějaké významnější investice do obnovy výroby nebo rozšíření kapacity výrobních linek nečeká?
Se stávajícími výrobními zařízeními jsme schopni pokrýt aktuální požadavky zákazníků, které dnes máme. Nicméně s každým novým smysluplným projektem jsme připraveni finančně i prostorem navýšit naše současné výrobní kapacity.
Aktuálně u nás instalujeme nové zatloukací zařízení s dvojnásobnou kapacitou výroby, které nám přináší i vyšší efektivitu. Ale obnova strojního zázemí u nás probíhá kontinuálně.
Investice do moderních technologií
Kolik ročně investujete?
Každoročně investujeme přes 50 milionů korun. Většina těchto prostředků jde do nákupu moderních výrobních technologií.
Vedle procesních inovací se věnujete i inovacím ve smyslu nových materiálů? Máte vlastní vývoj?
V rámci našeho vývoje nových produktů sledujeme samozřejmě i nové trendy a možnosti v oblasti materiálů pro výrobu. Důležité je to zejména tam, kde nové materiály přinášejí zlepšení užitných vlastností nebo kvality výrobků.
Příkladem mohou být natěrací štětce, které byly v minulosti osazovány vlákny přírodní štětiny. Vývoj nátěrových hmot ovšem přináší změny, současné barvy a laky mají vesměs mnohem hustší konzistenci než v minulosti. Přírodní štětiny proto čím dál častěji nahrazujeme speciálními syntetickými vlákny, která dokáží barvy lépe a rovnoměrněji roztírat.
Spolupracujete v tomto směru i s výrobci barev?
Rozhodně, jedni bez druhých nemůžeme existovat. Intenzivně komunikujeme s výrobci barev a neustále testujeme různé syntetické materiály, do kterých se celé odvětví překlápí. Přírodní materiály jsou navíc nedostatková surovina a dá se říci, že syntetické materiály během těch let doznaly velkých změn. Posun syntetiky je velmi razantní a škála různých typů materiálů, které se dají na štětce používat, se neustále rozšiřuje. S výrobci barev spolupracujeme tak, že doporučujeme konkrétní vlákna štětců ke konkrétním typům barev.
S malíři zase diskutujeme nejvhodnější materiál pro konkrétní typy barev. Barvy jsou hustší a vlákna štětců se tomu proto musí přizpůsobovat. Poměrně úzce spolupracujeme s cechem malířů a lakýrníků. V případě, že chceme zkoušet nějaké nové typy syntetických vláken, tak požádáme tento cech, aby nám je otestoval. Tak získáváme poznatky a dojmy přímo z terénu.
Většina produkce jde na export
V rámci evropského trhu jste jedním z největších výrobců natěračských prostředků… Jak se vyvíjí konkurenční prostředí?
V segmentu natěracích potřeb soupeříme s velkými nadnárodními firmami, hlavně německými. Pozice se nám daří držet i díky síti našich obchodních poradců na českém i slovenském trhu. Během let jsme si vybudovali dlouhodobé obchodní vazby s nespočtem maloobchodních a velkoobchodních subjektů.
Jaký podíl ve výrobě Spokaru zaujímá export?
Z celkové produkce exportujeme zhruba 70 procent, 30 procent se pak prodá na českém trhu. Do zemí západní Evropy a severských zemí vyvážíme hlavně produkty pro domácnost, východ je pak více orientován na natěračské a malířské potřeby.
U výrobků dentální hygieny můžete dosahovat zajímavé obchodní marže. Není ale právě v této oblasti největší konkurence?
Rozhodně jsou v této oblasti zákazníci nejvíce citliví na kvalitu produktu a design. Opět čelíme zahraniční konkurenci, která v porovnání s námi vynakládá mnohem více finančních prostředků do mediální podpory. I přesto se nám daří udržet pozice a získávat nové distribuční kanály.
DALŠÍ ROZHOVORY NA PEAK.CZ:
Roman Kamler (Tilak): Investovat můžete i do outdoorové bundy, rozhodně se to vyplatí
Stanislav Gálik (AuresLab): Za deset let budou ještě vozy se spalovacími motory dobré ojetiny
Robotizace byla nutností
Trápí vás nedostatek lidí? Jako ho řešíte? Robotizací výrobních linek?
Jako téměř všichni v republice se potýkáme s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Navíc u nás pracují lidé i v nepřetržitém provozu, o to je složitější sehnat zaměstnance, kteří jsou ochotni v tomto režimu pracovat. Jak už jsem zmínil, v rámci modernizace a obnovy strojového parku využíváme automatizace a robotizace, ale ne vždy to styl práce umožňujeme.
Zaměstnancům poskytujeme různé benefity – 13. plat, týden dovolené navíc, nadstandardní příplatky za práci přesčas a víkendy, za docházku, příplatky na životní pojištění, zvýhodněné stravování ve vlastní jídelně…..
Chybí vám dělnické profese nebo kvalifikovaní pracovníci?
Sháníme hlavně kvalifikované zaměstnance – údržbáře, seřizovače, obsluhu CNC strojů, elektrikáře. Ale hlad po těchto profesích je poměrně velký, takže se takoví lidé shánějí obtížně. Spolupracujeme ale s místním učilištěm a průmyslovou školou, odkud občas někoho získáme.
A co zahraniční pracovníci, někoho z ciziny zaměstnáváte?
Zapojili jsme se do programu Režim Ukrajina pod záštitou ministerstva průmyslu. V současnosti máme 20 zahraničních pracovníků, kteří jsou naši kmenoví – tedy se stálým pracovním poměrem. Nabízíme jim i možnost ubytování a jako naši zaměstnanci mají i veškeré benefity.
Rodinná firma i nadále
Kde vidíte kartáčovny za pět až deset let?
Budou stále stabilní pelhřimovská společnost s finanční jistotou. Česká rodinná firma bez podílu zahraničního kapitálu, které se daří budovat značku SPOKAR a je inspirací pro ostatní tuzemské firmy.
Chceme být vnímáni jako moderní firma, která ctí tradici. Taková, kterou si zákazník vybírá, protože její produkt je natolik atraktivní, zajímavý, funkční a kvalitní, že je i vyhledávaný.
A nové trhy vás nelákají?
Konkrétně by se nám líbily skandinávské země, kam sice dodáváme, ale ne pod naší značkou. Amerika nás také láká, stejně jako Švýcarsko, Francie a Belgie.
Máte na mysli privátní značky, což je de facto výroba pro jiné prodejce. Jaký je tedy poměr výroby mezi privátními značkami a vlastní značkou Spokar?
Musíme to rozlišit po daných segmentech. Malířské a natěrací potřeby distribuujeme převážně pod značkou SPOKAR, jak v tuzemsku, tak i zahraničí. Stejně tak je tomu u dentální hygieny. Naopak výrobky pro domácnost dodáváme zejména významným nadnárodním firmám, které je prodávají pod svými privátními značkami.